Režie:
Ang LeeKamera:
Peter PauHudba:
Tan DunHrají:
Yun-fat Chow, Michelle Yeoh, Ziyi Zhang, Chen Chang, Sihung Lung, Pei-pei Cheng, Fa Zeng Li, Xian Gao, Yan Hai, De Ming Wang, Su-ying Huang, Li Li, Bin Chen (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Válečníci, kteří se naučí zacházet se zbraněmi od mnichů z Vudanovy hory, jsou prakticky neporazitelní; jejich podivuhodných schopností si široko daleko všichni váží a mají z nich strach. Ale Li už by chtěl s věčným válčením přestat, a proto svůj slavný meč, Zelený osud, někomu daruje. Meč je ovšem uloupen a Li je přesvědčen, že je jeho svatou povinností zabránit tomu, aby proslulá zbraň padla do nepovolaných rukou. Nezbývá tedy, než aby se v doprovodu své společnice, tělesné strážkyně Shu Lien, vydal po stopách lupiče... (Film+)
(více)Videa (1)
Recenze (536)
Scénář: Hui-Ling Wang, James Schamus, Kuo Jung Tsai .. Dosti rozporuplné dílko. Léta se mi film vyhýbal a už vím, že jsem vlastně o nic nepřišel. Technická stránka je slušná, ale ta obsahová je na tom hůře. Nevím jak všichni ostatní, ale já viděl zejména zdlouhavé ukecané pasáže bez něčeho působivého. Pak několik krásných záběrů, tam je snímek nejsilnější a k tomu protahované souboje, působící velice nepřirozeně (včetně létání a běhání po zdech) a ani choreografie není závratná. Rozhodně jsem se po zhlédnutí nevznesl.. ()
Soundtrack Tan Dun: 1. Crouching Tiger, Hidden Dragon ,2. The Eternal Vow from Crouching Tiger, Hidden Dragon ,3. A Wedding Interrupted (Instrumental) ,4. Night Fight (Instrumental) ,5. Silk Road (Instrumental) ,6. To the South (Instrumental) ,7. Through the Bamboo Forest (Instrumental) ,8. The Encounter (Instrumental) ,9. Desert Capriccio (Instrumental) ,10. In the Old Temple (Instrumental) ,11. Yearning of the Sword (Instrumental) ,12. Sorrow (Instrumental) ,13. Farewell (Instrumental) ,14. A Love Before Time (Voice) ,15. A Love Before Time (Mandarin) (Voice), ()
(1001) Ach můj bože, tenhle film je pro mě tak složitý na pochopení, zvlášť když vůbec nechápu, co na tom nechápu, protože je velmi jednoduchý. Předně je třeba říct, že co se týče wu-šu filmů, tak moje srdce vždy patřilo a patří Yimou Zhangovi. Jeho filmy jsou dramaturgicky přesné jako atomové hodiny, sveřepé, přímé, nekompromisní. Ang Lee svůj příběh vypráví jinak, Tygr a drak je rozvolněný a uhýbavý a neustále balancuje na hranici nedořečeného a nevysloveného. Aspekt, který mi v hlavě dělá asi nejvíc nepořádku, je striktní oddělení konverzačních částí, kde se posouvá příběh, a bojových scén, které trochu dokreslují postavy, zároveň mi ale také připadají i notně samoúčelné. Nejsem obeznámená s knižní předlohou ani mýtem, který kolem sebe jednotlivé postavy zřejmě mají mít, ve výsledku je to ale samostatný příběh o hledání svobody a tak mi k jeho docenění žádný kontext fikčního světa nechybí. A přenádherná hudba Tana Duna je tam jako závoj na oči, abych si neuvědomila, jak intenzivně depresivní ten příběh je. -"I wish that we'll be in the desert together again." ()
Tam kde mystika snoubí se s realitou a síla tradice přebíjí sílu reality, tak tam začíná boj o legendární meč. Ovšem nejen bojem silovým, ale i duchovním. TYGR A DRAK je filmem v poetickém hávu, v takovém zvláštně nadduchovním pojetí, kteréžto neosloví každého úplně stejně. Trošku zvláštní styl filmování v některých momentech vypadá spíše jako typicky hollywoodské představení, avšak záhy se zase vrací do lůna orientu. Pocta nejen klasickému čínskému, hongkongskému a orientálnímu bojovému filmu vůbec dostala zvláštní ráz. Nejde o nějakou řadovou mlátičku. Spíš o příběh, příběh jako z nějaké staré knížky co se dlouho válela v prachu regálů. Příběh starý jako tradice samy, který byl uložen pro pozdější generace aby jim ukázal čistou a nezkaženou duši člověka, člověka žijícího v souladu s morálkou. Nevím proč, ale ony souboje mi přišly trošku komické, létání ve vzduchu je trochu nepřehledné, což ovšem vynahrazují souboje ne zemi. Zvláště ty šermířské. Zhang Ziyi je roztomilá už od prvního okamžiku a její křehké já je ve zvláštním kontrastu k tvrdým soubojům, které předvádí. Michelle Yeoh je naproti tomu chladná, uzavřená, duše co cítí velkou lásku, ale slova ji nedokážou přetvořit v realitu. Chow Yun-Fat není takovým drsňákem a v jeho pohledu je znát jistá odevzdanost. Ovšem právě ta dokazuje jak se se svou rolí ztotožnil. Protože muž, v jehož duši je zmatek a srdce tajně bije pro srdce někoho jiného by asi nepřítomný pohled mít měl. Ang Lee prostě natočil svůj film, svou vizi a natočil to dobře. Příběh, který svou fantazií prezentuje ovšem s tou mojí řádně zamával. Trochu jí usměrnil až úplný závěr, který krom fantazie zasáhl i moji duši. Nevím co dát, 5 za tu nadfilmovou poetiku, nebo 4 za reálný pohled na věc? Proč jen to nemůže být normální film u kterého bych řek to a to se mi líbilo a tak dávám tolik a tolik? Dobře, v hodnocení dám 5ku, protože nemůžu najít jednoznačně určující slova pro to co sem viděl, ale představte si pod tím 4ku, protože když to vezmu z hlediska prostě reálného, tak jde o dobrý, nikoliv však o naprosto dokonalý film. ()
Technicky strhující a výpravná romance, která pro mne nemá ty správné atributy. Východní prostředí a silně "nestandartní prvky" jsou sice ohromující svou neobvyklostí, na stranu druhou působí někdy až příliš "poeticky" ve snaze ukázat směr kam se mají ubírat ovace a Oscary. Osobité dílo, ale rozhodně ne v elitní společnosti nejlepších. ()
Galerie (76)
Zajímavosti (27)
- Ziyi Zhang (Jen) se nikdy nevěnovala studiu žádných bojových umění. Přesto většinu akčních scén natočila sama. Velmi jí pomohla baletní průprava z dětství a "kouzla" závěsných drátů choreografa Woo-ping Yuena. (Vojcl)
- Herečka původně obsazená do role Jen (Ziyi Zhang), Qi Shu, se na film připravovala několik týdnů, dokud ji její agent z filmu nestáhl a neposlal ji do Japonska natáčet reklamu na Pepsi. Následně agenta propustila a najala si jiného. (Morien)
- Li Mu Baie (Yun-fat Chow) měl původně ztvárnit Jet Li, roli však odmítl kvůli práci na filmu Romeo musí zemřít (2000). (Tygrys)
Reklama