Reklama

Reklama

Teorie

(studentský film)
všechny plakáty
Dokumentární / Krátkometrážní
Česko, 2003, 21 min

Režie:

Janek Palát

Obsahy(1)

Teorie, prosté poznávání skutečností na rozdíl od jejich praktického využívání, teorie jako pozorování přírody, přivykání světlu. Mlhavý opar filmu kolem věcí, kolem stavu mysli na hranici mezi spánkem a bděním. Zdánlivá nesrozumitelnost, skutečnost, že se film vzpírá přímočarému výkladu. Zároveň důraz na osobní zkušenost, na subjektivní pocit, na vlastní smysly a prchavý okamžik, který je podložen přesvědčením, že ve světě rozpouštění hodnot kyselinou televizních obrazů zůstává jediným východiskem pro hledání světla člověk. Tedy člověk, spíš starý motýl, který nás provází celým tím snímkem váhavé povahy, jenž doslova vyvstává z tmy. Stromy přerůstají televizní vysílač, po kterém lezou černá batolata bez tváře. Mladé ženě se ztratil muž, jednou ráno odešel pro rohlíky, a už se nevrátil. Nezůstala žádná stopa, ani kaligrafická kresba štětcem na bílý papír, která se rozpíná po plátně, tak vzdálená ruchu města či přímému přenosu televizního vstupu. Nejblíže kaligrafii vizuálních vjemů je asi lidské DNA, o kterém hovoří biolog. Genetický kód, který se šroubuje v experimentálních obrazech, náhle přerušených skutečným balvanem, fenomenální scénou, v níž sledujeme, jak se pečou rohlíky. Jsou příliš horké, tyto teoretické rohlíky, nedají se chytit a ani ony jako dílo nedávají odpověď na to, čím skutečně jsou. Ještě se musí vrátit motýl s filmovými křídly, opít se, znovu se rozplynout v černé. Dobrodružství vnitřního světa filmu je magickou meditací nad tvary, barvami a vůněmi městských rostlin - je náladou, která podává zprávu o výpravě do oblasti snu, který vyvolává telepatie i echo televizního signálu. Subtilní motýl nás páternosterem vyváží k praobrazům našeho světa, s ním vstupujeme do proudění uvolněné energie současných médií a počítačových sítí. V Palátově mikroskopickém filmu dokonale prostupuje vidění povrchu viděním hloubky. V jedné z prvních scén nám nabízí magický klíč a dál nás vede vrstvami viditelných povrchů, které mohou být zárodky nových pojmů. Tedy pokud by teorie mohla být filmem, není-li jím již. (oficiální text distributora)

(více)

Reklama

Reklama