Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (927)
Docela povedená recyklace staršího nápadu. Těží se hlavně z vtahující atmosféry, v níž divák společně s hlavní postavou postupně objevuje prapodivné prostředí kolem sebe a plně ho prohlédne až když je pozdě. Film má lehce absurdní nádech, ale přitom zůstává tíživý. Problém je ukvapené a až nečekaně prosté finále. 7/10 ()
Srandovně napínací thriller, ve kterým přituhuje v podstatě po celou dobu před finále. Nekompromisním finále, který je pak ale na můj vkus až příliš drasticky a tak trochu uspěchaně spláchnutý do katarzního hajzlíku. Za to rasistický špičkování v nervydrásajících dialozích tomu ale nejde dát míň. Spokojenost. ()
Příjemné překvapení až do samotného finále to jede na takové správně napjaté struně, kdy jsem očekával odkud na mně vypadne tajemství a která postava to vyprdne první. Dobrý, na Oscara samozřejmě ne, to jsem viděl za rok 2017 desítky lepších filmů, ale chápu, že kdyby neměli černoši v nominacích na Oscara svého koně, v ulicích by se rabovalo, hořeli by auta a napadali si policajti aneb jako píši media, taková černošská poklidná demonstrace. Takže v rámci klidu a míru v amerických ulicích nominaci tohoto filmu na Oscara rozumím. ()
„Nejsou rasisti.“ - „No dobře.“ - „Řekla bych ti to. Nebrala bych tě tam. Zamysli se nad tím.“ Už od úvodu si film buduje výbornou atmosféru. Těšil jsem se na každý další záběr, postupně vzrůstá napětí, lekačky fungují a divák začíná být stejně zneklidněný jako hlavní hrdina. Poté přijde jeho kruté prozření a člověk čeká, jak tohle dopadne. A pak následuje posledních cca 15 minut (vše začíná směšně epickou hudbou) a film jde do háje, kompletně a se vším všudy. Totiž to, co přijde, by mohlo být absolutním vrcholem hororové parodie, u které bych se řezal smíchy, ale u filmu, který se celou dobu bral víceméně vážně, působí něco takového maximálně trapně, amatérský, klišoidně a nechtěně vtipně. Pokusím se ubránit spoilerům (krom jemného rýpnutí si, že „kusem textilie nad hypnózou nevyzraješ, brouku“), ovšem při zpětném přehrání si chování „určitých“ postav zjistíte, že jejich jednání nedává ale vůbec žádný smysl. Nebo toho chci po hororu až příliš. Vidím to na lepší průměr, pokud vás nenaštve poslední čtvrthodinka jako mě, možná přihodíte. ()
// Neskutečně zábavnej film. Je to v prvé řadě horor, což normálně nemusím a potvrdilo se mi to i tady, když mi celá hlavní zápletka přišla debilní. Jenže mezitím to krásně odráží problém s rasismem v Americe (a nejen tam), takže prakticky každý záběr přemýšlíte, jestli je ten strach hlavní postavy opodstatněnej, nebo ne. Provokuje to k přemýšlení, celý je to o nějakým vedlejším vnímání toho, co se děje kolem. A to mě na tom filmu děsně bavilo, byť jsem ho dokoukal někdy kolem třetí ráno. Nic převratného na tom není, nápad to byl ale takřka geniální (a úspěch v amerických kinech to potvrzuje), za mě teda rozhodně palec nahoru. 7/10 ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Vznikla teória, že sa film odohráva v rovnakom "vesmíre" ako V kůži Johna Malkoviche (1999). Režisér Jordan Peele povedal, že to tak síce nie je, ale že sa mu tá teória veľmi páči. (Pat.Ko)
- Jordan Peele použil film Mlčanie jahniat (1991) ako inšpiráciu pri natáčaní hypnóznych scén medzi Chrisom (Daniel Kaluuya) a Missy (Catherine Keener). (Pat.Ko)
- Scéna, v ktorej Chris (Daniel Kaluuya) vychádza z dverí a návštevníci naňho vyvalia oči, bola inšpirovaná nočnou morou režiséra Jordana Peeleho. Ten sa ako veľký milovník hororov nechal inšpirovať aj Polanského hororom Rosemaryino dieťa (1968), nakoľko žil v detstve len pár blokov od budovy, v ktorom sa dnes už kultové dielo natáčalo. (Marceloo)
Reklama