Režie:
Abderrahmane SissakoKamera:
Sofian El FaniHudba:
Amin BouhafaHrají:
Ibrahim Ahmed, Toulou Kiki, Abel Jafri, Hichem Yacoubi, Layla Walet Mohamed, Fatoumata DiawaraVOD (1)
Obsahy(1)
Timbuktu zcela ztichlo, ulice jsou prázdné, dveře domů zavřené, sousedé se neschází na besedu, dokonce je zakázáno kouřit. Nedaleko města ovládaného skupinou islámských fundamentalistů žije poklidně na dunách Kidane s ženou Satimou, dcerou Toyou a 12letým Issanem, který se stará o stádo krav. Zdánlivý klid jejich života je narušen ve chvíli, kdy Kidane omylem zabije rybáře Amadoua a musí čelit nově zavedeným pravidlům. Ve vizuálně uhrančivém a sugestivním filmu zvolil Sissako svébytný styl vyprávění, ve kterém mísí absurdní humor s tragickými momenty. Spojil zkušené herce (často v záporných rolích) s neherci a podal nekompromisní svědectví o náboženském fanatismu, zlobě a touze po moci. Film je volně inspirován skutečnou událostí, kdy v roce 2012 došlo v městečku Aguelhok k ukamenování muže a ženy proto, že spolu žili a měli děti, aniž byli řádně sezdáni, a byl právem s velkým ohlasem uveden na MFF v Cannes v hlavní soutěži. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (3)
Recenze (17)
Překvapivě vyzrálý film na prostředí kinematografií málo dotčené. Nebojí se reflektovat velmi aktuální a nadmíru palčivé téma svaté války v pojetí pomýlených muslimů. Přináší natolik neobvyklou perspektivu, že problematiku terorismu staví do nového a realitě mnohem bližšího světla. Ukazuje veškerou krutost, jež se snoubí s islamistickou nadvládou, naštěstí pro citlivé lidské duše tak činí s nadhledem a humorem. Přináší nám osobní odvahu lidí, kteří nečelí strachu obyvatel velkých měst z nenadálého sebevražedného atentátu, ale jsou místo toho vystaveni každodenní šikaně, kterou přináší fanaticky vystavěná pravidla společnosti. Samotní džihádisté jsou líčeni jako pokrytečtí či nejistí jedinci a teror postavený na šíření strachu tak získává lidskou tvář. Políčkem do této tváře je právě to, jak se ztělesněné zlo a děs snižuje na obyčejnou lidskost a jejich jednání adresované pokrytecky Bohu mění v prach. ()
Timbuktu vypravi v duchu a v rytmu tradicnich touareckych vypraveni a pisni. Zaroven je ale vtipne, archetypalni a presne. To, ze i islamske radikaly popisuje jako lidi je jeho hlavni prednost, protoze tim jakoby mimodek charakterizuje i to, z ceho ten radikalismus vyrusta. Z neprijeti sebe sama a sve hrisnosti. K tomu ostatne odkazuje ve svych par vetach i predstaveny mesity, ktery vyhlasil dzihad sam sobe, respektive zlu v sobe. Ti radikalove na to jdou naopak, vsem zakazuji kourit a pak musi chodit kourit na tajno za kopecek. Timbuktu se neboji humoru, ale uhrane predevsim svym vizualem pouste, architektury i pisku, ktery se presypa tak, jako samotny pribeh... ()
Celý film se točí okolo beduínů, kteří jsou sice kvůli svému současnému trvalému bydlišti nešťastní, avšak kvůli své jediné kravce zůstávají. A to do dne, kdy kravku zabije místní rybář, jenž je krajně háklivý na své nastražené sítě, do kterých povětšinou zachytí šátek muslimského fundamentalisty nebo stránky koránu vytrhané odpůrci muslimských fundamentalistů. Těžký podprůměr. 41 % ()
S tímhle filmem mám problém. Nikoliv s tím, že bych se nedokázal ztotožnit s prostředím, ale nevím jakou polohu chtěl celou dobu zaujmout. Obyvatelé jsou smíření s tím, že kdykoliv může o jejich životním osudu rozhodnout "vyšší moc" v podobě islámských radikálů, tím pádem postrádají jakýkoliv náznak strachu. Dokonce jsou schopni se smrti vysmát do očí a to je z mého pohledu nepochopitelné. Ostatně to pak i sráží celkový pocit z filmu, kdy tristní scény střídají úsměvné momenty. Díky tomu jsem nedokázal vnímat lidské osudy tak, aby se mě to dotklo. Dost mě udivovalo jakým způsobem byl film zahrán, snad ve většině případů mě herci ke svým rolím neseděli. Nevypadali na to co představovali a já se musel přemáhat, aby jejich projev byl pro mne zapamatovatelný. Jediné na co budu vzpomínat nejvíce, je působivá "fotbalová" scéna. ()
V Timbuktu by malo žiť cez 50 000 ľudí. Toto tu sa odohráva v nejakej dzedzine, niečo ako Hrochoť s 8 obyvateľmi. Celý film všetci ležia, strašne pomaly chodia alebo nič nerobia a keď niečo robia, tak znova pri tom ležia. A ak si myslíte že sa nedá ležať pomaly, tak sa mýlite. Až nakoniec začnú všetci behať po púšti ako splašené kurence. Potom je zrazu koniec, lebo už nieto čo viac ukázať. Videli sme ako sa v púšti leží, behá a že toyota sa nezasere pieskom. Celý film stál za vyliž. Malo to byť nominované na púštnu malinu a nie na oscara. ()
Galerie (20)
Photo © Cohen Media Group
Zajímavosti (2)
- Jedná se o vůbec první film původem z Mauritánie, který byl zaslán Akademii filmového umění a věd jako možný kandidát na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. (Phill67)
- Mesto Timbuktu, kde prebiehal aj dej filmu, sa v skutočnosti nenachádza v Mauretánii, odkiaľ film pochádza, ale v susednom Mali. (MikaelSVK)
Reklama