Reklama

Reklama

Pozemšťan

  • USA The Man from Earth (více)
Trailer

Poté, co se uznávaný vysokoškolský profesor historie John Oldman rozhodne k nečekané rezignaci na svůj post, schyluje se k rozlučkovému večírku na odlehlé chatě na samotě. Právě na této party chce také profesor svým nejbližším přátelům vysvětlit příčiny zkratkovitého počínání. Jak se ale záhy ukáže, odůvodnění není zdaleka tak prozaické, a už vůbec ne snadno stravitelné. Oldmanova slova všechny zaskočí. Profesor totiž tvrdí, že hlavním důvodem jeho odchodu je nesmrtelnost. Prý je na světě již čtrnáct tisíc let a každých deset roků musí měnit své působiště, aby jej nevypátrali nesprávní lidé. Nikdo mu pochopitelně nevěří, a tak brzy začne intelektuální, emocemi nabitá historiografická přestřelka vedená ve snaze prokázat profesorovu lež. Jenže trhliny nepřicházejí. A všechny dosavadní jistoty se začínají pomalu hroutit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 290)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

ti, kdož jsou v science-fiction znalejší, respektive pamatují si epizodu klasického Star Treku pojmenovanou "Rekviem pro Metuzaléma" (anebo znají její literární podobu), museli být hned v první minutě filmu zaraženi a znepokojeni. to není žádná nadsázka. už u prvního zastavení nad podivuhodně neznámým obrazem Van Gogha muselo být bez sebemenších pochyb jasné, jaký námět bude snímek rozvíjet. televizní epizoda z roku 1969, ze které Pozemšťan přebírá nejen námět, ale celý teoretický koncept, akcentuje jiné otázky v příběhu vystavěném okolo téhož jevu, ale v posunutém kontextu. ale kvůli této až příliš dokonalé podobnosti já se nezlobím. nejsem z těch diváků, kteří by filmy posuzovali podle míry originality. to bych musel být v hodnocení naprosto nesmlouvavý, jelikož po té zde není ani památky. krom toho, tři herci a tři přímé narážky jsou více než dobrý důvod mluvit o přiznané "inspiraci", nikoliv o sprosté recyklaci nápadu. nicméně jiný kontext a celovečerní délka stačí k tomu, aby bylo rozvinuto několik málo dalších z obrovské šíře možností vědecko-fantastického námětu. žádná další slova chvály bohužel nejsou namístě. začátek byl jistě slibný. potěšilo mě, že ústřední teze nezůstala tajemstvím dlouho, byla velmi brzy zmíněna, a po naprostou většinu stopáže tedy následovalo její kritické variování. zde bych nerad napsal "rozvíjení". to by totiž vyžadovalo tvůrčí záměr, ideu, která by filmu dodala smysl jakožto celistvému dílu. ani po ní, stejně jako po originalitě, není památky, ovšem absenci této naprosté nezbytnosti, která by měla být vlastní každé tvůrčí práci, už odpustit nemohu. téměř celou dobu se vskutku zdá, že film kumuluje myšlenky a rozvíjí jedno zřejmé téma. nedochází jen ke kumulování nahodilých otázek, které se shodou náhod vztahují ke stejnému jevu, jde opravdu o budování jisté teze z postupem času zmiňovaných, dílčích myšlenek - zejména otázek. a ke kterému tématu že film po ten čas spěl? "Kdo myslíte že jsem?" tak stála otázka, to je citace uvnitř citace. dal jim na výběr. přesvědčil by je, kdyby jim dal jasnou odpověď? věřili by alespoň slovu? zážitek, který dá člověku "ohmatat" jeho vlastní pochybovačnost, vlastní skepsi, nebo naopak přesvědčení, pohne ho k sebereflexi, ukáže mu, kde všude se mohou ukrývat jeho předsudky, obecně řečeno: který dá člověku lépe poznat jeho samého, to se zdálo být tématem filmu, celistvě spojujícím všechny jeho komponenty. ovšem to vše vzalo za své již ve třech čtvrtinách jeho délky. pak přišla na řadu jen primitivní gradace situace za účelem podtrhnout konečné, předvídatelné, jasné a vpravdě banální potvrzení/vyvrácení, podle toho, kterou variantu kdo zastával. s odpovědí odcházejí všichni. diváci vědí pravdu o tom, jak to s Johnem Oldmanem bylo, většina postav filmu nikoliv, ale každý odchází spokojen s jasnou odpovědí. zůstávají jen některé dílčí, méně významné otázky a snad i nějaká ta zbývající vůle diváků se nad nimi zamyslet. opravdu je vždy nejlepší odvalit všechny kameny a podívat se, co je pod nimi? a byl to nejlepší přístup v případě tohoto scénáře? rovnou si odpovím. otevřený konec, který by dal divákům vybrat, by byl jediným možným přiléhavým dovršením rozvíjeného tématu (ale uvědomuji si, že zvolené slzopudné verzi závěru nešlo odolat). teprve poté by film samotný jako svébytné dílo, byl tím, o čem takto pouze tlachá v zadrhávajících dialozích. nemá proto o moc větší hodnotu, než jeho dialogy samy o sobě. nemá větší hodnotu, než přízemní hospodská diskuze skupiny vysokoškolských studentů, jakých jsem za svůj život protrpěl už docela dost. jedno místo a spousta zvídavých otázek stimulujících mysl, už méně dobrých odpovědí i byť jen ochoty či vůle odpovídat. naprosto nic víc. a to je přeci málo. takto si představuji celkem slušný pokus o první verzi scénáře - dobrý, již trochu rozdmýchaný nápad, ale žádná koncepce, jen spleť jakýchsi neuspořádaných okamžiků a víceméně souvisejících rozhovorů. toto je hrbolatý nedodělek, nikoliv hotové dílo, jelikož postrádá celistvost a vyzrálost se ztrácí v múzickém omámení. krom toho všeho, pokud je tedy v závěru potvrzena předložená teorie o nestárnoucím člověku, jinými slovy, pokud je ve filmu uchopována vážně, je nutno brát vážně i nedostatky, které s ní jdou ruku v ruce. na naléhavosti se tak dostává všem těm iracionálním dírám, kterými jsou odpovědi a vzpomínky Johna Oldmana poseté jak vybombardované minové pole, a bohužel také několika vyloženě absurdním motivacím postav. v tomto světle vyznívá Pozemšťan jako původně dozajista nadějný film, jehož potenciál jeho tvůrci naprosto zpackali. i při nejlepší vůli a ve snaze soustředit se na klady a přimhouřit oči mi připadá průměrné hodnocení jako nezdravě štědré. /// post scriptum: dodnes jsem netušil, že malý rozpočet rovná se filmový minimalismus a asi mě nepřestane nikdy udivovat, jaké všechny banality jsou někteří uživatelé schopní považovat za filosofii nebo alespoň intelektuálně podnětné stimuly. a kdyby snad někdo pojal podezření, že film vystihl určité pravdy v oboru historie nebo kulturní antropologie, měl by si připomenout fakt, že to všechno je vyvozeno ze lživé, fantastické premisy, i když již zmíněnou pravdou zůstává, že v tomto žánrovém filmu může být rozlišování mezi "sci" a "fi" komponenty o mnoho obtížnější. () (méně) (více)

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Mystery + conversation = v tomto případě velká paráda. Jedná se o filmek za pár šupů, který se celý odehrává v jednom obýváku, kde se pár vysokoškolských učitelů přijede rozloučit se svým kolegou, jež se z ničeho nic rozhodl odstěhovat. To, co jim začne vyprávět, je dokonale zaskočí, stejně jako zaskočilo a totálně vtáhlo do děje mě. Neříkám to moc často, ale zde se opodstatněně dá litovat, že film nemá ke dvěma hodinám, protože v závěru šlo bezesporu přitlačit na pilu, speciálně pak konečný twist nepovažuju za příliš vkusné vyvrcholení, ale budiž, lepší než drátem do oka. Dávám plnou palbu, protože jsem byl strašně mile překvapený, a konec konců, nadávat se dá vždycky, takže proč neocenit něco takhle neobvyklého. 90% ()

Reklama

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Dal bych 4, protože tak jednoduchý a působivý film jsem neviděl léta. Od prvních okamžiků v chatě jsem si celou tu konverzaci vědců náležitě užíval, i když až na samotného Johna, který mi svými grimasami jednou připomínal Farella, podruhé Halla a jako jediný po celou dobu podával obstojný výkon, a tu studentku, která zase fungovala jako potěcha pro oko, když ucho zrovna nebylo tak docela spokojené, byly výkony ostatních jenom průměrné až podprůměrné. Když jsem ale přestal vnímat obraz a do dialogů se naplno vžil, byla to paráda se vším všudy.. Ale jako hlavní téma, ke kterému to jistě směřovalo od začátku (neměl jsem to vědět, no žel to někdo musel v komentářích vykecat), si mohli tvůrci vybrat něco jiného.. Hlavně když tam musela být ta Edith.. A pak hlavně kvůli závěru. Opravdu to mohlo skončit o deset minut dřív a pointa by pak nebyla tak přepálená.. Bez závěru 4, ale možná tu náboženskou otázku mohli vyřešit mnohem lépe. Ovšem tou komorní atmosférou, skvěle se stupnující se západem slunce a i tím amaterským lookem, který k tomuto filmu padl skvěle, opravdu zajimavý a promyšlený film dávající mnoho otázek. ()

larelay 

všechny recenze uživatele

Tak dlho som sa tomuto filmu vyhybala a az dnes som sa k nemu dostala. A musim povedat iba jedno, "wow". Je az neuveritelne, ako film zalozeny na rozhovore, otazkach a odpovediach a asi 7 ludoch dokaze naburat vasu sebaistotu a dostat vas uplne do mimoplanetarnych rozmerov. Milujem konverzacne filmy a este viac milujem filmy inteligentne, ktore vo vas zanechaju pochybnosti, ze nie vsetko je tak, ako sa na prvy pohlad zda... Bravo! ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Film, který leckterému divákovi zřejmě připomene film Svět podle Prota, Benjamina Buttona nebo třeba Starmana (a vzdáleně i 12 opic). Velmi komorní snímek, ve kterém se jen konverzuje, ale dokonale to postačuje k naprostému vtažení diváka do děje. Je to děsně zajímavý a chytře vymyšlený, ale sám jsem při sledování našel několik málo velmi zásadních otázek, na které se nikdo nezeptal... ale jinak musím přiznat scenáristovi, že většinu otázek, které jsem si v hlavě kladl, zodpověděl. No a taky to je tím, že se ve filmu probírá tak neskutečné dlouhé časové období a film trvá jen hodinu a půl. První půlka je poháněná především profesorovým prvotním vyprávěním, po chvíli jsem se skoro už začínal strachovat, co se bude dít až do konce (aby se to nezvrhlo v nudu a opakování se), ale přibližně v polovině přišel velmi zajímavý, byť ne nečekaný zvrat, který spolehlivě popoháněl zase druhou část. Skoro celou dobu až do konce je to především snímek o představivosti a schopnosti argumentace, čímž mi zase připomněl 12 rozhněvaných mužů. Blbý je (a to je jeden z důvodů proč jsem nedal 5***** - ne, není to kvůli neznámým hercům nebo technické kvalitě), že film se tváří chytře, přitom ale ve spoustě věcí jen klouže po povrchu - velmi zajímavá myšlenka je prezentovaná tak jednoduchým způsobem, aby to pochopil i člověk, který si myslí, že filosofie je nějaká nemoc a historii lidstva zná jen do takové hloubky, jako výrobu atomové bomby. Čímž se rozhodně nehodlám nad nikým povyšovat, jenže zároveň to tu nehodlám víc rozebírat, abych nespoileroval... A vím, že se najdou lidi, kteří právě kvůli tomuto nebudou váhat film potopit (Morien...) Nicméně furt lepší, než ignoranti, kteří se zmůžou jen na: Celkem dobrý námět, špatné zpracování - tady jmenovat nebudu, naštěstí tu takovýchto lidí moc není. Konec mi úplně nesed, ale zase vím, že to mohlo skončit asi tisícovkou horších nebo dokonce strašných způsobů, takže jsem vlastně spokojen. Rozhodně film komukoliv doporučuji, i kdyby jen pro ten důvod, že je to "napínavý" film, jehož veškerý děj je formován jen dialogy a který se celý odehrává v jedné místnosti. (Tzn. jako rozhlasová/divadelní hra by to fungovalo okamžitě, bez jakýchkoliv problémů). PS: Potěšila zmínka o indiánském kmeni Hopi na 35. minutě. Však ty víš:) PPS: Jednoznačně doporučuji nečíst komentáře a snad ani obsah filmu! Zbytečně se připravíte o různá překvapení... ()

Galerie (9)

Zajímavosti (14)

  • Rozpočet byl pouze 200 000 amerických dolarů. (chelseaman22)
  • Film je volně inspirován transylvánskou legendou o Krimu Rosüovi, který o sobě tvrdil, že žije již tisíce let. (assass1n)

Reklama

Reklama