Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavným hrdinom modernej akčnej drámy s prvkami buddhistickej scholastiky je Big. Dokáže vidieť ľuďom ich karmu a tým predvídať čo sa stane.
Po tom ako ukončí pôsobenie v kláštore, vydáva sa na dráhu svalnatého striptéra, pričom práve pri tejto profesii spoznáva Lee Fung Yee. Big sa úpenlivo snaží ochrániť ju pred jej karmou. Avšak dá sa vôbec ujsť pred karmou? (Frontman)

(více)

Recenze (16)

KlonyIlony 

všechny recenze uživatele

Tento film není radno strkat do vyhraněné „škatulky“; je to originální, překvapivý mix hongkongské kungfu famtasmagorie s prvky nadpřirozena s filmem o záhadnu alá Šestý smysl, který je vizuálním podáním a výpravou (zasazením do konkrétního kontextu) posunutý někam blíž běžným „realistickým“ filmům, a k tomu všemu docela inteligentně v posmodernistickém duchu tematizuje fatalistický pohled buddhismu na život. Hlavním postavou - spíš superhrdinou - je odpadlý „šaolinský“ mnich hraný Andym Lauem v gumovém svalovém obleku - Big/Daai chek liu (napadá mě vtipný překlad Hromotluk nebo Valibuk, překlad filmu by potom mohl znít naprosto vyhroceně: Inteligentní hromoluk), který “vidí karmu”. Big se protlouká Hong Kongem, kde se sblíží se slečnou Lee (Lee je policistka, která ho zatkne při stryptýzu), která má problematickou karmu a je jí souzeno zemřít. Big prožívá duchovní zápas, ne snad, že by chtěl Lee(ovou) nutně dosta do postele, spíš s ní má soucit, deptá jej nezvratnost koloběhu karmy, kterou nezastaví ani superhrdina. V závěru se film odpoutá od reality totálně, přejde do jakéhosi nevyřčeného (rozuměj neobjasněného) mystična. Na filmu mi připadá zajímavý hlavní hrdina – dal by se označit za crossover mezi typickým komixovým hrdinou na způsob Batmana (osamělý bojovník, který je nad “obyčejnými lidmy”, ale zároveň s nimi stále sdílí “Dasein”) a čínským typem legendární postavy YOUXIA (svět jianghu nebo wuxia); výsledek by se dal nazvat „spirituální superhrdina“. Originálnost filmu bych ilustroval příkaladem jedné scény, ve které se ironizujícím způsobem filozofuje nad koloběhem karmy nad talířem masa při večeři (postmodernistická dekonstrukce metanarativu). Nemusíte být skalním příznivcem Johnnyho Toa, aby vás film oslovil svou neotřelostí. ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Co je na Running on Karma opravdu fascinující, nejsou žánrové přechody, ale etické posuny (dokonce by se mi chtělo říct etické „fázové posuny“). Pro Velkého je zkušenost s viděním karmy důvodem pro přijetí egoistického hédonismu („nemůžu stejně nic změnit, protože přítomnost je determinována minulostí“), který prolomí až opakované pokusy o záchranu Fung Yee. Protože ale nevedou nikam, vrací se k původní sebestředné pozici. Až když mu jeho bývalý Mistr sdělí, že se dívka potenciálně může ze své karmy vymanit svými činy, pokusí se jí najít. Lee Fung Yee ale mezitím akceptuje svou smrt jako nevyhnutelnou a rozhodne se ji přijmout a dát jí nějaký smysl, a to takový který by něco přinesl i Velkému (dopadení viníka vraždy jeho kamarádky Jade). A tady nastává ta pravá divočina ( kvůli níž si tu tolik lidí stěžuje, že film nepochopili). Velkého setkání se sebou samým je konfrontací s jednou z možností, které vidění karmy přináší: jestliže vidím nejen nevyhnutelnost něčí smrti, ale zároveň i její oprávněnost jako karmického trestu za zlo spáchané v minulém životě, proč tomu nejít vstříc a nestát se nástrojem karmy a dotyčného nezlikvidovat sám? Tato možnost je ve skutečnosti krajním domyšlením karmické nevyhnutelnosti, je zaťatá do samé její podstaty, přinejmenším pokud tedy má někdo tu smůlu, že ji vidí. Přesto ale když se Velký setkává s vrahem Jade a také Fung Yee, radikálně se s takovou představou rozchází (což je i završením příběhu dvou Indů: jejich boj byl důsledkem boje v minulé životě, jejich činy nepřekročily rámec karmické odplaty a proto byli schopni jen opakovat své chyby – pouze si vyměnili role). Místo toho, aby ho zabil, což je nejen něco, co divák očekává, ale co působí vzhledem k tomu, že zavraždil hned dvě ženy, které mu byly drahé, jako nevyhnutelné, prolamuje karmický kruh autentickým etickým aktem. Odpouští mu a odvádí ho zpět mezi lidi - a kupodivu je k zuboženému sadistovi možné pocítit soucit. Etický rozměr Velkého osvěcuje i smysl první části, honby za flexibilním Indem: nejen svár vraha a oběti, ale i chování neúprosného policejního důstojníka je tak postaveno do stínu slepého osudu, slepého přinejmenším k nám, kteří nejsme japonskými důstojníky, ale musíme platit za jejich hříchy. To všechno dělá z Running on Karma neobvyklý a výjimečný film, dost možná jeden z nejzajímavějších, jaké jsem kdy viděl. ()

