Reklama

Reklama

Jeremiah Johnson

Trailer

Obsahy(1)

Jeremiáše Johnsona civilizace neláká. Zahořklý civilizačními neduhy a válkami se v polovině 19. století rozhodne pro zálesácký život, stane se horalem, vyhledávajícím samotu v nedotčené divočině, jejíž neposkvrněnost nikdy nezpochybňoval. První zima prožitá ve Skalistých horách však Jeremiáše málem sklátí. Vyhladovělý a napůl zmrzlý nachází útočiště u starého prohnaného trapera, který jej učí nejrůznějším způsobům přežití, včetně přímého souboje s grizzlym. Jeremiáš je dobrým žákem, a tak když se opět vydává za svým cílem, lze říci, že z někdejšího zelenáče je ošlehaný muž, kterého drsností může předčit jenom velkolepá a hrůzu nahánějící příroda. (Warner Home Video CZ)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (281)

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Originálny počin (rezignujúci na príbeh a divácku trpezlivosť) a nemenej originálny pohľad na Divoký západ. Redfordovo herecké "chlapáctvo" je možno nadštandardné, ale iba v intenciách daného žánru, ktorý o. i. vystihuje Leoneho citát, vyslovený na margo Clinta Eastwooda a jeho "hereckej" dvojrozmernosti: "s klobúkom a bez klobúka"!. Tvorcovia vychádzali z reálneho predobrazu trapera menom Jeremiah Johnston - keby tomu tak nebolo, podozrieval by som ich s čudesnej interpretácie dejín Divokého západu, podľa ktorej vlastne bieli muži prišli na indiánske územia s mierom a láskou v srdci, ale nakoniec museli agresívne správanie červenokožcov vyhodnotiť ako netolerantné a poriadne s tými divochmi zatočiť. Áno, tento film by pokojne mohol mať podtitul - Amerika - krajina demokraticky vyvraždených Indiánov. Nič na tom nemení ani posledná sekvencia filmu s mierovým znamením, ktoré si vymení Johnson s indiánskym bojovníkom. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Filmy s indiány nemusím. Roberta Redforda nemusím. Ale tenhle Pollackův film má zvláštní kouzlo, které mi nějakým záhadným způsobem drželo na obrazovce oči po celé dvě hodiny. Krásná, nespoutaná příroda Skalistých hor a vskutku dokonalý výkon Redfordův a naprosto profesionálně zvládnutá práce s kamerou = jeden z nejlepších (ne-li nejlepší) dobrodružných filmů, co jsem kdy viděl. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Jeremiah Johnson mě zaujal už svojí koncepcí, tj. zaměřením na souboj člověka s divokou přírodou, kterému je zde věnováno nemálo prostoru. Na to, že se velká část odehrává beze slov, je film velice záživný. Ve spoustě drobných scén lze zjistit, co všechno museli tito pionýři v divočině podstupovat aby přežili. Těžkosti spojené s opatřením jídla, rozděláním ohně nebo noclehem byly takové, že odvaha dotyčných snad už hraničila s šílenstvím. Tento široký záběr filmu popisujícího jednotlivé úkony, které jsou navíc předvedeny realisticky a se smyslem pro detail, činí z Jeremiaha Johnsona mimořádný zážitek. Za touto „survival“ linií nijak nezaostává ani „lidská linie“ kdy Jeremiah potkává indiány a různé podivné existence všeho druhu, na jejichž psychice se již dlouhodbá izolace nápadně podepsala. Dílčí scény jsou dobře natočeny i sestříhány. Souboje s vlky například vypadají i přes technické limity slušně a hodně dobrá je třeba i scéna souboje s indiánem, kde se Johnson orientuje dle chování svého koně. Díky těmto reálně a nápaditě napsaným scénám, nemá film moc slabších míst a osobně u mě trumfnul třeba Malého velkého muže ze stejné doby. Zcela mimořádná je pak nijak neošizená výprava. Film byl natočen v amerických národních parcích a kameraman z prostředí vytěžil snad absolutní maximum. Po vizuální stránce je film dokonalý, snad každý záběr odkrývá nějakou monumentální scenérii a pokud si potrpíte na americkou krajinu, je film zážitkem. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu nádherná pustá a divoká příroda, která se nedá vyjádřit slovy, natož pak obrázkem. I když to Sydney Pollack docela zvlád, kupodivu. Na straně druhé je pak lovec, který prožívá svůj životní úděl na oné pusté krajině, kde představuje naprosto úžasný životní příběh, kterému možná chybí trošku více nápadu. Každopádně je radost na takovéto filmy koukat. Kolikrát si sám řikám, že bych takový život klidně rád prožil. Sám, v klidu, nikým nerušen. Žít ze dne na den...vypadá to hezky, skutečnost už je daleko horší. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Nesmrtelný traper Jeremiah Johnson a jeho westernový Útěk do divočiny. Příběh ve své podstatě velmi přímočarý a jednoduchý, vynikající však svou až odzbrojující čistotou a podmanivou baladičností. ,,Zálesácký" western, jakož i western vývojově reprezentující bod zlomu uvnitř tohoto subžánru týkající se postupné emancipace obrazu původních indiánských obyvatel, líčených chronologicky zprvu jako barbarští divoši a posléze civilizační reflexí došel obraz původních obyvatel Ameriky proměnou náhledu na lidská práva k posunu v zobrazení indiánů coby obětí evropské civilizace, přičemž film Sydney Pollacka stojí přesně někde uprostřed tohoto zlomu, který se udál někdy na přelomu 60. a 70. let minulého století. Euroatlantická i indiánská civilizace jsou si v tomto filmu rovny. Pollack záměrně minimalizuje verbální složku filmu a spoléhá především na sílu složky vizuální, hlavní roli tak vlastně hraje úchvatná krajina amerických hor. Skvělou práci odvedl samozřejmě také Robert Redford a charisma jeho neoholené tváře. Jeremiah Johnson je jedním z nejlepších a nejpůsobivějších ,,traperských" westernů, co byl kdy natočen... ()

Galerie (38)

Zajímavosti (12)

  • Celosvětová premiéra proběhla 7. května 1972 na Cannes FF. (ČSFD)
  • V Itálii byl film uváděn pod názvem Rudá Vráno, můj skalp nedostaneš. (džanik)

Reklama

Reklama