Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 18 (2018) (série)


Tragická zkouška (S18E06)

(epizoda)
  • Česko Osudná mise (více)

Obsahy(1)

31. října 2014. V kalifornské Mohavské poušti usedli zkušební piloti společnosti Virgin Galactic do kokpitu SpaceShipTwo, revolučního raketoplánu pro suborbitální lety. Plavidlo bylo připojeno k nosnému proudovému letounu WhiteKnightTwo, který ho měl vynést do výšky 14000 metrů, kde se odpoutá a začne stoupat na hranici kosmu ve výšce 42 kilometrů... Veškeré dění bylo detailně monitorováno v pozemním řídícím středisku. Raketoplán po odpoutání začal zrychlovat na maximální rychlost přes 3000 kilometrů za hodinu. Od zážehu uplynulo pouhých čtrnáct sekund, když letový ředitel vydal naléhavý příkaz k přerušení mise. Bylo však už příliš pozdě. Stroj se rozpadl za letu a zřítil z oblohy. Kapitán se jako zázrakem zachránil na padáku. Druhý pilot však nehodu nepřežil. Trosky pokrývaly pás země dlouhý osm kilometrů. Po příčinách nehody začali pátrat vyšetřovatelé NTSB. Jako první zvažovali možnost exploze nádrží nebo motoru. Neobjevili však žádné stopy požáru z doby před dopadem na zem. Videozáběry z vnějších kamer ukázaly, že raketoplán před rozpadem přešel do režimu pro sestup. Do sestupového režimu se přechází ve dvou krocích. Nejprve musí piloti systém odjistit a pak zatáhnout páku spouštějící aktuátory, které křídlo sklopí. Díky kameře v kokpitu vyšetřovatelé věděli, že druhý pilot mechanismus odjistil, ale neviděli, že by ho aktivoval. Vnější záběry nicméně dosvědčovaly, že ke sklopení došlo. Z nějakého důvodu se systém, který měl raketoplán zpomalovat při sestupu, spustil, zatímco posádka akcelerovala na rychlost zvuku. Vyšetřovatelé museli zjistit proč. Pečlivě prozkoumali součásti raketoplánu, přičemž se obzvlášť zaměřili na akční členy, které sklápějí křídla do praporové polohy. Žádné známky závady, která by vyvolala samovolnou změnu polohy, však neobjevili. Z videa vyplývalo, že druhý pilot odjistil systém předčasně při rychlosti Mach 0,8, nikoliv při Mach 1,8. Vyšetřovatelé však nechápali, proč se o pár vteřin později sám aktivoval. Konstruktéři výrobci jim vysvětlili, že odjištění při nižších rychlostech může skončit katastrofou. Aktuátory nedokážou křídla udržet. Aerodynamické síly je tlačí nahoru, sklopí je a následně dojde k jejich odtržení. Bylo proto nutné zjistit, proč zkušený pilot odjistil systém v nejméně vhodnou dobu... (Česká televize)

(více)

Recenze (1)

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Závěrečná zpráva : Nedostatečná konstrukční ochrana aby ojedinělá lidská chyba nezpůsobila katastrofu...  :)) Drsné, ale pomocí chyb a nehod se posunujeme vpřed... Jj přesně je to tak když konstruktéři nechápou lidské opomenutí a chyby... :( No alespoň se 14 sekund proletěli a jeden ze dvou pilotů to přežil... ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama