Reklama

Reklama

Perníkový táta

(seriál)
  • USA Breaking Bad (více)
Trailer 1
USA, (2008–2013), 49 h 16 min (Minutáž: 43–58 min)

Tvůrci:

Vince Gilligan

Hudba:

Dave Porter

Hrají:

Bryan Cranston, Aaron Paul, Anna Gunn, Dean Norris, Betsy Brandt, RJ Mitte, Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Giancarlo Esposito, Jesse Plemons (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(5) / Epizody(62)

V kompletní druhé sezóně seriálu Perníkový táta Waltovi (dvojnásobný držitel Ceny Emmy® Bryan Cranston) a Jessemu (Aaron Paul) vše přerůstá přes hlavu. Jejich podnikání dosahuje nových rozměrů a oba zažívají, co všechno obnáší obchodování s drogami. Proslulý modrý amfetamin z nich udělal boháče, ale pro Walta je stále složitější skrývat pravdu před svou manželkou Skyler (Anna Gunn), synem Walterem juniorem (RJ Mitte) a švagrem Hankem (Dean Norris), protidrogovým agentem. Ze všech sil se snaží udržet svůj život pod kontrolou, musí se ale potýkat s brutálními drogovými dealery, stále odtažitější ženou a synem, blížícím se narozením dcery a drogově závislým obchodním partnerem – a při tom všem navíc bojovat s rakovinou plic v konečném stádiu. Za kamerou Perníkového táty: Kompletní druhé sezóny stál Michael Slovis, střihu se ujala držitelka Ceny Emmy® Lynne Willingham, A.C.E. Výkonnými producenty byli Vince Gilligan a Mark Johnson. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (12)

Trailer 1

Recenze (1 498)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po DRUHÉ sérii jsem psala: Seriál má své kvalitně vybudované vrcholy v několika dílech rozesetých napříč sériemi, v nichž se spádově shromažďuje všechna mizérie světa křivd a bezpráví, a ty stojí za to prožít, ač mezi nimi má scénář spíše stabilně slabší rysy, jako třeba nemotivované twisty v chování postav či vztazích mezi nimi, ne vždy plně logické posuny v ději, a mnohokrát příliš jednoduše předvídatelné, až kýčovité sekvence scén. Umí ale pracovat s atmosférou a s hrou předzvěstí, předjímání, očekávání. A ty drsné vrcholové díly jednoznačně stojí za nějaké to utrpení mezi. Zatím se tedy dívám dál. *~ (16.12.2020) ---------- Po ČTVRTÉ sérii: Nemít kredibilní tip, že se to vyplatí, tak bych se přes první tři série určitě nedostala, nedostala bych se ani přes první tři díly, ale konečně to začíná vyzrávat a čtvrtá řada mě už vyloženě těšila jako celek, ne jen ve vybraných momentech. A jen pár vteřin mi trvalo úplně docenit, jak v seriálu, co si před závorku vytkl "Breaking Bad" a tři série pracuje na tom, aby se pod Waltem a jeho svědomím bořila jedna příčka do pekla za druhou, se z něj najednou na konci čtvrté série málem stává hrdina, otec, manžel, švagr, kamarád a kolega roku, zkrátka vyložený klaďas světec Superman. No, ale přece jen, konvalinky bílé mám na paměti a pátá série se přede mnou právě otvírá. Tuším správně poslední bránu do pekla? *~ (4. 1. 2021) ------------------ A NA KONCI: So the creators broke bad too. ***A slovo "executive" ve spojení executive producer dostalo úplně nový význam. Popravčí. *** Čtvrtá série mi dlouho připadala nejlepší, pro to jemnění rozvíjení i snímání, a jak se v ní konečně zhodnotila investice do tří předchozích. *** Pátá znatelně zvukově i vizuálně zhrubla, i co do budování narativu, ale vlastně ten podlomený formát k takovému neslavnému finále sedí, a pro to dosahování nových a nových kruhů zla, jež se jako ty na vodní hladině budou šířit už napořád, se ta pátá, dobře podepřená, zaryla studeným hrotem přímo do srdce. *~ (8. 1. 2021) --------------- A teď neváhejte ani vteřinu a pusťte si BETTER CALL SAUL. Protože: Nebýt spolehlivého zdroje nátlaku, tak bych Breaking Bad vzdala už po prvních třech dílech. A ono se to - až na výjimečné okamžiky - začne pořádně vyplácet až ve čtvrté sérii. Ale co se stane tam a v pětce, stojí za všechen investovaný čas. A to se pak nechce věřit, že něco jiného, co se toho světa týká, může být "lepší", v obou smyslech toho slova. ***** A pak si člověk nevěřícně pustí Better Call Saul, spíš ze stesku, a pak už jenom žasne, dojímá se a trne. Kdybych to měla shrnout hodně na dřeň: Breaking Bad je o rozbitých vztazích, či lépe o rozbitých, naprasklých lidech, a jak je to nezadržitelně strhává, penězi, mocí, konverguje ke zlu, a co všechno podemelou a vezmou s sebou. A přitom až do konce je o koho se bát. --- Better Call Saul je ale – úplně nečekaně – o pravém opaku. O možnosti vymanění, ryzosti a zdravosti, nad níž se vznáší každou vteřinou otazník, nedůvěra, důvodná pochybnost, jak jsou vystaveny nejtvrdším zkouškám – a pochopit ty tlaky lze právě a jedině na základě znalosti podkladů, bezprecedentních skutků z Breaking Bad. Teprve pak lze rozumět, vznikání jakého křehkého zázraku, vůle a nezlomnosti jsme svědky. A zatímco to tu píšu, poslední rozhodná série teprve vzniká, v níž se ukáže, která strana síly si ten příběh pro sebe uchvátí. ***** Jo, a tohle si samozřejmě jako překladatelka neodpustím: mělo se to česky jmenovat (třeba) PROPADÁNÍ ZLU. Není vždycky na škodu, když se název nepřekládá doslovně, ale autoři divokých nápadů by se měli umět chytnout za nos: Tenhle trapný, zavádějící český název mě odrazoval skoro celé desetiletí od toho, abych si to pustila, a pokud vím, tak jsem zdaleka nebyla sama. *~ () (méně) (více)

