Režie:
Liliana CavaniKamera:
Alfio ContiniHudba:
Ennio MorriconeHrají:
John Malkovich, Dougray Scott, Ray Winstone, Hanns Zischler, Lena Headey, Lutz Winde, Chiara Caselli, Paolo Paoloni, Jurij Rosstalnyj, Hendrikje Fitz (více)Obsahy(1)
Tom Ripley je bohatý Američan, který žije v nádherné vile na italském venkově. Za maskou kultivovaného znalce umění a milovníka života se však skrývá nebezpečný zločinec, který nezná emoce a neví, co jsou to výčitky svědomí. Jeho jedinou zlidšťující vlastností je slabost pro studium lidského chování. Když za ním do Itálie přijede bývalý společník z podsvětí s žádostí, aby ho zbavil nepohodlného konkurenta, vycítí Ripley příležitost k rozehrání smrtící hry. Její obětí se má stát chudý rámař Jonathan, umírající na leukémii, který byl tak neprozřetelný, že Toma nedávno urazil. Tom Ripley je hrdinou celkem pěti knih americké spisovatelky Patricie Highsmithové, který svou čirou amorálností nepřestává fascinovat čtenáře po celém světě již od roku 1955, kdy se poprvé objevil v románu Talentovaný pan Ripley. A nepřestává fascinovat ani filmaře. Vždyť jen samotná Ripleyho hra se dočkala již dvou filmových zpracování. Poprvé ji pod názvem Americký přítel zfilmoval v roce 1977 Wim Wenders s Dennisem Hopperem a Brunem Ganzem v hlavních rolích. Ve filmové verzi italské režisérky Liliany Cavaniové exceluje v roli Ripleyho John Malkovich, jemuž v roli Jonathana velmi dobře sekunduje nepříliš známý britský herec Dougray Scott. K působivosti snímku, který je stejně kultivovaný a chladný jako jeho hrdina, přispívá hudba legendárního Ennia Morriconeho a vytříbená kamera Alfia Continiho. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (97)
Spolukomentátori, ktorí našli pozitívne stránky filmu, to tu opísali pomerne vyčerpávajúco. Aby som nenosil drevo, tak len dve poznámky. Západoeurópske železnice majú oveľa komfortnejšie a priestrannejšie vlakové wecká. V pohode sa do jednoho vojde päť dospelých chlapov, z ktorých dvaja-traja zvádzajú medzi sebou ľúty boj na život a na smrť a zvyšní sa v nebohom stave nachádzajú vo zvyšných priestoroch kabínky. Neskutočné! Druhá noticka je aj o osobnej posadnutosti hubami. Ide o scénu, kedy si mafián v reštaurácii dáva nastrúhať hľuzovku do jedla, pričom čašník trpezlivo po troške udžibne do taniera, mafoš netrpezlivo volá: "Ešte, ešte!" a čašník strúha a strúha. Nevyslovený, no obrazovo krásne stvárnený súboj medzi autoritou hosťa a ochotou obsluhy. Súboj týkajúci sa primeranosti množstva poskytovaných chuťových bonusov vyššieho labužníckeho levelu, spojenej so súčasnou povinnosťou nevybuchnúť na zákazníka a jeho arogantné dožadovanie sa nadštandardu. ()
Johnu Malkovichovi a jeho psychopatickému výrazu evidentně sedla role zabijáka,který se jen tak z ničeho nerozklepe.Jinak příběh o tom jak se jeden obyčejný člověk dostane k nabídce vraždy za velké peníze,ale přeroste mu to přes hlavu a tak musí jít na pomoc právě John je docela dobrá podívaná.Takže za mě celkově 75% a čtyři hvězdy. ()
Paradni oldschoolovej thriller, kterej se od podobnejch filmu lisi v par zasadnich vecech. Jednak ani na minutu nenudi a dej svizne odsejpa. Coz se o nakejch starejch kouscich rozhodne rict neda. No a druhy plus, jsou tu sceny, ktery taky nejsou uplne normalni, treba akce ve vlaku s kusem dratu, pripadne pasti na medvedy. Na druhou stranu, podle popisu deje jsem cekal, ze Ripley bude hodinu a pul do nekoho hucet a ten na zaver spacha vrazdu, ale film se po naky pul hodine ubira jinym smerem. Coz ale nevadi, dej je i tak zajimavej. Celej ho tahne Malkovich a Scott, pricemz oba jsou fakt paradni a Malkovichovi role vraha bez svedomi skvele sedne a mrtvol rychle pribejva. Chvily jsem uvazoval i o 5*, ale nakonec jen hodne slusny 4*. ()
Kdybych měla někomu pouze slovně přeříkat děj filmu a následně se přiznala, že je mi hlavní hrdina sympatický, asi bych vypadala jako případ pro psychiatra. Jenže v tom to právě je, že cynický, bezcitný a krutý vrah v podání Johna Malkoviche vzbuzuje naprosto nezdravé sympatie, tedy alespoň z mé strany mu bylo pozorně fanděno, aby ho nedostali. Až to děsí, když si to člověk přizná. A když se přidá mladý, smrtelně nemocný parťák, fandím znovu....polehčující okolností mi budiž, že oběťmi jsou stejní, ne-li větší zločinci. Dobře natočený temný thriller. ()
Béčkovost čouhá Ripleyho hře jako sláma z bot snad v každém záběru a nezachrání to ani herec takového formátu, jakým je John Malkovich (stejně by mne zajímalo, proč role v takovýhle projektech vůbec bere). Z řady adaptací románů Patricie Highsmithové je tahle nejpodivnější a nejméně nosná a místy dokonce působí víc jako italský televizní film z RAI Uno než jako mezinárodní filmová koprodukce. Když už Toma Ripleyho, pak třeba ve filmu Talentovaný pan Ripley. A když nechat svou temnou stránku duše žádostivě vzhlížet ke ,,hře", tak buď v původní Wendersově filmové adaptaci Americký přítel, nebo ještě lépe v seriálech, neboť ty nabízejí jednak komplexnější představu fungování celého systému (The Wire), druhak propracovanou psychologickou drobnokresbu hrdinů ,,hry" se zúčastňujících (Breaking Bad), která ve studeném filmu režisérky Liliany Cavaniové chybí bohužel skoro úplně... ()
Galerie (34)
Zajímavosti (8)
- John Malkovich v rozhovoru pro BBC poznamenal, že předtím, než si zahrál v tomto filmu, se přiblížil režii Talentovaného pana Ripleye (1999) a že jednal o získání práv na režii remaku první adaptace filmu V plném slunci (1960). (Epistemolog)
- V původním románu Patricie Highsmith se většina akcí odehrává ve Francii, nikoli v Itálii. Dále Tom Ripley (John Malkovich) a Jonathan Trevanny (Dougray Scott) jsou oba ženatí s francouzskými ženami, které se jmenují Heloise a Simone, nikoli Luisa a Sarah. (Epistemolog)
- Film sa stal kasovým prepadákom, keď si na seba zarobil ledva 20% nákladov (vrátilo sa len 6,2 milióna z rozpočtu 30 miliónov dolárov). (Arsenal83)
Reklama