Režie:
Jane CampionScénář:
Jane CampionKamera:
Stuart DryburghHudba:
Michael NymanHrají:
Holly Hunter, Harvey Keitel, Sam Neill, Anna Paquin, Kerry Walker, Geneviève Lemon, Ian Mune, Pete Smith, Bruce Allpress, Cliff Curtis, Hori Ahipene, Mika X. (více)Obsahy(1)
Snímek Piano byl jedním z nejúspěšnějších filmů roku 1993. Překvapil kritiku i diváky originálním ztvárněním tématu milostného trojúhelníku. Příběh, inspirovaný dobovými fotografiemi a záměrně upomínající na tvorbu Emily Brontëové a Emily Dickinsonové, se odehrává na Novém Zélandu v roce 1870, v období končících střetů Britů s domorodými Maory. Sem, do nehostinného prostředí bělošských osadníků přijíždí z Anglie za novým mužem němá Ada s nemanželskou dcerkou Florou. Přiváží s sebou milovaný klavír, bez nějž nemůže existovat. Zvláštní, uzavřená a oduševnělá žena se neshodne se svým obchodnickým manželem Stewartem, postupně však podléhá jemnému nátlaku jiného muže… Campionová citlivě a vyzrále pracuje se všemi složkami filmového vyprávění, přičemž klade důraz na neobvyklou atmosféru. Příroda je vůči bílým osadníkům krajně nepřátelská, neustále prší a všude je spousta bahna. Moře je stále bouřlivé, husté stromy jsou jen obtížně prostupné. Vztahy mezi jednotlivými postavami jsou nejednoznačné a jejich charaktery obtížně definovatelné. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (394)
The piano si treba emocionálne prežiť. S jeho krásnou atmosférou, melanchóliou, nostalgiou, hudbou a hercami. Nemusíte ho racionálne pochopiť, scenár je melodramatický a tak cynickejší diváci ho môžu označiť za lacný gýč a pseudo art film. Plusom pre európana a američana je exotické prostredie historického Nového Zélandu, čo určite v mnohých prípadoch zavážilo v hodnotení a pridalo nejakú tu hviezdu tohto inak jednoduchého príbehu. ()
Tenhle film mi dlouho unikal, těšila jsem se na něj a čekala od něj HODNĚ. To byla asi chyba, možná proto teď lehké zklamání. Co hodnotím na 5, 6, 7 možná i 10 hvězd, to je hudba. Ve vlastním příběhu mi poněkud vadila hlavní hrdinka, kterou jsem ne zcela chápala. Navíc mezi těmi dvěma muži bych já asi osobně dávala přednost zákonitému manželovi, zdál se mi z těch dvou menší buran, možná proto jsem Adě nedokázala tolik fandit. A proč vlastně byla němá - pouhý kapric? ()
Ústřední čtveřice postav rozehrála velmi působivé drama, v němž nemůže být zřejmých vítězů ani poražených. Zápletka, rozehraná kolem piana, je opravdu velmi pečlivě zpracovaná a jedinečně zahraná. Kromě dramatického dopadu diváka možná zaujmou i odvážné milostné scény mezi Harvey Keitelem a Holly Hunterovou, které rozhodně nemají za účel navodit nějaké pohoršení, ale přesně koncipují vztah mezi oběma zúčastněnými. Jane Campionová si tímto filmem nasadila laťku dost vysoko. ()
Hned prolog naznačí, v čem je síla příběhu: v hlavních hrdinech, především v sepjetí Ady s pianem, a v záběrech na přírodní živly. Efektní mozaika nápaditých pohledů (pod pianem, shora na piano) a scén (svatební foto doprovázené povídáním Flory; divadelní nácvik s maketou sekery; stopy na pláži) vycházejících z každodenního života hrdinky, která poznává nové prostředí, mě nenudila, ale zaujala svou přirozeností, i když ta byla většinou syrová. Trojúhelník, respektive čtyřúhelník (počítáme-li Floru) nabízí celou škálu odpovědí na partnerské vztahy. Adě stačí pohled očí, aby řekla, co cítí. Kde není zvuk, je hluboké ticho. Působivá hudebněobrazová filmová ukolébavka. ()
Výjimečný milostný příběh. Propracovaný psychologický film a silné erotické drama. Zvláštní snímek o moci hudby a vášně. Natočeno neuvěřitelně vytříbeně, s překrásnou hudbou Michaela Nymana a umělecky výborně stylizovanou kamerou Stuarta Dryburgha, dokonalou jak v detailech, tak ve velkoryse pojatých celcích. Asi nejlepší snímek natočený v devadesátých letech, který jsem viděl. ()
Galerie (125)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (16)
- Divadelní hra, kterou vidíme ve filmu, je adaptací francouzského lidového příběhu o Modrovousovi, který vraždil své ženy a jejich těla schovával v malé komnatě ve svém zámku poté, co neprošly jeho zkouškou a vstoupily do zakázané komnaty. Poslední Modrovousově manželce se podaří uprchnout a najít štěstí jinde. (Morien)
- Anna Paquin se k roli Flory McGrath, díky níž získala Oscara, dostala paradoxně náhodou. Původně se o roli Flory ucházela její starší sestra, kterou s rodiči pouze doprovázela na casting. Filmaři si však všimli i jí a dali jí scénář, aby se do příště naučila několik replik. Herečka se pak učila doma společně se svojí sestrou a při dalším castingovém kole si nakonec filmaři vybrali ji. (Lynette)
- Režisérka Jane Campion byla teprve druhou ženou, která získala nominaci na Oscara v kategorii Nejlepší režie. (zdeny99)
Reklama