Režie:
Mike CahillScénář:
Mike CahillKamera:
Markus FördererHrají:
Michael Pitt, Àstrid Bergès-Frisbey, Brit Marling, Steven Yeun, Archie Panjabi, Cara Seymour, William Mapother, Charles W. Gray, Rhonda Ayers (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, je nezaměnitelná a nepřenositelná, stejně jako otisk prstu. Existují systémy, které umí pomocí dvanáctimístných kódů rozpoznávat tuto jedinečnost a využívají se při identifikaci jednotlivých osob. Na letištích, v porodnicích ... Ale co když je to jinak? Film Výchozí bod vypráví příběh Dr. Iana Graye (Michael Pitt), molekulárního biologa, jehož životním tématem je studium evoluce oka. Jeho práce jej zcela pohlcuje až do okamžiku, kdy se na večírku setká s krásnou tajemnou dívkou Sofi (Astrid Berges-Frisbey) a požádá ji, aby si mohl vyfotografovat její nádherné oči. Oproti vědecky racionálnímu a profesionálně skeptickému Ianovi je Sofi tvorem divokým a nespoutaným. Jejich protiklady je k sobě přitahují, jejich vztah je intenzivní a pro Iana i nečekaně vášnivý. Bohužel však končí tragicky. Po drsné životní ráně se Ian ještě více ponoří do své práce. Ta jej plně zaměstnává až do okamžiku, kdy se svou kolegyní Karen (Brit Marling) učiní nečekaný objev, který zpochybní jeho dosud neotřesitelnou víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Potvrdit či vyvrátit novou teorii, která by postavila na hlavu vše, v co lidstvo doposud věřilo, může jen cesta na druhý konec světa. Ian se rozhodne riskovat vědeckou reputaci a vlastní racionalitu a vydá se na šílenou misi, jež má jen mizivou naději na úspěch. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (720)
|| Scenár: Mike Cahill | Hudba: Will Bates, Phil Mossman | Distribúcia: Fox Searchlight | Štúdio: Verisimilitude, WeWork Studios, Bersin Pictures, Penny Jane Films | Rozpočet: ? | Tržby: 574,000 $ | Ocenenia: Výhry: Sitges CIFF- Best Film (Mike Cahill), Sundance FF - Celovečerný film (Mike Cahill). Nominácia: Tallin Black Nights FF - Najlepší nezávyslý severoamerický film - || - Námet nie je tak výnimočný, jak samotné prevedenie. Na takú malú produkciu je to veľmi kvalitne odvedená práca, ocenená aj na Sundance FF. Najsilnejšiou devízou príbehu je nevypočítateľnosť, ktorú žial v záveru vystrieda hra na efekt a osudovosť. Za videnie ale tento "malý velký" film určite stojí, aj napriek tomu, že z geneticko-fyziologického hľadiska je ústredná myšlienka viac, než otázna... :) 70% | FullHD, THX, EN DTS | ()
Nesporně originální námětem i zpracováním, ale tu a tam se Cahill dopouští trestuhodných přešlapů (v čele se závěrečnou "pedofilní" desetiminutovkou "potřebuji uzavřít minulost, tak pojď se mnou na pokoj na jahůdky, lásko má bývalá"; opravdu to nemohlo být třeba o osmnáct let později a nikoli o osm?), které však nemají nic společného s tím, zda se to zrovna drží v (i)racionální vědecké/spirituální rovině, protože v obou z nich je to zajímavé, jakkoli ne vždy i dobře p(r)odané divákovi. ()
Veľmi zaujímavá vecička. Námet je pomerne originálny a pretavený do zaujímavého scenára. Úvodná polovica filmu je síce trochu vláčna (slabšie dramatické spracovanie) a pár scénok sa mi zdalo zbytočných, ale všetko nakoniec spolu graduje do peknej myšlienky a pointe na záver. Čím viac sa blížil koniec filmu, tým viac sa mi to páčilo a tým viac som nechcel, aby prišiel koniec. Maličký problém vidím už len vo výbere herca pre hlavnú postavu. M. Pitt je výborný herec, aj tu hral ako o dušu, ale typovo sa mi sem nehodil. Jeho herecká hviezda skôr vynikne pri negatívnych úlohách, hlavne v postavách rôznych psychopatov, šialencov, prípadne lúzerov. Jeho vizáž ho k tomu priam predurčuje. Ale to je len taký môj dojem, v každom prípade ide o výborný snímok a na plný zásah chýbalo naozaj iba málo. 85/100 ()
Ďalšia vydarená spolupráca Mike Cahilla a Brit Marling (Another Earth ) od ktorých som nič iné ako pohodové, civilné, hĺbavé a decentné sci-fi s parádne emočným zakončením ani nečakal. Naviac potitulková scéna dojem z filmu tak zaklincuje, že tie Marvelácke sú oproti nej len takým bezvýznamným bonusom na ktoré sa v podstate ani neoplatí čakať (čo aj sú). ()
O tomhle nestačí si číst, tohle se musí vidět. Způsob, jakým je Výchozí bod natočen, a způsob, jakým zde dochází ke zvratům, je jedním slovem úchvatný. Myšlenky, na kterých je film založen, jsou divákovi předkládány tak jednoduše a zároveň přesvědčivě, že vám začnou dávat smysl a nepochybujete o jejich skutečnosti. O nic méně výjimečné není ani herecké obsazení. Pro takový film se výborně hodí neokoukané tváře, jelikož to diváka přiměje víc se soustředit na děj. Přes noc se mi to rozleželo a zvyšuji své hodnocení na plný počet. ()
Galerie (29)
Photo © Fox Searchlight Pictures
Zajímavosti (13)
- Ve scéně v metru zazní píseň „Dust It Off“ od francouzské skupiny The Dø. (PozorGranat)
- Po závěrečných titulcích je možné zhlédnout ještě jednu scénu. (romajz15)
- Sofiiny oči (Àstrid Bergès-Frisbey) byly digitálně přeneseny na Salominu, která má ve skutečnosti oči tmavé. (Geriel)
Reklama