Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Dante SpinottiHudba:
Michel RubiniHrají:
William Petersen, Kim Greist, Joan Allen, Brian Cox, Dennis Farina, Tom Noonan, Stephen Lang, Frankie Faison, Garcelle Beauvais, David Allen Brooks (více)Obsahy(3)
Psychologický thriller podle novely Thomase Harrise, autora "Mlčení jehňátek". Policie je stále bezmocná v pátrání po psychopatickém vrahovi, který za úplňku koná své děsivé činy. Jedině penzionovaný úředník Will Graham (William Petersen), který se dokáže vžít do duše druhého člověka, se dokáže k vrahovi přiblížit. S pomocí uvězněného vraha studentek, choromyslného psychiatra Hannibala Lectora, se Grahamovi podaří nalézt psychologický motiv vražd. Vrah sní o tom, že po něm lidé touží. "Když děláš to, co bůh dosti často, měníš se v to, čím bůh je." A svá vítězství si musí připomínat. Graham je nyní na správné stopě. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (145)
Dlouho jsem tohle odkládal protože detektivky z 80.let nemusím, Lectera mám zafixovaného jako Hopkinse a remake z roku 2002 mě nechal absolutně chladným.. Ach..jak moc jsem se zmýlil.... V některých momentech a jednotlivostech je to sice poněkud nepřesvědčivé, ale jinak to většinu času balancuje na hranici geniality. Manhunter vybočuje z normálu, jde si vlastní cestou a nebojí se být osobitý... Třeba už jen práce s hudbou je mimo všechny mainstreamové příručky a přesto to funguje jako široko daleko nic jiného. Coxův Lecter je možná méně chytlavý v projevu(méně koulení očima a ffffff), ale na druhou stranu, ta chladná civilnost je úplně stejně mrazivá (tím spíš, když Lectera beztak dělá z 80% knižní charakter a z 20% ten či onen herec). ()
Červený drak jak jej vidí Michael Mann rozhodně nedělá svému mladšímu bratříčkovi ostudu. A naopak. Oba filmy jelikož jsou natočeny podle románu Thomase Harrise se přesně drží dějové linie. Čím se liší je závěr filmu. Tady musím říct že se mi více líbilo novější finále v domě Willa Grahama. Brian Cox v roli Hannibala Lectera nebyla špatná volba, ale Anthony Hopkins je Anthony Hopkins. Chybějící nedostatky Mann nahradil lepší hudbou. Trošku zarazí, že pouhých 16 let po tomto snímku se někdo odhodlá k remaku. Sám sobě si sypu popel na hlavu, že jsem Lovce lidí nezhlédl dříve. ()
Michael Mann vždycky perfektně rozumněl kriminálkám a dokázal je dobře vystavět i natočit. Tehdy ovšem ještě neměl kredit na áčkový rozpočet, díky čemuž tu jsou převážně podprůměrní herci a příšerná dobově poplatná syntezátorová hudba. Role Hannibala Lectera (ve filmu ovšem uváděn jako Lecktor) je zhruba stejně malá jako v předloze. V porovnání s Ratnerovým remakem u mne ovšem stále vyhrává tahle verze. Vypadá sice béčkověji, ale zase má blíže ke skvělému Harrisovu románu. ()
Shrnuto v jedné větě: je na co se DÍVAT. Viděla jsem původní verzi s podělaným "happy end" závěrem (director's cut se liší v několika scénách včetně závěrečné a vyznění filmu je temnější). Hned na začátku mě dostala mrazivá úvodní scéna...slušně mě roztřásla. Vizuál, který je sám o sobě fascinující, už jen pro něj stojí film za vidění. Původně jsem měla pocit, že důraz kladený na vizuální stránku je v nepoměru s pozorností věnovanou obsahu - scénáři, po druhém zhlédnutí už si to nemyslím. Hlavní důraz je sice kladen na atmosféričnost, ale nevyváženost není natolik výrazná, aby měla tendenci pohřbít celý film. Mannův vytříbený styl mi nesedí vždy, podobně jako třeba u Terry Gilliama. Terryho filmy mám moc ráda, ale občas se jeho fantazie "utrhne ze řetězu" tak, až mi vadí přílišná nerealističnost. U Manhuntera jsem si uvědomila, jak Mann onu fantastičnost zvládá vybudovat z reálného základu (míst, lidí) a že je pro mě jednodušší naladit se na stejnou vlnu. První polovina je lepší, s nástupem Francise Dollarhydea osobně na scénu se napětí začne vytrácet. Největším překvapením byl pro mě Brian Cox. Mohl být skvělý Hannibal Lecktor, jen nedostal šanci to naplno ukázat. Využil omezeného prostoru a přinejmenším vypadá přesně tak, jak jsem si Lecktora představovala (srovnání s Hopkinsem postrádá smysl, tomu patřil celý film). Hudba: tak napůl - Rubiniho skladby jsou výborné (hutné syntezátorové zvuky, to je moje), zbytek soundtracku už dost vyčpěl. Nepřesvědčivý je ale jen při samostatném poslechu, ve filmu funguje docela dobře. ()
Zatímco Červený drak z roku 2002 vizuálně čerpá ze Se7en, Manhunter z roku 86 obrazově připomíná spíš Vesmírnou Odyseu. Po všech stránkách velmi dobré zpracování, scénář chytrý a funkční. Kamera a osvětlení nabírá téměř geniálních parametrů a film přes desetiletí vzniku nesmrdí dobově oblíbenou Béčkovostí. Všeobecné námitky, že Brain Cox není Anthony Hopkins mají v tomto případě stejnou relevanci jako konstatování, že Křemílek není Vochomůrka a Marylin Monroe není Milan Kňažko. Ano, víme to všichni. Teď ještě zbývá si uvědomit, že na tomhle faktu vůbec nesejde. Závěr: Osmdesátkový thriller, že kterého není cítit filmařská debilita osmdesátých let a překvapuje téměř artovou závěrečnou přestřelkou? Tak to beru, pane Mann. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (37)
- Tom Noonan, ktorý stvárnil postavu Dollarhydea, sa na rolu pripravoval štúdiom sériových vrahov, no tento prístup z dôvodu značného znechutenia eventuálne zavrhol. (Real Tom Hardy)
- Režisér Michael Mann obsadil Williama Petersena do hlavnej role po tom, čo ho videl vo filme Žít a zemřít v L. A. (1985). Zaujímavým faktom je, že Petersen si zahral 5 rokov predtým mini rolu vyhadzovača v snímke Michaela Manna Zlodej (1981). (Real Tom Hardy)
- Lovec lidí je jediný film, kde se Hannibalovo příjmení píše Lecktor. V dalších filmech už je to náš starý známý Lecter. (JohnO.O)
Reklama