Reklama

Toshiro30 

všechny recenze uživatele

Vynikající záležitost, kterou ocení ti, kteří u filmu rádi přemýšlí. A že bude o čem, to vám slibuji. Zákon karmy je zde podán originálním způsobem, který jsem ne zcela úplně pochopil. Dopředu musím upozornit, že je to velmi těžký film, rozhodně ne na jedno shlédnutí. Andy Lau zde hraje bývalého mnicha, který si přivydělává jako striptér a věnuje se kulturistice. Shodou okolností se zaplete do policejního vyšetřování tajemného INDA, seznamuje se s půvabnou policistkou (Cecilia Cheung), u které vidí vizi japonského vojáka, jak nemilosrdně masakruje civilisty. Zní to divně ?? Určitě ano a to jsme teprve na začátku. Film je podán jako mix různých žánrů a jako celek to funguje bezvadně. Atmosféra je mystická, občas až komiksově pojatá, srovnání s FONTÁNOU je na místě. Na filmu zaujme vynikající kamera a prostředí. Pokud někdo pochopil úplný konec filmu a jeho přímou podstatu, byl bych rád, kdyby mi napsal vzkaz. Tak těžký filmařský oříšek jsem už dlouho neviděl. A myslím, že nejsem sám... ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Hergot, tohle mělo myšlenku ! Gumový Hulk a bývalý buddhistický mnich Andy Lau alias Velký vidí karmu, ne ty kamna, ale tohle: "přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného. Zjednodušeně řečeno podle této doktríny egoistické jednání způsobuje utrpení, zatímco nesobecké jednání přináší štěstí." Nejdřív Velký karmě nerozumí a tak chrání jednu mladou policajtku, protože byla v minulým životě japonským fašistou a oddělala spoustu lidí a tak je její karmou umřít, Velký jde proti karmě a zároveň je z toho rozpolcený, ona se do něj zamiluje a chvílí to vypadá karma nekarma, že to všechno dobře dopadne...Naštěstí si ale Velký svou chybu, totiž bránit se karmě, uvědomí a ponechá holku její karmě, ta odejde do hor pro něj vypátrat jednoho zabijáka, který mu zabil jeho milou a následuje SPOILER: Najde ho, on jí zabije, Velký ho jde zabít, najde sám sebe, zabije se a pochopí karmu, najde zabijáka, obejmou se, dovede hho do města, z Hulka je zase Andy Lau, obléká si zpět kněžské roucho a je konečně šťastný protože pochopil karmu ... Film, který má tak obrovský přesah, že jsem nebyl schopen jej pojmout, možná je to tím, že já karmu nechápu, nenosím gumové svaly a nezabil jsem vrabce... ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Neni to tak těžce meditativní jako Fontána a ani to nepůsobí tak dokonale promyšleně a příběh nemá takovou sílu, ale přesto je první polovina skvělá, sice Andy Lau v těch gumových svalech nevypadá moc dobře, ale postupem času si na to člověk zvykne a nevadí to, krom toho příběh má skvělý postavy, zejména Ind je výbornej a ta mysteriózní fantasy atmosféra nemá chybu. Jenže bohužel film dojíždí na přílišnou koncovou přeplácanost, kde jsem za prvé měl problém pochopit co se to všechno vlastně děje (nejsem si jistej do jaký míry za to můžou příšerně odfláklý slovenský titulky(Já věděl, že si to mam pustit s anglickejma) a do jaký příběh) a za druhý film zbytečně upouští od toho co rozehrál v prvních 3/4 filmu a ztrácí to atmosféru i tempo, což ruku v ruce s tim nepochopením udělá to zakončení trošku chladný. [-] Ten konec sem viděl snad už 5x, ale stále to plně nechápu, tenhle film, respektive konec je pro mě fakt oříšek ()

Galerie (17)

Zajímavosti (1)

  • Závěrečnou píseň nazpíval Andy Lau, představitel Biga. (ČSFD)

Reklama

Reklama