Režie:
Ron HowardScénář:
Mark MonroeHrají:
The Beatles (a.z.), Paul McCartney, Ringo Starr, John Lennon (a.z.), George Harrison (a.z.), George Martin (a.z.), Whoopi Goldberg, Elvis Costello (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Oscarový režisér Ron Howard (Apollo 13, Da Vinciho kód, Rivalové, Inferno) přinese na filmová plátna příběh kapely, která změnila svět - THE BEATLES. Tento jedinečný filmový projekt autenticky zachycuje období jejich koncertních let 1962-1966 z perspektivy samotných členů The Beatles. Film přinese exkluzivní rozhovory s členy skupiny a také doposud nezveřejněné záběry. (Mirius FD)
(více)Videa (7)
Recenze (106)
Před padesáti lety bych za to dal košili i kabát, ale věc se mění, a osmý den týdne bychom prošustrovali stejně jako stávajcích sedm. A tak se spokojím s diskursem s prvním uvedeným komentátorem (Lima *****): "Svůj obdiv k The Beatles dělím na dvě etapy - před albem ´Revolver´ a to, co přišlo po něm." Obě období se dají snadno vysledovat, určit jejich zlom však asi nebude snadné, spíš "jak to kdo vidí". I raném období se se vyskytují skladby harmonicky náročné a textově spíš zajímavé (např. If I Fell), ale předělovou deskou je pro mě Rubbersoul (také jsem si jí kdysi obstaral jako první) - písničky jsou zde zcela jiného typu než na "Help", experiment se ještě nestal sebeúčelem, i když je už i zde vstupní branou; a možná že právě písničky jako "Člověk Nikde" či zkouřený "Skandinávský nábytek" budou jejich (ve)smírným odkazem. ()
Ničím objevný, ale poctivě zpracovaný dokument, který se soustředí pouze a jen na koncertování Beatles. Nic, co by člověka ohromilo, člověk už to všechno zná - Liverpool, Amerika, "jsme slavnější než Ježíš", ječící fanynky, kdy se kapela ani neslyšela a Starr vzpomíná, jak se orientoval, kde v písni jsou, podle toho, jak si před ním Lennon s McCartneym podupávali nohou do rytmu... Leckdy pouze fotografie provázené slovem, ale celkově to atmosféru přiblíží příjemně a vtipně. ()
Promyšlená koncepce, úžasný střih, a i když je to dokument, je to příběh. Příběh, který vás strhne, vede a nakonec rozesmutní. Pochopíte proč se to stalo a proč se to muselo stát. Proč zase tak pitomý český název? Když ten originální je nejen písní z alba "Beatles for sale" (a tím i vystihující frustraci a vyhoření kapely) ale i finální písní dokumentu. Osmý den týdne je tak výstižné a vypovídající, že jen kretén příjde s takovouto verzí. Howgh! ()
Dokumentov o Beatles už bolo toľko, že zabralo by dosť času to spočítať. Tento dokumentárny snímok je len ďalším do veľkého množstva archívov o tejto legendárnej kapele, ktorý ale nie je ničím výnimočný a v zásade ponúka len množstvo krát prežutú kašu. Preto som trošku prekvapený z hodnotení, ale holt, čo človek, to iný vkus, takže neriešim. Každopádne pre milovníkov tejto skupiny je to povinnosť. 55 % ()
Dělat dokument o Beatles bez zmínky o Rolling Stones samozřejmě smysl má... Třeba už jen proto, že Beatles byli první a lepší a RS nepotřebovali (mrk mrk). Ale vážně: Mnoho nového toho o Beatles říct nejde. Snad lze z různých soukromých archivů vyšťourat nikdy nepublikované fotky, videa nebo zvukové stopy, ale ty už základní příběh této kapely příliš nezkorigují; vždyť jejich unikátnost beztak poznají jen ti nejzarytější fandové (a i ti si stejně jen řeknou: "jé, tuhle fotku jsem ještě neviděl"). Přínos Howardova filmu je ale v jiném úhlu pohledu, z nějž nás nutí se na onen příběh dívat.___ Beatlemánie byl unikátní fenomén, který se ve většině biografií Beatles spíše jen konstatuje, ale do hloubky jde málokdo. Howard v tomto fimu jde ale docela brutálně na dřeň. Ne že by se mu podařilo beatlemánii vysvětlit (na to by si musel přizvat kádry z jiných oborů), ale ukazuje ji v nečekaných detailech, ve vzpomínkách nečekaných lidí a hlavně pevně vsazenou do kontextu doby, v němž se rýsují zásadní euro-americké rozdíly, převratné sociální změny, teprve se rodící postmoderna, neexistující standardy globální masové popkultury atd... (V kterém jiném dokumentu jsou Beatles takto interpretování v souvislosti s rasovou integrací v USA?) Nefalšovaný fanatismus davů pubescentů převádí "požitek" ze špičkově rekonstruovaných koncertních záznamů do ryze depresivní polohy; přeměna nadšených mladíků užívajících si nával globální slávy ve vyčerpané světoběžníky podprahově volající o pomoc je smutným pravzorem toho, co jsme o mnoho let později mohli poznat např. tady.... Tyto pocity z beatlemánie jsem necítil (nebo ne v takové intenzitě) u žádného jiného dokumentu o Beatles, ani u Antologie. Howard tento fanatismus nevysvětlil, ale pomáhá nám se nad jeho principy zamyslet. A vedle toho jako zákusek dává (opět z jiného úhlu pohledu) nahlednout na způsob, jakým Beatles (i díky tomuto fanatismu) definovali svět popkultury a ony chybějící standardy (překvapí dneska někoho koncert na stadionu pro 56 tisíc lidí?). Jinými slovy, Howard dokázal jako málokdo vyhmátnout význam Beatles pro dějiny popkultury.___ Dokumentu dost pomohlo, že se zaměřuje skutečně jen na jeden časový úsek (zdánlivě ten méně zajímavý v umělecké kariéře kapely) a nerozmělňuje ho předchozími, tehdejšími i následnými historkami & problémy bulvárního rázu. Ale i tato relativně krátká doba (cca 3 roky) změnila mnohé a Howard to ukazuje mistrně. Nad oním příběhem se neustále vznášela otázka "kdy ta bublina praskne?". Generační střet a všeobecná nezkušenost s novým fenoménem často plodily otázky typu: "Jaké místo si myslíte, že tenhle příběh Beatles bude mít v historii západní kultury?" Doteď mi v hlavě zní Paulova fascinující odpověď: “You must be kidding with that question. Culture. It’s not culture. It's a good laugh.” Jak se jen mýlil... ()
Galerie (17)
Zajímavosti (1)
- The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years bol zostavený z viac než 100 hodín vzácnych a doposiaľ nevidených nahrávok získaných od fanúšikov, spravodajských agentúr a národných archívov, ako i zo súkromnej zbierky kapely. (Zdroj: Itafilm)
Reklama