Reklama

Reklama

Dějiny Brazíle

(festivalový název)
  • Kuba História do Brasil
všechny plakáty
Kuba / Itálie, 1973, 166 min

Režie:

Glauber Rocha

Scénář:

Glauber Rocha

Obsahy(1)

Dějiny Brazílie od objevení v roce 1500 po počátek sedmdesátých let jsou jediným tématem této rozsáhlé dokumentární fresky, jenž se v rukou Glaubera Rochy mění v úchvatný experiment. Film vznikal v roce 1972 na Kubě a střih byl dokončen v roce 1974 v Itálii. Didaktický úlet na křídlech marxismu...

„Dějiny Brazílie v sedmi kapitolách jsou didaktickým filmem určeným především pro televizi, základní školy a nakonec i pro univerzity. Lekce z historie pro širokou veřejnost – od 12 do 120 let věku, pro Evropany, Američany, Asiaty, Araby a Afričany. Pro všechny, které zajímá celistvá vize 473 let dějin Brazílie, vize, která chybí hlavně Brazilcům. Proč nepřiznat, že Brazilci žili vždy v nevědomosti a byli málo informováni o historii své země? Studoval jsem všechny hlavní složky vývoje v období 1500-1973: ekonomickou, politickou, sociální. A synopsi jsem vytvořil na základě specializované brazilské i mezinárodní literatury, kterou jsem měl možnost konzultovat během celého roku výzkumů. Uvědomil jsem si tehdy, že nikdo ještě nevytvořil syntézu, který by brala v úvahu všechny aspekty brazilské historie… Nejobtížnější bylo tedy včlenit všechny tyto prvky do slavného „brazilského chaosu“, který nikdy nepřestal existovat. V sedmi hodinách tohoto filmu chci poskytnout chronologický popis relevantních určujících struktur a kořenů brazilských problémů. Je zcela zřejmé, že nehodlám předložit definitivní verzi, mezi jinými důvody také kvůli chatrným pramenům, které jsou k dispozici. Ale myslím, že by tento film mohl posloužit jako východisko k vytvoření schématu, které by zájemcům poskytlo možnost přesnějšího a vědečtějšího pochopení dějin Brazílie… Použil jsem co možná nejrozličnější a nejexpresivnější materiál, který se mi podařilo sesbírat, abych z Dějin Brazílie vytvořil vizuální informaci. S touto zkušeností, kterou se odvažují nazvat jako moderní a inovační, dám, doufám, filmu praktickou i didaktickou funkci, kterou hodlám nyní rozvíjet. Film už pro mě není pouhým uměním - je mnohem více než to… Nechci nadále využívat lidskou neznalost. Jedním z důvodů, proč jsem se vzdálil od brazilského filmu byly změny, které nastaly v obrodném hnutí cinema novo. Současná produkce je založená na modelu, který se ustálil v roce 1962 a 1968 a který zradil původní zásady. Brazilská kinematografie je dnes považována za jednu z nejrozvinutějších kinematografií třetího světa – přibližně se stovkou titulů ročně, ale z této produkce se stal nástroj, který využívá neznalost obyvatel a žije, čímž popírá sama sebe, z paternalismu Národního filmového ústavu. Je to cizí model, se kterým se nechci ztotožnit.“ - Glauber Rocha, Écran, č. 23, březen 1974

(LFS 2007) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Dějiny Brazílie jsou filmem - monstrem, kterému tu chybí noha, tu zase přebývá ruka. Dlouhá léta připravovaný projekt, k němuž Rocha nastudoval údajně na dva tisíce knih a který natáčel v Exilu (Kubě), kde měl překvapivě k dispozici velké množství archivních materiálů. Původně zamýšlená sedmihodinová délka se nekonala, protože z důvodu smrti Rochy v pouhých 42 letech zůstal projekt nedokončen. První dvě hodiny ubíhají velice pomalu, ke komunikaci není potřeba divák a působí to jako nějaká zdlouhavá a díky hlasu přednášejícího monotématická přednáška, zbytek, jak je u Rochy zvykem, už navazuje dialog s publikem. Měrou zábavnosti někde kolem třech a čtyř, měrou informací za plný počet - a u dokumentu jsou nejdůležitější ty informace. ()

lukax 

všechny recenze uživatele

Byla to taková lepší přednáška, obrázky se v ní hýbaly lépe než je zvykem v PowerPointu (pětadvacetkrát za sekundu, ne jednou za pětadvacet sekund). Obávám se, že pouze velmi intelektuální a historie znalí našinci si z ní odnesli více než málo chtělo by to znát souvislosti s vývojem ve zbytku Jižní Ameriky a tak. Pokud bych ale dostal za úkol nastudovat dějiny Brazílie, byl by tento film velmi příjemným úvodem do tématu. ()

Reklama

Reklama