Reklama

Reklama

Mission: Impossible Odplata - První část

  • USA Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Ethan Hunt (Tom Cruise) se s týmem Impossible Mission Force tentokrát vydává po stopách děsivé zbraně, jež má potenciál zničit celé lidstvo, aby ji zajistil dřív, než se dostane do rukou nějakého šílence. Při svém zběsilém a nebezpečném pátrání se však musí neustále ohlížet přes rameno, protože z jeho dávné minulosti se vynořil až příliš živý přízrak. Gabriel (Esai Morales) znal Ethana v dobách, kdy ještě nebyl elitním agentem, a ví o každé jeho slabině. Ethan, pro kterého bylo vždy zdraví a bezpečí jeho blízkých a členů týmu víc než úspěšně splněná mise, možná bude tentokrát muset své priority přehodnotit. (Cinemart)

(více)

Videa (14)

Trailer 2

Recenze (611)

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Co začne jako Hon na ponorku se v italských ulicích přepne do Malérů pana účetního a poté přijde Oko dravce, rámované prázdnými dialogy jak z druhého a třetího Matrixu, a podtržené vykradeným Zimmerovým batmanovským soundtrackem. A k tomu řada wtf momentů, ať už obecně zbytečných (infiltrace do velína, ze které Hunt nic nezíská a tudíž ji nemusel podnikat), nebo jen dramaturgicky mizerně vystavěných a tedy bez funkčního napětí (letiště, kde se nebojíme, protože logicky víme, že s Huntem uvnitř neexploduje, honička s Fiatem, kde nefunguje návaznost ani pocit rychlosti a v trailerech propagovaný seskok z motorky aneb největší oslí můstek filmové historie). Scéna ve vlaku už pak byla ryzí parodie. Atwell, ta jediná obhajuje existenci sedmičky. A minimálně zajímavé mi přijde, že už jde po Mumii o Cruiseův druhý film, který okatě vykrádá herní Uncharted. Každopádně dobře pro ty, co si Odplatu užili. Pro mě podivnou atmosférou, matným záporákem a nedotažeností scénáře na úrovni dvojky. 50% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mission: Impossible Odplata – První část ještě názorněji než předchozí epizody zpřítomňuje obavu související s budoucností lidstva a Hollywoodu. Film, jehož hlavním padouchem je mimořádně mocná umělá inteligence, vstoupil do kin v době dvojité stávky hollywoodských herců a scenáristů, kteří kromě důstojného ohodnocení žádali také záruku, že nebudou nahrazeni moderními technologiemi. Počítačem vytvářené iluze ve filmu ohrožují přístup k pravdě a relativizují etické kategorie dobra a zla. Ethan Hunt/Tom Cruise je pochopitelně jedinou pojistkou proti tomu, aby stroje ovládly svět, posledním článkem držícím pohromadě lidské společenství (v závěrečné akční scéně, kdy jej jeho parťačka využije jako žebřík, to platí doslova). Čeká jej konfrontace se zatím nejmocnějším nepřítelem, který shromažďuje naše nejskrytější tajemství, přetváří realitu a nachází se všude a nikde. Jinými slovy se bude muset utkat rovnou s (falešným) bohem... jehož zájmy reprezentuje zlosyn s biblickým jménem Gabriel a klíč k jeho ovládnutí má tvar kříže.___ Ačkoliv málokdo dnes v Hollywoodu dokáže tak účinně navodit závratný pocit z pohybu vpřed jako běžící Tom Cruise, Odplata je do značné míry filmem návratů. Ke starým tvářím a analogovým technologiím z dob studené války. Do protagonistovy minulosti i k vychýleným úhlům De Palmovy paranoidní jedničky. A ještě hloub do minulosti. K Frigovi na mašině, Hitchcockovým komediálně špionážním thrillerům nebo na ně navazujícím caper komediím ze sedmdesátých let typu Co dál, doktore? McQuarrie kombinuje stavební principy kinematografie atrakcí a klasického Hollywoodu, ale