Reklama

Reklama

Obloha

(festivalový název)

VOD (1)

Obsahy(1)

Chilská poušť Atacama, nejvyprahlejší místo na Zemi, se po každém horoucím dni ponoří do chladné noci a nad ní se otevře brána k neuchopitelné hloubce vesmíru. Nikde jinde nenese noční obloha – raciem jen stěží uchopitelná, snadno si tak člověka podmaňující – tolik hvězd jako zde; nikde jinde nevyvolá upřený pohled vzhůru tolik slovy nepopsatelných pocitů. Ať už posloucháme astrofyziky hovořící o smyslu hledání exoplanet, nebo mytické příběhy z úst prostých venkovských obyvatel, společné jim je tázání se, jak se člověk vztahuje sám k sobě a ke svému místu ve světě. Sugestivní filmový zážitek, po kterém přichází neodolatelná chuť vyrazit ven, lehnout si do trávy a pozorovat hvězdy. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (4)

orkadimenza 

všechny recenze uživatele

Očekával jsem nádhernou podívanou na světelným znečištěním neposkvrněnou oblohu v chilské Atacamě, putování hlubokým vesmírem a povídání o hvězdách a astronomii. Toho bylo dosaženo pouze z půlky. Významnou část totiž zabírala kapitola zabývající se venkovskými obyvateli na poušti a jejich jednoduchému chápání vesmíru a světa. Omlouvám se, ale pod dokumentem s názvem Obloha si představuji něco jiného, zejména trochu více té oblohy. Kdyby se dokument nesl v duchu prvních 15 minut, byl bych s výsledkem naprosto spokojený. Jenže části související s vesmírem jen tím nejtenčím vláskem mě nezaujaly a na poměrně krátkou stopáž 78 minut mě snímek dokázal místy i nudit. Až budu mít chuť na magické filosofování o světě z pohledů lidí žijících na jeho samotném okraji, to si zajdu raději na jiný dokument. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Shodou okolností jsem pár hodin před projekcí Oblohy viděl dokumentární esej Zvuk v tichu o francouzském přírodovědci Marcu Namblardovi a jeho vášni pro akustický rozměr přírodního světa (více o jeho práci tu). Tvůrci této eseje (režiséři Stéphane Manchematin a Serge Steyer) se na Marcově příkladu pokusili ukázat, jak hluboce nás může proměnit (učinit lidštějšími, chcete-li), pokud se naučíme opravdu bedlivě naslouchat světu kolem nás - větru, vodě, stromům, ptákům, ale i (nebo snad v důsledku toho) bližním z řad lidí. Film Alison McAlpineové sice není ani tak o naslouchání (i když ticho - a co v něm možno zaslechnout - hraje velkou roli i v něm), přesto je jeho poselství, alespoň v mých očích, velmi podobné. Jen s tím rozdílem, že zdrojem a katalyzátorem oné hluboké vnitřní proměny je zde pozorování (noční) oblohy. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Snímek bez zprávy, bez charakterů a bez konceptu, ale jak prohlásila režisérka - to přece není potřeba. Spousta hvězd a pár úvah nad nimi, okouzlující záběry, fascinující podívaná. Letní večer v trávě a zírání na oblohu "naživo" však snímek nenahradí. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama