Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Mette (L. Arlien-Søborg) žije sama se svým otcem (J. Klein). Nejlépe se cítí mezi přáteli a dalšími vrstevníky. Jednoho dne se na scéně objeví fotograf Jønne (C. Jörgensen), o několik let starší suverén, disponující značnými zkušenostmi a množstvím peněz. Kamarádi Mette se mu nemohou vyrovnat a Jønne brzy děvčeti poplete hlavu. Otec k celé záležitosti přistupuje nejdříve s nadhledem; pozve Jønneho k přátelskému posezení a otevřeně s ním pohovoří, naráží však pouze na prázdné tlachy samolibého hejska. Poté otec naléhá na Mette, aby vztah ukončila, odpovědí je mu nepřátelské odmítnutí, podobně nepochodí ani její přátelé. Vrchol všeho přichází v momentu, kdy otec objeví erotické fotografie své dcery, které pořídil Jønne; Mette přece jen přijde k rozumu a jen nerada připouští, že pro podobný vztah je příliš brzy. (ČSFD)

(více)

Recenze (3)

Pafl 

všechny recenze uživatele

Chtěl jsem to tady ohvědičkovat a zmizet, ale po přečtení toho zdejšího obsahu mi to nedá: jasně, Kráska a zvíře je v podstatě film o dospívání, o šestnáctileté holce, která to nějak koulí s klukama a o tátovi, kterej z toho není dvakrát nadšenej, jasně. Ale to přece vůbec není ono: to znepokojivý, to hrozivý, je ten incestní podtón, který je v celým tom filmu přítomný - ale nikdy ne explicitně. Vždycky jenom jako nějaký náznak, který zmizí, jakmile se na něj zaměříte, ale to je právě to hrozný - a brilantní zároveň. Celou dobu máte pocit, že něco je špatně, ale zdánlivě se vlastně nic neděje. Pár scén s návštěvou matky v nemocnici je pak docela balzám, protože do té šílené hry pro dva vstoupí na chvíli někdo třetí, kdo má očividně všech pět pohromadě a kdo reprezentuje jakousi normalitu. Ale mimo to je Kráska a zvíře fakt intenzivně nepříjemný, až bolestivý film. Rozhodně ne nějaká běžná story o dospívání a prvních láskách, to fakt ne. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

"Opuštění hnízda" je jedním z rohodujícím momentů v životě rodiny, kupodivu (a tak je to také - snad až příliš akcentované - v tomto filmu). Že se s tím lépe vyrovnávají matky, než otcové, to je také všeobecně známo. Faderenova - nerad chválím nebo oceňuji herce, ale Jesper Klein se snad do své role převtělil - dcera Mette mu svou rozkolísaností rešit toto životní (musím říct) trauma rozhodně neusnadňuje. Nakonec dochází mezi otcem a dcerou k smíru, avšak můžeme se domnívat, že jde jen o odsunutí problému na pozdější dobu, kdy to otce zřejmě zasáhne ještě s větší intenzitou (pokud se nepřeorientuje na očekávané nové dítě). Vztahy Mette s jejími vrstevníky nejsou nijak závazné a podstatné, scénáristovi Nilsu Malmrosi slouží především pro postupné vyhrocování duelu otec-dcera. Cenným bylo pro mě také porovnání rodinného života v padesátých a šedesátých letech v ČSSR a o 20 let později v Dánsku; jak to řekl jeden můj přítel: "Rodiče znali jen příkazy a zákazy, nic mezitím. pod tím ani nad tím." A přece ještě jedna poznámka: chválím (poprvé) českého distributora, který se nenechal zmást originálním názvem (Kráska a zvíře) a zvolil název příhodnější a "česky" pravdivější. ()

Reklama

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Svou strohostí a zároveň analytičností, úhlem zkoumání postav, důrazem na realističnost, popř. rámováním obrazů a střihem mi to připadalo jako takový kompromis mezi bergmanovským a hanekeovským přístupem. Výborný, nenávodný a pečlivě "zosnovaný" (zrovna toto slovo nebylo použito náhodou) film. Není se co divit, že Malmrosovy díla jsou v Dánsku klasikami. ()

Galerie (26)

Reklama

Reklama