Reklama

Reklama

Tajemství nacistických válečných zbraní

(seriál)
  • Velká Británie Nazi War Machines: Secrets Uncovered (více)
Velká Británie, 2019, 3 h 8 min (Minutáž: 47 min)

Režie:

Ruth Mulcahy

Scénář:

James Holland

Hrají:

James Holland (průvodce)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Známý vojenský historik James Holland podrobně zkoumá čtyři hlavní vojenské prostředky Německa během 2. světové války. Zaměří se na letectvo, pozemní a námořní vojsko a zbraně. James bude spolupracovat s inženýry a mechaniky z celé Evropy, kteří mu pomohou restaurovat jedny z nejúžasnějších bojových strojů. Na základě nich chce zjistit, jak tento technologický pokrok Němců přinutil spojence k ještě lepším výsledkům, zda tyto zbraně byly skutečně tak nezničitelné, jak tvrdila Hitlerova propaganda, a kolik z těchto prostředků skutečně stojí za moderními zbraněmi. (Viasat)

(více)

Recenze uživatele Marze k tomuto seriálu (3)

Tajemství nacistických válečných zbraní (2019) 

První díl o letadlech nejde do větších detailů co se týče vlastností zbraní, ale poskytuje mnoho historických informací. Naopak druhý díl o tancích má vděčné detaily včetně hrůzostrašné návštěvy vnitřku Pfanzeru, kde viděl ven jen vedoucí skrz dalekohled a kdokoliv mohl od zpětného nárazu přijít o ruku. Také ukazuje možnosti nacistické výroby. Pro mě je nejzajímavější třetí díl. Jednak o ponorkách 2.světové války je toho poměrně méně známo a jednak díl baví zoufalými nacistickými modely miniponorek s průměrným věkem posádky 19 let a úmrtností 70% ke konci války. "Kdyby Hitler upřednostnil před válkou výstavbu velké skupiny ponorek, měl šanci zvítězit" říká se zde. Je málo pochopitelné, proč Němci zotročeným dělníkům dávali málo jídla, takže umírali hlady místo pracovních výkonů. To je případ i prací na obří superponorce v období "totální války", kdy zahynula polovina vězňů z 10-15 tisíc. Poslední díl se věnuje střelným zbraním a informace zde pro mě byly také překvapivé. Německý samopal MG 42 střílel 23 nábojů za vteřinu a po válce byl okopírován, stejně jako německá puška MP 44 posloužila jako vzor pro Kalašnikov. ()

Luftwaffe (2019) (E01) 

Dozvíte se, že Luftwafe ztratila 60% své flotily kvůli nehodám. V roce 1944 měli noví piloti nalétáno je 90 hodin. Pilot díky vášnivé lásce nacistů pro hlučné střemhlavé bombardování v Messerschmidtu měl pod sebou a za zády 390 litrů paliva od něho odděleného jen tenkým kouskem hliníku. Obtíže byly při startu. Fokewulf měl problém s přehříváním motoru, scházel materiál k výrobě motoru a v roce 1944 se snížila kvalita výroby. Navíc nedosahoval výkonu britského Spitfire. Dokument se dále věnuje raketám. Na místě výroby prvních balistických raket na britské civilní obyvatelstvo (výroba od září 1944) ve sklalním komplexu v koncentračním táboře Dora v Německu jsem byl lletos v létě na workcampu. Paradoxem je, že při výrobě zahynulo 20 tisíc vězňů, ale rakety zabily "jen" 13 tisíc Britů. Vězňů měli Němci nadbytek, takže jim nedávali najíst a ti po třech měsících zemřeli. Dokonce voják Wehrmachtu ve výborné kondici, který byl na frontě přistižen při homosexuálním aktu a byl proto poslan do Dory, vydržel kombinaci zimy v tunelech, kde vězni i spali (11 stupňů), otrocké práce a dvě brambory k večeři nebo vodová polévka pět týdnů, než zemřel. Každá druhá zde vyrobená raketa nefungovala také kvůli nekvalitní výrobě. "Jen na výrobu alkoholu na pohon jedné rakety jste potřebovali třicet tun brambor", říká se v dokumentu. ()

Tanky Panzerkampfwagen (2019) (E02) 

Dozvíte se , že německá armáda za druhé světové války používala z 80 % koně, které na východní frontu táhli žebřiňáky. 2,5 milionů koní - o  milion víc než v první světové válce.. Problém byl, jak je nasytit, protože kůň je velký žrout a doslova "žehlí" krajinu. Do Sovětského svazu vedla jen jedna železnice a každý kůň potřeboval denně 20 kilo píce. Většina dodávek tedy byla pro koně. Ale v dokumentech kvůli propagandě bylo Goebbelsem zakázáno filmovat koně. Lidi tomu nevěří, je to v nich zakořeněné. A to není všechno. Vojáci táhli sami bez koní pěchotní káry z Německa až na okraj Moskvy. V Německu nebyla tradice výroby automobilů, opravny. Je ukořištěné vozy a problémy s náhradními díly. ()

Reklama

Reklama