situace zintenzivňuje a dovádí do takové krajnosti, že se nad jejich nemožností občas rezignovaně uchechtnou i postavy. Vzniká pnutí mezi (neviditelným) klasickým a (sebereflexivním) postmoderním přístupem ke stylu a vyprávění, kdy film střídavě naplňuje a zrazuje naše očekávání, je chvíli hravě ironický, pak tragicko-romantický. Podobně jako se Hunt vzpírá algoritmu. A podobně jako si hrdinové vypomáhají maskami a pokročilými sledovacími technologiemi, které ale opakovaně selhávají. Nakonec se mohou spolehnout jen na lidská těla, důvtip a týmovou souhru. ___ Nedůvěru a podezřívavost postav vůči tomu, co vidí a slyší, vyjadřuje v dialogových scénách nakloněná kamera, zabírající zblízka a v decentrovaných kompozicích tváře herců. Někdy bez ustavujících záběrů, což spolu s překotným střihem (zahrnujícím i skoky přes osu) zesiluje pocit dezorientace, nemožnosti určit, co je pravda a kdo řídí hru. Jindy, obvykle při plánování dalšího postupu, kamera zas neklidně krouží kolem postav. I upovídané vysvětlující sekvence jsou díky tomu strhující a ve filmu prakticky není statický okamžik. K téměř kubistickému rozložení obrazu dochází zhruba v půlce vyprávění během setkání většiny klíčových aktérů na párty v benátském Dóžecím paláci. Dialog postav snažících se rozklíčovat motivace protihráčů je stříhán v rytmu diegetické hudby hrající v pozadí. Jejich slovní přestřelka, při které je každý pohyb kamery synchronizovaný se soundtrackem, připomíná scénický tanec. Také v jiných scénách, byť ne tak nápadně, jsou zprostředkovávané informace srovnatelně významné jako estetická potěcha ze souhry tvarů a linií. Například během honičky úzkými a temnými benátskými uličkami a kanály není pořadí záběrů dané jen kontinuitou probíhající akce, ale také rytmickým střídáním kontrastujících nebo doplňujících se úhlů a pohybů. ___ Epizodicky vystavěný film je tradičně tvořen několika masivními akčními sekvencemi, z nichž každá má vlastní cíl, překážky a vývojový vzorec. Zároveň jsou do sebe pevně zaklesnuté. Každá nás připravuje na to, co se bude dít dál (a co ne vždy probíhá podle předestřeného plánu), a uvádí do pohybu další pomyslné kolo bezchybně seštelovaného mechanismu. Doplňují se také vybrané lokace, poskytující postavám stále menší manévrovací prostor (od rozlehlého několikaúrovňového letiště po uzavřený vlak). Skoro každá sekvence pracuje s těsným deadlinem a nutností přesného načasování, a jak napříč sekvencí, tak v dílčích úsecích (v závěru římské sekvence např. nutnost uprchnout z auta dřív, než jej smete přijíždějící souprava metra). ___ Přestřelky a výbuchy zde narozdíl od těžkotonážních komiksových adaptací nebo vysokooktanové, díl od dílu pitomější série Rychle a zběsile nikdy nezastiňují lidský element. Naopak jsou dvojnásob napínavé díky chemii mezi uvěřitelnými postavami. Jejich charakterizace, probíhající bez pauz rovnou během akce nebo přípravy na další úkol, je navrch šikovně navázána na určité navracející se motivy a rekvizity (např. Huntův zapalovač, jehož putování mezi postavami odráží vývoj vztahu mezi Grace a protagonistou). Právě o tom je celá série. Cruise v ní neváhá s maniakálním odhodláním zas a znovu nasazovat život, aby nás přesvědčil, že sebeinteligentnější stroj nikdy nedokáže něco tak velkolepého jako člověk (resp. tým lidí). V nejnovějším filmu, který je vypravěčsky nejharmoničtější a stylisticky nejvíc experimentální, tak poprvé nečiní jen v podtextu, ale v prvním plánu. Čas na subtilnost už vypršel. 95% () (méně) (více)

