Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)

(více)

Recenze (311)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Charismatický Radovan Lukavský, sympatický Jiří Vala, docela pohledná Jiřina Švorcová, smíšek Vladimír Menšík, charakterní Jaroslav Marvan, hezoun Rudolf Jelínek a hororová Šumava, která výše jmenované herce po celou dobu filmu hostí mlhou, deštěm, zrádnými močály a nebezpečnými převaděči. Snímek se nese v jedinečné atmosféře, za níž by se nemusel stydět ani mistr Hitchcock či Kubrick. Vynikající hudba jen dotváří onu ponurost onoho očividně válkou postiženého a nehostinného kraje, v němž se odehrává nebezpečný příběh v čele s králem Šumavy. Nesledujte tento snímek zaujatě s tím, že jedna strana je křišťálově čistá a kladná a ta druhá je odporná a záporná. Pohraničníci měli úkoly jasné, tak je plnili a jak vidíme, tak hodně nevinných kluků tam skončilo svoji životní pouť - při plnění svých povinností (které se nám z dnešního pohledu mohou zdát nesmyslné, ale tehdy byla taková doba). Pokud tento film dokáže divák sledovat s neutrálním pohledem, tak mu je naservírovaná výborně odvedená řemeslná práce, která nenudí, ale působí i dnes. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Zatraceně dobrý Kachyňův film. Vidíte tu nádhernou černobílou kameru Josefa Illíka? Drsná krása přírody Šumavy i drsný život v pohraničí na nás dýchají v každém záběru. Jasných 5 hvězd - na ideologii kašlu - takhle nějak to muselo na Šumavě v tu dobu opravdu být. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=XyPa5ERzeNM ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Poutavý film. Na to že je to tak staré, je to opravdu dobře natočené. Karel Kachyňa vytvořit dramatickou a tajemnou atmostféru ve filmech skutečně uměl. Je taky dost dobře, že je film černobilý. Ta černobílost mu právě ještě dodává na působivosti. Celé to působí strašně přesvědčivě. Atmostféra filmu je výborná, za to dávám 4 hvězdy. Je ale pravda, že když jsem se teď nad tím víc zamyslím, ne jenom ta atmostféra je všechno. Chce to pořeba i lepší příběh. A ten mě zde až tolik nezaujmul. A přece jenom, atmostféra neatmostféra je to vpodstatě komoušárna, co záměrně volblbuje diváka. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

V Králi Šumavy se střetávají dvě etapy ve vývoji české kultury (kinematografie). Etapa "umění" prodchnutého ideologií, onoho až mýticky/metafyzicky černobílého světa, v němž je jasná hranice světla/stínu – dobra/zla a pozvolna se rodící nová vlna českého filmu. Povšimněme si, jak smrt krále Šumavy mysteriózně změní klimatickou situaci. Lze právem předpokládat, že inkriminovaný živel ve služnách imperialismu nejen že pomáhá převádět nepřítele lidu do bašty západu (odporné mlhavé nicoty na obzoru jménem Bavorsko), ale zároveň je zodpovědný za nelidsky hnusné počasí. Jeho zabitím dojde k hydrometereologickému zázraku... Dokonce i sloupy elektrického vedení hučí jinak. To je ideologie ve filmu... plíživá, nenápadná, odporně sugestivní. Dokonale podprahová. Patří k ní i kresba atmosféry pohraniční stráže, místa čirého kamarádství, správného chlapáctví (jehož archetyp, věrně kráčející ve stopách soreláckého románu alá Režáčův Nástup, ztělesňuje ostře řezaná Radovana Lukavského), doznívající harmonie ze staveb / dolů rodícího se socialismu... K heroizujícím tendencím přispívá i kamera, která často hrdiny zbožně snímá z podhledů a v kompozicích, připomínajících dobové výtvarné umění. Přesto si Krále Šumavy netroufám prohlásit za stejný balast, jakým je např. normalizační patlanina Major Zeman. Narozdíl od něj je totiž tohle dílko velmi kvalitním kouskem filmařiny a dokonalou ukázkou zvládnutí základních mechanismů manipulace a sugesce. Atmosféra prostě a jednoduše utkví, už proto, že je účelově vybičovaná do děsivé až horrorové ponurosti, ze které pak těží celá generace detektivek. Přesvědčivá práce s (polo)detailem, subjektivní "ich" kamerou, střihem a hudbou připomíná skutečně záblesk principů rodící se "nové" kinematografie, která se od neosobnosti stahovala do úzce subjektivní sféry postav. Je to zvrhlé, ale podle mého na místě. Nehodlám z těchto řádek vyvozovat nějaké důsledky. Král Šumavy je výtečně natočený "thriller" s bizarní ideologickou kostrou, kterou jsem nastínil. Pokud však nad touto úmyslnou manipulací necítíte alespoň malé zhnusení, není s vámi všechno v pořádku. A ještě marginálie: Denny, prosím tě, četl jsi o 50. letech někdy něco? Z tvého komentáře se mi protáčejí oči v důlcích... ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Když ještě Šumava neznala Schengen, aneb rybičky, rybičky, esenbáci jedou! Mlha, blata, déšť a skvostná kamera „od pasu“ Josefa Illíka pohrávající si s odrazy vodní hladiny i okenních tabulí, jenže.. Když vám někdo znásilní ženu, vezmete jej na milost, protože si k tomu zapálil svíčky a pustil romantickou hudbu? ()

Galerie (10)

Zajímavosti (28)

  • V čase 52:07 si lze všimnout, že mrtvá postava v záběru, kdy jí padá hlava na bok, hýbe očima. (annasosanna)
  • Při scéně, kdy se filmová postava prodavačka Marie Rysová v podání herečky Jiřiny Švorcové topí v močálu, měla Jiřina Švorcová kolem sebe obmotaný provaz, za který jí filmaři stáhli, jak sama uvedla tak trochu proti její vůli, pod vodu. Jak sama tato herečka později řekla, byla to pro ní nejhorší natáčecí scéna z celého filmu, jelikož musela překonat velký odpor z potopení se pod hladinu. Vve skutečnosti se scéna nenatáčela v exteriérech, nýbrž ve filmovém ateliéru, kde byl v bazénu vytvořen umělý močál. (Lynette)

Reklama

Reklama