Saltburn

Trailer 3

Student Oliver Quick (Barry Keoghan), který se snaží vydobýt si své místo na Oxfordu, se nechá vtáhnout do světa okouzlujícího a aristokratického Felixe Cattona (Jacob Elordi). Ten ho pozve na Saltburn, rozlehlé sídlo jeho výstřední rodiny, kde prožijí nezapomenutelné léto. (Prime Video)

Trailer 3

Recenze (182)

Kothy

Talentovaný pan Ripley v moderním pojetí. Přirovnání k tomuto filmu se totiž přímo nabízí. Sledujeme příběh Olivera, který se jako chudý student dostane díky stipendiu na Oxford. Nemá ale moc přátel. Svitne mu naděje v chvíli, kdy se s ním začne bavit Felix. Ten je hodně bohatý a mezi studenty dost populární. Oliverovi se změní život a začne s ním trávit veškerý čas. Po škole se na prázdniny společně vydají do sídla Felixovy rodiny. To je pro Olivera další šok, protože není zvyklý na takový přepych. Rychle si na to ale zvykne a není jediný, kdo pohostinnosti této rodiny zneužívá. Pak už se spíš dějí divné věci a jakési "nehody". Oliver to měl totiž celou dobu dobře promyšlené. Celou dobu totiž působí dost nepřítomně a narušeně. Ani se nedivím, že to frčí mezi mladými. Je tam totiž dost scén, které jsou hodně působivé. Bohužel mezi nimi je i hodně vaty. Celý Felixova rodina je tak nějak šáhlá. "Jsi můra." ()

Aljak

Skvelá vec! Aj keď spočiatku som bol ohľadom tohto filmu trochu skeptický, tak vďaka nevšednému Oliverovi sa dej poriadne rozbalil. (Pozor, bude tu aj spoiler) A ako sa neskôr ukázalo, jeho plán bol poriadne širokospektrálny. Miestami mi ho bolo až ľúto, ako sa v tej aristokratickej spoločnosti musí cítiť podcenený, ale napokon sa to celé pekne vykryštalizovalo :) Aj keď Oliver už od začiatku pôsobil trochu divne, vôbec by som ho netipoval na takéhoto schopného taktika a manipulátora. Malo to zopár nelogických súvislostí, ale inak super. Zaslúžené 4* ()

castor

Je to kritika privilegií? Je to drama o závislosti/posedlosti? Je to upozornění, že jsou tu i tací, kterým se nedaří začlenit do kolektivu? Oliver, pilný a nevýrazný student Oxfordu i sociální vyděděnec tvrdící, že má temnou minulost zahrnující drogově závislé rodiče a ne zrovna dobrou finanční situaci. Felix, nijak snaživý student Oxfordu, pohledný a všemi oblíbený spolužák, jehož rodina žije v honosném sídle se služebnictvem. Má to, co Oliver mít pravděpodobně nikdy nebude. Felixe přesto zaujme a po tragédii v Oliverově rodině jej pozve na léto do titulárního rodinného „paláce“. Jeho rodiče jsou posedlí novými lidmi, tedy dokud je nepřestanou nudit. Čeká nás dvouhodina plná excesů, posedlosti, falše a destrukce. Vizuálně je to vážně radost, obsahově to ale bude pro diváka oříšek. Šokující scény (olizování odtoku vany, hra na upíra, leháro na hrobu) působí samoúčelně, s charaktery postav tvůrci pracují docela bídně. Postrádají hloubku i logiku, příbuzní Felixe jsou karikaturou aristokratické rodiny. Dynamika mezi různými hráči je zajímavá jen místy. Je to celé jakési prázdné, ač se to neustále tváří jako něco výjimečného. Druhý kus režisérky Emerald Fennell chce být stylovým i provokativním pohledem na vyšší třídu. Jenže tlačí na pilu až moc, a po vzoru mnohých kolegů až příliš okatě křičí do světa, že je krůček od geniality. Není. Je to hra na kočku a myš, je to hra o odhazování masek. Oba ústřední hrdinové vytvářejí dynamiku třídního rozdílu, je mezi nimi napětí a brzy pochopíme, zda je Oliver skutečně jen letošním modelem. Nudit jsem se nestačil, ale v mnohém Saltburn nedokáže uniknout tíze své „neplnosti“. Tři až čtyři hvězdy. ()

Cival

Těžkej rip-off Talentovaného pana Ripleyho, který jde mnohem víc po vnějškovém pozlátku, než po sofistikovanějším výrazivu a hlavně uvěřitelné psychologii postav. Při hlubším pohledu proto bohužel nepřesvědčivé a neuvěřitelné, byť je Emerald Fennell talentovaná až běda a moc jí fandím. Jen to chce trochu hlubší propracovanost a míň povrchní šokantnosti i exhibice. ()

VanTom

Příjemná nečitelnost, kdo je (je-li) v excentricky snobském zámeckém přepychu anamorfní patologický lhář či sexuálně vyšinutý manipulátor v jednom, se s blížícím koncem žánrově drolí a pointa zanechává spíš prázdno, jelikož psychologické jemnokresby talentovaného pana Ripleyho nedosahuje. Fantastický Barry Keoghan a ambiciózní Emerald Fennell to dohánějí stylově opulentní dekadencí někdy až za hranou samoúčelnosti ("artový" formát 4:3) – kdesi mezi 3 až 4 *. ()

Zajímavosti (28)

• Pri písaní filmu chcela Fennell ukázať, ako sympatizovať s nesympatickými ľuďmi: „Sú to tie druhy ľudí, ktorých nemôžeme vystáť, tie druhy ľudí, ktorí sú odporní - ale ak ich dokážeme milovať, ak sa dokážeme do nich zamilovať, ak dokážeme pochopiť, prečo je to také lákavé, napriek jeho hmatateľnej krutosti a nespravodlivosti a určitej divnosti, ak toto dokážeme, tak je v tom taká zaujímavá dynamika." (Arsenal83)
  • Kostýmy boli navrhnuté s veľkým dôrazom na detail, s módou 2000-tych rokov vo forme honosných búnd, rugby košieľ a výrazných šperkov. (Arsenal83)
  • Film je premietaný v netradičnom pomere strán 1,33:1, pričom Fennell hovorí, že vyvoláva dojem „nakuknutia“. (Arsenal83)