Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

swamp 

všechny recenze uživatele

Typický allenovský humor. Narážky na semitismus, ostych s ženami, hypochondrii, nešikovnost..tedy, někdy více než narážky. :) I když se celková svižnost místy zadrhává, jedná se o klasiku obsahující všechny ty ulítlé gagy a poťouchlé dialogy. "After fifteen minutes I wanted to marry her, and after half an hour I completely gave up the idea of stealing her purse." ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Typickými allenovskými atributy nabité dílo, které si v ničem nezadá s dalšími filmy z Allenova raného anarchistického období. Ačkoli se jedná spíše o vršení skečů (tematicky i kvalitativně poměrně různorodých), příběh je celkem kompaktní a netrpí roztříštěností. Paradokumentární styl, nebývalé množství vtipů a odkazů na jiná slavná filmová díla a tvůrce (zejména z němého období), které napoprvé nemáte šanci pochytit všechny, dělá ze Seber prachy a zmiz více než jen osobitý debut tehdy slibného a mladého režiséra (scénáristy a herce). ()

Reklama

MarekT 

všechny recenze uživatele

"Otec, příkladný voják, si po třiceti letech strmé kariéry vysloužil hodnost desátníka." Mohl si přát Woody Allen lepší režisérský debut? Nádherně ulítlé pokračování v tom, co načal už v závěru Casina Royale. Pravda, možná trochu přeháním, bondovská parodie byla z jeho strany podstatně ujetější, ale s podobnými gagy se setkáváme i zde - vypíchl bych například poházené uspořádání bytového zařízení. Tak trochu jsem zde čekal ten Allenův styl, kdy je sice vtipný, ale tu vtipnou stránku přebíjí nějaká dobrá myšlenka. Zde tomu tak rozhodně není, ale nemohu být nějak nespokojen - bráno po stránce komediálního žánru, film bych asi řadil do širšího výběru nejoblíbenějších komedií. Moc filmů s Allenem jsem zatím neviděl, ale začíná se mi jevit kupříkladu díky svému zjevu jako univerzál - ať už kladné či záporně působící role, dramatické či odlehčené, na vše je jedním z horkých kandidátů. V minulosti jsem zde sepsal pár negativních ohlasů k filmům, které měly být jakože parodií na něco, ovšem v záměru celkem selhaly a dávka humoru se mi zdála ve srovnání s jinými slabá. Jsem rád, že právě Allen ukázal, že stvořit fiktivní dokument s dobrým výsledkem jde, hlavně když laťka nadsázky a parodie se mi zdála přesně nastavená. Woodyho styl se mi líbí čím dál více a rozhodně se těším, když se mi další jeho filmy budou líbit stejně, či ještě více. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Pro Woodyho fanoušky je neskonalým potěšením sledovat, jak se v jeho prvním čistě autorském snímku dopilovávají dialogy, gagy a celková atmosféra. Asi bych byl zklamaný, kdyby šlo jenom o gangsterskou parodii a proto jsem se musel začít smát, když se v obraze poprvé objevila Janet Margolin a Woody ji začal oblbovat sladkými řečmi a později ve voiceoveru vysvětloval, jak se cítí, když je s ní. Jsem neskonale rád, že mu tohle vysvětlování vydrželo celou kariéru. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Skvělé! Může mi to příjít možná tím, že jsem od Woodyho Allena ještě tolik filmů neviděl a nemohu jim být přesycen. Ale i tím, že tehdy mladý začínající filmař po rozpacích z natočení svých předchozích scénářů se konečně mohl pustit do svého vlastního ryze autorského filmu, věřil si, že může pobavit lidi, nebyl tehdy ještě snad ani zatížený žádnými skandály, rozporuplnými pověstmi...a myslím, že stvořil opravdu neskutečnou jízdu a vynikajcí autorský kousek. Zlodějské komedie byly v této době velmi populární a některé kousky jsem si z této oblasti velmi oblíbil již v minulosti. Woody přispěl do podžánru skvělým příběhem o životním ztroskotanci, naparosto neschopném zlodějíčkovi, jehož smůla a neschopnost jde mnohdy do naprosto netušených rozměru, ale obohatil ho i snoubením grotesky, dialogového humoru, hlašek. romantiky  a dorámcoval do skvělé formy fiktivního dokumentu (jako takřka předvoj Zeliga). Když jsem během jedné hlášky dostal na začátku obrovský výtlem, netušil jsem kolik těch výtlemů ještě během těch 80 minut bude, kolik mě čeká nápadů, invence a srandy. Já myslím, že tohle je vynikajcí kousek a jestli byl opravdu Woody Allen ve své době tahle zábavný, tak je jen škoda, že je jeho jméno dneska vláčeno onou nepříjemnými kauzou. Každopádně tohle? Super! P.S Dodatek březen 2022: Od Woodyho mám za sebou už zhruba dvacítku filmů z jeho počerné tvorby a další mě čekají. Mnoho z nich se mi hodně líbilo, ale tento jeho nadšený zapalený debut s možná trošku ušmudlanou filmařinou, o to větší nápaditosti a vtipnosti obsahovou, mi skoro až asociuje moje milované Richardovky a ta forma jednoduchého příběhu, na který se nalepují skeče s různou náladou se mi opravdu hodně líbí. Takže nakonec přidávám i do Topky. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Ve filmu se objevuje celá řada odkazů na slavné komiky. Například souboj s žehlícím strojem odkazuje na Charlieho Chaplina, ukradená nefunkční pistole na Harolda Lloyda, přepadení banky zase na bratry Marxe. (Oktavianus)
  • První film, ve kterém se Woody Allen objevil coby scenárista, režisér a herec. (don corleone)
  • Postava psychiatra se jmenuje Dr. Julius Epstein po známém scenáristovi stejného jména, který získal Oskara za scénář k filmu Casablanca (1942). (don corleone)

Reklama

Reklama