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Mission: Impossible je opravdu spolehlivá luxusní značka akčních blockbusterových trháků, která neumí zklamat. Přes jednoduchou zápletku "hledej klíč, šmudlo" dostáváme servirovanou vybroušenou akci do posledního detailu, například římská honička s fiatem, má nejen skvělou dynamiku, režii a kamerově vybroušený scény, ale i nápaditost a humor, že proti ní honička v tom samém římském exteriéru v Rychle a zběsile 10 vypadá jak chudá příbuzná lidí bez fantazie. Bení to však jen o honičce v Římě, pouštní přestřelka nebo Benátský fight mají zase jiné originality, jedna využívá pouštní bouři a druhá zase na emoce. Při závěrečné vlakovce si tvůrci vysloveně vyhráli s každým detailem. Mám vlastně jen dvě výhrady, první zásadnější, že tvůrci se báli nějak výrazněji přitvrdit směrem k přeživání postav a pak , já teda vím, že my muži často ženským čumíme jinam než do oči, ale nevšimnout si, že holka který koukám den co den do očí má najednou hnědé místo modrých očí to je teda v kontextu s následnou klíčovou scénou dost zajímavé, ale chápu nesrmetelnost postav neznamená že absenci barvosleposti. Ovšem tento oční otazník se neprojeví do mého hdonocení, protože jsem dostal absulutního akčního mazlíka, neodfláklýho, poctivýho, dělanýho s pořádno udávkou originality jaký už dlouho, dlouho v kinech nepamatuji. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Echo devadesátek, posílající strojem času pohlednici o zlotřilé AI, se chvílemi tváří, že má nad divákem navrch, ale nenechte se ukolébat v přiznané pitomosti, protože běžící skaut Cruise to s McQuarriem posílají nekompromisně do současnosti. Vůbec totiž nejde o to, CO, ale JAK. Vidět film, který v akčních scénách vrství krom kaskadérských atrakcí taky dějové zvraty „good guys vs. bad guys vs. (another) bad guys“, je absolutní divácký požitek. Jestliže byl Fallout lunaparkem akční zábavy, Dead reckoning je top formou tvůrčí soustředěnosti. Možná jsou Benátky předčasným vrcholem, ale vyústění epizody s vláčky, kdy dojde docenění druhý díl herního Uncharted, to nakonec uzavře na letošní vrchol popcornové zábavy, a bez problému zaparkuje tento díl za nedostižné Rogue Nation. ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Cruise a McQuarrie je vrcholné duo současné Hollywoodské velkofilmov akční podívané. Jedna bitka tří lidí v uliččce si strčí do kapsy, všechny velkolepé digitální spektákly. Proč? Díky chytré výstavbě, jasným sázkám a cílům, což tvoří nekonečné napínání diváka. McQuarrie byl pro mě vždy spíš špičkový scénarista než režisér, ale tady se poprvé dostává mimo svou chaldnou chirurgickou přesnost a skrze získané sebevědomí servíruje jeho nejosobitěji zrežírovanou misi. Je to víc svý, s větším rozsahem emocí pro jednotlivé scény, což je dělá odlišné i mimo lokace. Vše tu funguje jak má a i ta přihloupější zápletka, která by v rukou slabších tůvrců působila hloupě, tu šlape na jedničku. Lepší spektákl v tom akčním smyslu slova letos už asi v kinech neuvidíme. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (34)

  • Covid-19 spôsobil preobsadenie hlavného záporáka a zároveň prekopanie scenára. Houltovo preobsadenie Moralesom viedlo k drastickým zmenám v príbehu, pretože až po obsadení Moralesa si režisér McQuarrie uvedomil, že Cruise a Morales sú približne v rovnakom veku otvorili niekoľko príbehových možností, ako spojiť tieto postavy s pozadím Ethana Hunta. (Arsenal83)
  • Obrnené vozidlo talianskej zásahovky, ktoré riadi Paris (Pom Klementieff), je Hummer H2 upravný tak, aby vyzeral ako Iveco VTLM Lince, vozidlo, ktoré používajú talianské špeciálne jednotky. (m.a.t.o.)
  • Rebecca Ferguson odhalila, že jej postava Ilsa Faust má vo filme pásku cez oko nie preto, že vyzerá "cool", ale preto, že nevie žmurkať. (drake31)

Související novinky

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

23.01.2024

V úterý 23. ledna 2024 byl v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills z úst herců Jacka Quaida a Zazie Beetz oznámen kompletní výčet nominací pro nadcházející 96. ročník předávání cen americké Akademie… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama