Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Protiválečná komedie řeckého dramatika Aristofana. Hlavními hrdinkami jsou ženy, které se rozhodly neposkytovat mužům sex, dokud budou muži válčit. Tato televizní inscenace byla vysílána v roce 1961 a hned způsobila skandál. Byla jí vytýkána přílišná otevřenost, která hraničila s nemravností. (Roman Albach)

Recenze (2)

Roman Albach 

všechny recenze uživatele

Televizní film Poslání Lysistraty je dnes zajímavý především kvůli účasti Romy Schneider, která po svém útěku do Francie za Alainem Delonem odmítá všechny nové filmové nabídky přicházející z Německa a Rakouska. Podle jejího názoru v ní vidí stále a jen Sissi. Prvním a na dlouho posledním německým režisérem, který Romy osloví a nabídne roli zcela jinou, odlišnou od Sissi, je právě Fritz Kortner. Romy Schneider, která ve Francii prozatím filmově strádá, dává možnost zahrát si dvojroli Myrrhine, mladé řecké dívky, a její filmové představitelky Uschi Hellwigové. Pro Romy se tento film stává klíčový. Německému publiku ukazuje, že není jen Sissi. Léta nedosažitelný televizní film začíná v současnoti (tj. v roce 1961), kdy herci a herečky z Lysistraty se se svými partnery schází na televizní premiéru v obývacím pokoji představitelky Lysistraty, výborné Barbary Rütting. Usazují se, aby sledovali příběh z pera Aristofana, příběh o ženách, které se rozhodly odmítnout být po vůli mužům, dokud budou válčit. Řada problémů, které řeší postavy v televizní Lysistratě, se ukazuje jako velmi aktuální a ve finále ovlivňují i rozhodnutí, které provedou naši diváci. Film v roce 1961 podle tehdejších novinových titulků způsobil skandál, protože v něm ženy otevřeně mluvily o sexu se svými partnery. Z dnešního pohledu je to již úsměvné, nebýt těchto archivních novinových titulků, současného diváka by ani nenapadlo, že film mohl být považován za nemravný. Každopádně i po 50 letech se jedná o vtipnou, svižnou televizní inscenaci s neodolatelnou 23 letou Romy Schneiderovou. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Západoněmecká TV inscenace z počátku 60. let, na které mě moc nezaujala původní Aristofanova komedie, ale vlastně ani ta otevřenost kolem sexuálního tématu, způsobivší v době premiéry skandál. Za nejpozoruhodnější aspekt považuju jakousi konfrontaci či spíše doplnění 2000 let staré divadelní hry o pohled do zákulisí TV premiéry její nové adaptace a rozehrání vztahů mezi protagonisty, kteří se jednou objevují v historických kostýmech v inscenaci a jindy civilně v bytě režiséra a buď komentují své výkony ve hře, filozofují či se hádejí. V několika pasážích s pokusem zobrazit jistý přesah starého klasického námětu a dát důraz na vztahy mi to skoro připomnělo některá Bergmannova dramata. Nepříliš známá Barbara Rütting byla výborná, o něco horší je to s Romy Schneider, která i mimo historické kulisy podala příliš teatrální výkon. Ještě jí nějaký ten čas trvalo, než se z velké hvězdy rakouských kostymních filmů 50. let stala postupem času velkou charakterní herečkou. Během 60. let si to pro jistotu nejdříve zkusila snad všechny žánry, v minimálně šesti národních produkcích, přičemž televizní studiovka dle antické předlohy je pouze jedním z úsměvných extrémů v této její dekádě. 60% ()

Reklama

Galerie (16)

Zajímavosti (2)

  • Oblíbená Aristofanova hra posloužila filmařům v posledním století nejméně pětkrát. (NinadeL)

Reklama

Reklama