Režie:
Agnieszka HollandScénář:
David F. ShamoonKamera:
Jolanta DylewskaHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Jerzy Walczak, Oliwer Stańczak (více)Obsahy(1)
Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (143)
Jedná z nejlepších čsfd projekci, které jsem se účastnil. Děkuji za ní. Celkově film za řádných a bytelných 5 hvězdiček. Za Agnieszku Holland asi další dvě. Sedm hvězdiček tu ale dát nemužu. Robert Wieckiewicz (postava Leopolda Sochy) a Benno Fürmanna (postava Mudka alias Korzara) jsou herci a postavy s charismem a každá jiným způsobem. Vlastmě všechny postavy jsou zajímavé a nejsou ploché a stereotypní. Mnohojazyčnost (polština, jidiš, němčina a ukrajinština) byla stejně jako ve filmu Europa, Europa přínosem. Teologické hlašky film oživují viz. Ježíš byl Žid? 12 apoštolů atd. A jak bylo řečeno černý humor, při kterém se smějí snad jen Češi a Slováci. ()
Kino Atlas (ČSFD projekce) - Jedna z nejlepších čsfd projekcí, na které jsem byl. Atmosféru velmi povedeného snímku umocňovalo malé alternativní kino Atlas. Film V temnotě je přesně ten typ, který se do takového kina perfektně hodí. Téma druhé světové války a utlačování židů i po necelých 70 letech stále diváky přitahuje a zajímá. A je to rozhodně dobře, protože je dobré si čas od času uvědomit a připomenout, v jaké pohodové době (oproti tehdejší, kdy zuřila svět. válka) žijeme. Film sám o sobě je smutný, ale velmi věrohodně natočený. Mám akorát dvě malé výtky. Za prvé délka 2 a půl hodiny je poměrně dost, na to, že se film převážnou většinu odehrává v podstatě na jednou místě - v temném kanále. S tím je spojena druhá výtka, kdy si myslím, že by si film zasloužil přidat trochu na tempu. Ale to jsou opravdu jen detaily, protože ty hravě přebíjí celkový dojem z tohoto válečného dramatu. Můj dojem se dá vystihnout slovy - velmi dobrý. Třešničkou na dortu byla návštěva režisérky, která nám po skončení filmu v sále prozradila některé zákulisní zajímavosti a její vyprávění mě moc bavilo. Čsfd projekce tedy opět zabodovala. 80% (with J.) ()
Bohužel, téma je silnější než samotný film. Izolace v ghettu, každodenní strach o život, blížící se transport a jeden šílený plán – prokopat se a nějaký ten pátek vydržet v kanalizačním systému. Ve stokách skupinka, která tam nakonec nezkysne jen nějaký ten pátek, potkává údržbáře kanálů – ziskuchtivého hajzlíka, ze kterého se nakonec vyklube dobrák od kosti. Kosmopolitní režisérku Agnieszku Holland zajímá vedle něj právě různorodá skupinka útěkářů, kteří mají své vlastní problémy, spory, potřeby. A rozhodně to nejsou žádná neviňátka. Holland nicméně potvrzuje svou kvalitu srozumitelnou, chytrou a divácky vděčnou látkou!! Být o půlhodinu kratší, chválil bych jí víc. ()
Milujem Agnieskynu kameru. Je taká veľkovýpravná, aj keď je v kanáloch a stiesnených priestoroch. A vojnové filmy točiť vie. Čo sa tohto týka, zaoberá sa nie príliž známou témou. Dej a scenár sú v pohode. Konanie postáv predvídateľné. Ale ten feeling dobový sa jednoducho uprieť nedá. Špina v tých kanáloch, no brrrr. A páčilo sa mi, keď vychádzali na denné svetlo, ako krásne sa tá kamera rozostrila a zase zaostrila, ako reakcia očí, keď sú dlho v tme a výjdu na svetlo. Skvelé. 4 z 5 ()
Ne ze by to bylo spatne natocene nebo zahrane, ne ze by nektere sceny postradaly napeti. Jde vsak o to, ze tech valecnych traumat je uz prehrsel a ve filmu jsem nenasel nic, co bych uz nevidel drive. Stve me, ze Agnieszka Holland uz davno rezignovala na to, aby se pokusila svetu sdelit nejakou vlastni myslenku nebo prisla s vlastnim autorskych pribehem. Po totalni rozsekavacce Kobieta samotna (1981) marne hledam neco dalsiho. Udelejte si vlastni nazor na letosni LFS. ()
Galerie (57)
Photo © Jasmin Marla Dichant
Zajímavosti (16)
- Po natočení filmu se Agnieszce Holland ozvala pamětnice Krystyna žijící v New Yorku. Potvrdila autentičnost filmu, jehož první zhlédnutí proplakala. Sama o stejném tématu napsala knihu, o které však nikdo z tvůrců nevěděl. Dokonce si mysleli, že již žádný pamětník nežije. Účast Krystyny na festivalové premiéře filmu prý pro Holland byla tím nejdojemnějším, co vůbec v životě zažila. (JoranProvenzano)
- Film je věnovaný Marku Edelmanovi, polskému kardiologovi, který byl významným bojovníkem a jedním z velitelů v židovském ghettu. Mark Edelman zemřel v říjnu 2009. (movieband)
- Agnieszka Holland neměla dobré zkušenosti s natáčením s ženou-kameramankou, navíc vegetariánkou, protože prý měla málo energie. Přesto přistoupila ke spolupráci s další ženou - Jolantou Dylevskou. Během příprav zjistila, že i ona je vegetariánkou, přesto byla s její prací velmi spokojená, což potvrdila slovy: "Svícení je pro ni jako dýchání, dokázala se světlem doslova kouzla." (JoranProvenzano)
Reklama