Režie:
Maryna HorbačScénář:
Maryna HorbačKamera:
Svjatoslav BulakovskijHudba:
Zviad MgebryVOD (1)
Obsahy(1)
V červenci 2014 ještě mnozí věřili, že se situace na Donbasu brzy uklidní. I Irka, přestože má brzy rodit, zatvrzele odmítá opustit svůj dům. Netuší, že uhájené právo tu zůstat ji bude stát obrovskou cenu. Emočně rozpolcena mezi pasivně proruským manželem a aktivně antiseparatistickým bratrem, začíná chápat zákonitosti války příliš pozdě. Sugestivní drama založené na skutečných událostech prezentuje Maryna Er Gorbač v naprosto suverénním podání, které na MFF v Sundance stvrdila cena za režii. Drama matky zodpovědné za budoucí život nahlížíme v promyšlených kompozicích, jež v každém záběru dosvědčují hluboce destruktivní charakter války. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (21)
Přemýšlím, proč Klondike - nejspíš proto, že v příběhu přestávají platit pravidla, nejvyšším zákonem je u některých lidí strach a vůle přežít, u jiných vítězí nezlomná odhodlanost zůstat sám sebou a neohnout hřbet. A když v závěru filmu na sebe míří členové jedné rodiny, uvědomíme si, že to je teď na Ukrajině na denním pořádku. A žena? Ta vydrží všechno. Silné drama. ()
O čo horšie sa na to pozerá, keď ide o našich susedov, a pri skutočnosti, že rokom 2014 nič neskončilo, iba sa začalo. Klondike je minimalistickým vyobrazením prežívania vojnového konfliktu z pohľadu troch členov rodiny, ktorí sa na vec pozerajú odlišne. Irka by chcela zo všetkého najviac zostať doma a zabudnúť na to, čo sa deje. Jej manžel pomáha separatistom, aj keď nie je s ich motiváciami úplne stotožnený. Irkin brat separatistov naopak nenávidí a opovrhuje svojím švagrom. Rozbeh je trochu pomalší a niektoré scény by som si vedel predstaviť natočené trochu emotívnejšie. Najviac by som však vyzdvihol geniálnu kameru, civilné výkony a perfektné finále s hláškou, ktorá mi utkvela v hlave. „You are not separatist. You are slave.“ ()
Donbas 2014, sestřelené civilní letadlo a rodina Irky: pasivní proruský manžel a aktivní ukrajinský bratr. Dům zasáhla střela a chybí jeho část, Irka má těsně před porodem a dlouho si nechce vážnost situace připustit. Nakonec na sebe pod ruským dohledem míří členové jedné rodiny ... A vítězkou je ženská. Dobrá byla také kamera, která zobrazovala dva děje. Něco se dělo vepředu v domě a další děj se odehrával na pozadí, třeba na obzoru. Stále bylo co sledovat. ()
Film na začátku nasadí relativně pomalé tempo, které ale spěje ke konci, který by porazil i koně. Skoro jsem se po projekci nedokázal zvednout ze židle. Stále mě napadala otázka: pakliže jsem díky tomu, co se odehrálo na plátně zažil opravdu silný a nepříjemný pocit strachu o životy hrdinů, co potom cítí lidé, kteří to dnes, teď, když píšu tento komentář, zažívají na vlastní kůži? Rozhodně se jedná o můj nejsilnější zážitek celé letošní LFŠ. A to nejen díky svojí aktuálnosti, ale i díky svým nesporným kvalitám. Zbytek musím dopsat později, ještě se z toho sbírám... ()
Děsivý, sugestivní a nesmírně autentický portrét o konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou [respektive o situaci na Donbase], který na velice minimalistickém měřítku vypovídá o tomto velkém tématu. To vše zprostředkované díky odtažité a chladné formě [jmenovitě díky kameře která má mnohdy až observační charakter, což se pojí i s extrémně dlouhými záběry a minimem střihů celkově], a který jak na narativní tak stylistický úrovni originálně pracuje s jednotlivými prvky, nuancemi a poetikou protiválečného filmu.... o to víc děsivý je, jak moc je mrazivě aktuální. ()
Galerie (11)
Photo © Kedr Film
Reklama