KevSpa 

všechny recenze uživatele

1. série - 80 %, 2. série - 90 %, 3. série - 100 %, 4. série - 100 % - Dokonale napsaný a zahraný přerod postavy. Jedno z nejlepších season finale všech dob. --- Pátá řada je zatím neskutečná jízda a nemůžu se dočkat léta, až bude dílo dokonáno. --- A je to. Konec jednoho z nejlepších seriálů, kterému se dostalo skvělého zakončení, jaké mu může chudák Dexter jen tiše závidět. A tomu srovnání se prostě nelze vyhnout už kvůli určité "podobnosti" závěrečné scény, v níž vynikne ten propastný rozdíl mezi kvalitou zakončení Breaking Bad a Dextera. Walter White si takhle parádní konec rozhodně zasloužil. 5. série - 100 % ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Od dob Odpočívej v pokoji jsem neviděl nový seriál, který by mě dokázal tak strhnout. Zejména proměna hlavní postavy (nebudu psát hrdiny) je něco neskutečného, no a jak krutě si scenáristé pohrávají s divákovými sympatiemi a je jim to úplně fuk, to je obdivuhodné. Ze všech epizod se mi ani jedna nezdála zbytečná, v žádné se prázdně neplkalo, ačkoliv se mluvilo pořád - precizně napsané dialogy jsem si užíval stejně jako když se na sebe postavy jen dívaly a napětí houstlo. Bylo to vynikajících padesát hodin. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Televizní seriál napsaný a natočený se stejnou svědomitostí, s jakou Walt vaří Blue Sky. Následující výběr ze SPOILERoidních poznámek, které jsem si zapisoval během všech pěti sérií nechce být komplexní analýzou, ale rozborem několika dílčích oblastí seriálu alespoň částečně rozkrýt, v čem tkví jedinečnost Gilliganova počinu. ___ Vývoj vyprávění se po celý čas zdá být určován Heisenbergovým principem nejistoty. Přes předpokládaný směr vývoje (z oběti vnějších okolností v manipulující monstrum) nelze dopředu odhadnout, kdy se co podělá a kdo prodělá jakou charakterovou proměnu. Breaking Bad nevychází vstříc diváckým očekáváním tím, že odmítá zažitá vyprávěcí schémata. Znejišťuje nás svým úsilím o větší pravděpodobnost probíhajícího dění, vytvářením dojmu, že může dojít téměř k čemukoli. Od vytváření vlastních hypotéz však neodhadnutelný vývoj neodrazuje. Seriál nás „předsunutými“ scénami v prologu naopak sám pobízí k aktivnímu zasazování viděného do celku vyprávění. Napětí není čerpáno jenom z divácké nejistoty, k čemu dojde, ale naopak také z vědomí toho, co která postava ví, nebo neví. Tvůrci pracují s několika ohnisky vyprávění, staví proti sobě protichůdné zájmy postav, které musí často čelit rizikům přicházejícím z různých sfér (užší a širší rodina, instituce, podsvětí). Proměna vnímání postav je vázána na to, co o nich víme, nakolik si jich vážíme a kolik mravních deliktů jim jsme ochotni odpustit. Fascinující je sledovat nesamoúčelné „špinění“ hrdinů. V posledních sériích byste těžko hledali postavu bez viny. Zvyšující se sázky postavy nutí přemýšlet více dopředu, čím se z nich stávají lepší hráči. Sebe-stylizace a přetvářka nejdou k duhu zejména Jessemu, který možná představuje nejslabšího hráče, ale také figurou, na kterou je v poslední epizodě vázán nejsilnější katarzní efekt. ___ Skutečným soupeřem většiny postav je jejich vlastní potenciál, který buď nedokáží naplnit (vinou svou i systému, který je opakovaně zrazuje), nebo jej naplní za neadekvátní cenu. Hrdiny vyprávění sjednocuje také jejich nejednoznačnost. Každý může vystoupit ze své role, ať již přijaté dobrovolně nebo pod tlakem okolí. Neboť nic není fixní a libovolné rozhodnutí libovolné postavy jsme nuceni posuzovat v kontextu jejího předchozího jednání, lze pochybovat také o Waltově přiznání v poslední epizodě, že rodina byla pouhou zástěrkou pro jeho zločineckou dráhu (na kterou se tudíž vydal ze sobeckých pohnutek, ne kvůli zajištění ženy a syna). Skutečně nebylo zpočátku jeho motivací něco jiného než moc a peníze? V přehodnocování názoru na postavy nám pomáhá využívání paralel (Hank náhradním otcem Walta Juniora, Walt náhradním otcem Jesseho), které nás vede ke vnímání podobných situací v odlišných kontextech a poukazuje na některá klíčová témata seriálu. ___ Kariérou drogového bosse si Walt ventiluje svou agresi nastřádanou z mnoha zdrojů. Neobstál jako živitel rodiny, očekávání nenaplnil ani jako otcovská autorita (syn získává rady, jak být mužem, od Hanka). Svým druhým životem si navíc kompenzuje selhání vlastního těla. Vydělává si mimo systém také proto, že z něj byl vinou své nemoci vyloučen. Neboť jako člověk s rakovinou značí smrt („jiné“), je společností odmítán. Vaření perníku mu umožňuje zvítězit nad náhradními otcovskými a manželskými figurami a zužitkovat svůj výjimečný intelekt alespoň mimo oficiální struktury. Dlouho ho neopouští víra v tradiční, resp. povinný rodinný model. Teprve ve finále, ničím nespoutáván, všemocný a všehoschopný, může dát plný průchod svému potenciálu, bezezbytku se proměnit v člověka, kterým mu možná od začátku bylo předurčeno se stát.____ Mimořádné tematické rozpětí seriálů dělá z Breaking Bad vděčný materiál pro sociologické studie o úzkostech soudobé Ameriky (drogy, peníze, smrtelná nemoc, neúčinný systém sociálního zabezpečení). Kdo chce prorazit, nemůže ctít zákon a věčně okolo sebe ze stovek drobných lží budovat fasádu slušného občana. Seriál mnohokrát relativizuje oddělení „velkých“ lží s širokým dosahem od malých rodinných lží. Podstatou obojího je pokrytectví. Namísto toho, aby se učili větší otevřenosti, jsou hrdinové čím dál obratnější v konstruování náhradních světů a vymýšlení smyšlených příběhů (Walt jako gambler). Jak ale všichni postupně zjistí, skutečné drama se ale odehrává za těmito papundeklovými kulisami. Je fascinující sledovat, jak scenáristé postavy provádějí víceúrovňovou sítí lží, jak nakládají s jejich různou informovaností o existenci určitých světů a jeho domnělých obyvatel (rodina, podsvětí, práce jsou nejprve výrazněji odlišené také výtvarně, ale postupně všechny „ztemní“ do stejné barevné palety). ___ Nesmírně vděčný je Breaking Bad také z hlediska stylu, který se proměňuje nejenom v rámci epizod, ale i jednotlivých scén (rekontextualizací a/nebo odhalením nové informace jsme navedeni k tomu, abychom scénu vnímali z jiné perspektivy). S grafickou návazností záběrů, rozehráváním akce ve více plánech nebo vytvářením významů pozicí a pohybem kamery si tvůrci vyhráli mnohem více než lecjaký hollywoodský nádeník, disponující stonásobně větším rozpočtem. Scorsesem nadopované střihové koláže bych si dokázal pouštět do zblbnutí, emblematický prostor Nového Mexika už léta nebyl využit k tak strhujícímu oprášení klasických westernových motivů (přepadení vlaku) a poslední epizoda může úrovní režie směle konkurovat některému z lepších Hitchcockových thrillerů. Je toho hodně, co by se dalo ještě napsat, ale tón by zůstal stejně oslavný. V Breaking Bad totiž obsahuje tolik pozitivního, že považuji za malicherné zmiňovat těch pár drobných nedostatků. Nestává se často, aby vám nějaký seriál umožnil být prakticky nekritický. Díky za to! 100% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Radek99, Toj, pleonasmus () (méně) (více)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

♪ "I don't like the drugs but the drugs like me." ♪  – aneb splnění amerického snu skrze periodickou tabulku prvků, rakovinu plic, disstrack na zdravotnictví v USA, kuřecí křidýlka, novomexickou muziku a komplexní studii charakteru/morálky jednoho bývalého učitele chemie. Bryan Cranston & Aaron Paul jako legendární (anti)hrdinové perníkového impéria v nejlepší kuchařské show v dějinách televizní tvorby o metamfetaminové jakosti 99,1%. Magnum opus Vince Gilligana, absolutní strop quality TV, a nezapomenutelnej cinefilní zážitek, kterej jednoduše nemá sebemenší obdoby. Nuff said. 💚💚💚💚 #jessewehavetocook! ()

Galerie (941)

Zajímavosti (298)

  • V několika epizodách je pohled ze zpětných zrcátek zrcadlově obrácen. Při pohledu do nich to vypadá jako by řidič seděl na sedadle spolujezdce. (ČSFD)
  • Walterovi Whiteovi (Bryan Cranston) původně mělo být 40 let. Autorům se ale později zdál tento věk příliš nízký pro krizi středního věku, tak mu přidali seriálových deset let navíc. (Polinecka)
  • Pôvod mena Tuco Salamanca (Raymond Cruz) pramení zo slávneho westernu Dobrý, zlý a škaredý (1966). Tuco bol konkrétne ten "škaredý" a stvárnil ho Eli Wallach. Priezvisko Salamanca vychádza z rovnomenného mesta v Španielsku, blízko ktorého bol western natočený. (WalterIK7)

Související novinky

Zemřel herec Mark Margolis

Zemřel herec Mark Margolis

04.08.2023

Ve věku třiaosmdesáti let zemřel ve čtvrtek v nemocnici Mount Sinai v New York City po krátké nemoci americký herec Mark Margolis, mnoha divákům známý především jako zlověstný don Hector Salamanca ze… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama