Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film, který podle skutečných událostí natočil známý americký režisér Mike Nichols, vypráví o ženě, jež zemře za podivných okolností těsně předtím, než se jí podaří prozradit novinářům pravdu o nedostatečné ochraně zaměstnanců před radioaktivitou v jaderné továrně, kde pracovala. Byla to nehoda nebo vražda? Případ nebyl dodnes vyřešen, ale odvaha Karen Silkwoodové, která nepodlehla psychickému nátlaku, i po smrti inspiruje politické aktivisty a ochránce životního prostředí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (81)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Ne vždy se věrné přichycení k realitě divácky vyplácí. Radiační činnost vcelku věrná, rodinné soužití prosté dramatických momentů (nebýt problémů v práci), nedůvěra k oficiálním místům značná. S daným cílem by spíše dokument než hraný film posloužil lépe účelu odhalení nekalých praktik v jaderném průmyslu a seznámení veřejnosti s problematikou. Šel by vystavět se stejným, ne-li větším napětím. Divák by se dozvěděl, co tvrdí vědci, co aktivisté, co průmyslníci a co vláda. Jak konají a proč. Odnesl by si jiný, přesnější obrázek o rizicích pramenících z ozáření, o práci úřadů a ústavů. Bylo by to konstruktivnější než ke všem místům zasetá nedůvěra. A to i přesto, že tento film se v technických detailech ani autenticitě událostí nijak zvlášť od skutečnosti neodklání. Jsou ale chvíle, kdy lehounce postrukuje diváka k tomu, aby dal za pravdu těm postavám, které ji IMHO nemají. Třebas odborářům, když zpochybňují koncept limitů příjmu plutonia a limit 40 nCi pro něj stanovený. U nás dodnes platí obdobný limit. Má to své dobré důvody. Tato hodnota není bez rizika, ale úplně bez rizika není žádná práce. Věčně létající obchodník může spadnout s letadlem a radiační pracovník dostat rakovinu. Rizika mohou být dost možná srovnatelná. Ale dost odborných záležitostí, ani Silkwoodová se v nich neutápí, jen asi nechce být snadno smetena opozicí, která by jinak mohla prohlásit: "Ten váš film je úplná blbost, neboť A, B a C." V ospalejším tempu a věrněji rozvíjí známou myšlenku o podlosti velkých korporací posedlých ziskem. Silné ***. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Ze všech sil, na plné čáře. Žena – zaměstnankyně, která se dmula výsadou nesložit zbraně, nenosit bázeň. Žádné polehčující okolnosti firmě, "matce - živitelce," která vystavuje parte zdraví. Pracovními podmínkami ohrožuje životy. Firmě, která trpí ztrátou paměti…. a ztrátou blízké osoby její vinou teď jedna z "rodin." ()

Reklama

evulienka3 

všechny recenze uživatele

Typ filmu, ktorý ma vždy donúti pátrať a dozvedieť sa niečo viac o jeho reálnom základe. Karen Silkwoodová žena, matka, odborárka a ešte mnohé iné. Jej smrť vyvolala hromadu otáznikov a do dnešného dňa zostala zahalená rúžkom tajomstva. Žena, ktorá sa rozhodla pre nerovný boj, ktorý z nej v očiach niektorých urobil hrdinku. Ona však bola len obyčajným človekom a množstvom chýb a nedokonalostí. Meryl Streep, ktorá ju v tomto filme stvárňuje o nej povedala: "Bola jednou z tých ľudí, ktorí nemajú radi autority. Bola osobnosťou, ktorá rada vyrába problémy. Z jednej časti bola úprimne rozhorčená podmienkami v továrni a nebezpečenstvom, ktorému boli robotníci vystavení na strane druhej ju lákalo dobrodružstvo s tým spojené." Nech to bolo tak či onak na základe jej životného príbehu vznikol tento zaujímavý film, ktorému kraľuje skvelá Meryl. Len škoda toho príliš naťahovaného deja. Videné v rámci Season challange tour. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Srdceryvný příběh, který je řemeslně zvládnutým sociálním dramatem a zároveň skvělým provokativním thrillerem evokujícím veřejnost klást si otázku o jaderné bezpečnosti. Nichols si sice dává v prvních minutách dost na čas a každodenní život Silkwoodové sonduje velmi zvolna, ale přesto není nouze o dramatické situace. Oscarové nominace jsou oprávněné a fakt, že film neproměnil ani jednu mě donutil pravidelně navštěvovat psychiatra. Mimořádně hodnotný přínos do kategorie Nového Hollywoodu a vyzývavých filmů, které se nebojí postavit proti rozporuplnosti korporace. 80% ()

castor 

všechny recenze uživatele

V řadě průměrných látek Meryl Streep zachraňuje, co se dá. Tady má kolem sebe rovnocenný tým, ať jsou to vedlejší herci, režisér Mike Nichols, scénáristka Nora Ephron, náš Miroslav Ondříček, prostě tvůrci, kteří vědí, kam projekt posunout. A jak se neutopit v patetickém vyznění. Rozevlátá odborářka v podání herečky Streepové formátu sbírá důkazy proti zaměstnavateli, který v továrně na výrobu plutonia pro atomové reaktory ohrožuje dělníky. Za její smrtí zůstává několik znepokojivých otazníků, ona sama platila trochu za koketu, jindy za nezodpovědnou matku i neurotickou potvoru. Hlavně šlo ale o reálnou ženu z masa a kostí, která se toho nebála. Pomalé tempo vyprávění mi tentokráte nevadilo, rodinné soužití už trochu ano. Jakmile se totiž začnou víc řešit problémy v domě (lesbická přítelkyně, odchod Drewa) než uvnitř fabriky, zdá se být tohle drama roztahané. Čtyři hvězdy si ale zaslouží jednoznačně. Když zabzučel alarm, naskočila mi husí kůže. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (21)

  • Pitva Karen Silkwoodové prokázala, že několik jejích orgánů byla kontaminováno plutoniem. Několik let pak následovaly různé soudní procesy, které nakonec vyústily v případné mimosoudní vyrovnání ve výši 1,3 milionu amerických dolarů. (jezurka42)
  • Režisér Mike Nichols zakázal Cher nosit jakýkoli makeup. Někdy k ní při natáčení přišel v bílých rukavích a dotýkal se její tváře jen aby měl jistotu, jestli jeho nařízení opravdu dodržela. (jezurka42)
  • Cher i Meryl Streep v několika rozhovorech uvedly, že byly ze vzájemného setkání velmi nervózní. Jakákoli nervozita z nich však po prvním setkání spadla, a záhy se z nich staly velmi dobré kamarádky, kterými zůstaly dodnes. (jezurka42)

Související novinky

Kuchařka na plátně

Kuchařka na plátně

04.05.2006

Jedna z mála žen za kamerou, které se povedlo získat si respekt v Hollywoodu, natočí životopisný film o famózní kuchařce Julii Powellové podle její autobiografie. Režisérka a scénáristka Nora Ephron,… (více)

Reklama

Reklama