Biografie
Režisér Raymond Bernard vyrůstal v umělecky založené rodině, jeho otcem byl slavný francouzský dramatik Tristan Bernard (1866-1947), významným tvůrcem divadelních her byl také Tristanův nejstarší syn Jean-Jacques Bernard (1888-1972). Z uměleckého směřování vybočil prostřední syn Étienne Bernard, který byl profesorem medicíny a proslul zvláště v boji proti tuberkulóze.
Pod vlivem rodinného prostředí zamířil Raymond Bernard prakticky automaticky k divadlu a v patnácti letech začal hrát, souběžně se na profesionální hereckou dráhu připravoval soukromým studiem. Po prvních úspěších pro něj otec napsal hlavní mužskou roli ve hře Jeanne Dore, v níž Raymond hrál po boku slavné Sarah Bernhardt. Hra byla v roce 1915 pod stejným názvem zfilmována a to byl také Raymondův debut na stříbrném plátně, zároveň to byla jeho jediná velká role ve filmu. Již o rok později totiž začal pro společnost Gaumont pracovat jako asistent režie (pracoval mimo jiné s Jacquesem Feyderem) a na další hereckou kariéru rezignoval.
Režijním debutem Raymonda Bernarda byla komedie LE PETIT CAFÉ (1919), natočená podle otcovy předlohy, následně natočil několik dalších, dnes již zcela zapomenutých filmů. Průlomem v dalším Bernardově směřování byl rok 1924, kdy spolu se dvěma přáteli z řad spisovatelů založil vlastní produkční společnosti Societé des grands films historiques. Již její název napovídal, jakou cestou se chtěl Raymond Bernard ubírat – realizovat filmy odkazující na bohatou francouzskou historii s důrazem na pozvednutí národního sebevědomí. Raymond Bernard od té doby natočil sice jen 24 filmů, několik z nich ale patří do zlatého fondu francouzské národní kinematografie. Vzhledem k tomu, že se často spoléhal na kvalitní literární předlohy, jeho filmy se později dočkaly nových verzí, které jsou dnes známější.
Hned první projekt Bernardovy filmové společnosti – historické drama ZÁZRAK VLKŮ (Le miracle des loups, 1924) – patří dnes k milníkům francouzského němého filmu. Tento středověký příběh s pohádkovými motivy se dnes považuje i za první francouzský fantastický film, dnešním divákům je bližší novější verze s Jeanem Maraisem známá pod názvem VE SLUŽBÁCH KRÁLE (1960). Dalším významným filmem Raymonda Bernarda z období němé éry byl historický příběh TARAKANOVA (1930) o záhadné samozvané dědičce ruského trůnu v 18. století (také tento film se dočkal nového zpracování, a to již v roce 1938).
Na rozdíl od jiných úspěšných režisérů zvládl Raymond Bernard bez problémů nástup zvukového filmu a na počátku třicátých let zabodoval dalším zajímavým titulem DŘEVĚNÉ KŘÍŽE (Les croix de bois, 1932), který se příběhem prostého vojáka vracel k nedávným událostem první světové války. Rok 1934 byl ve znamení dvou velkých Raymondových úspěchů založených opět na adaptacích osvědčených předloh významných spisovatelů. Jednalo se o komedii TARTARIN Z TARASCONU (Tartarin de Tarascon, 1934) a především velkolepě pojaté zpracování Hugových BÍDNÍKŮ (Les misérables, 1934) s velkorysou výpravou a hvězdným obsazením.
V té době již Raymond Bernard pracoval pod hlavičkou produkční společnosti Pathé-Natan, která jeho umělecké záměry podporovala. Tato společnost ale v roce 1936 zkrachovala a Bernard musel v následujících letech vycházet s podstatně menšími finančními prostředky. To se také odrazilo na umělecké kvalitě jeho dalších filmů, i když i nadále výrazně převyšovaly dobový průměr. Byl to případ například filmu RUKOJMÍ (Les otages, 1938), opět zasazeného do období první světové války a s emotivním pacifistickým poselstvím, které ve své době mělo pochopitelně značný ohlas.
Jako Žid musel za války Raymond Bernard rezignovat na další uměleckou činnost a celou dobu německé okupace prožil v soukromí, částečně se i skrýval (jeho otec Tristan byl v té době vězněn v koncentračním táboře). Hned po válce se Bernard vrátil k práci a na nedávné události reagoval výrazným (a také komerčně velmi úspěšným) snímkem z doby závěru německé okupace VEČER ČEKEJTE PŘÍTELE (Un ami viendra ce soir, 1946). Následující Bernardovy filmy jsou důkazem poklesu jeho tvůrčí invence; nebyly sice špatné, ale nedosahovaly uměleckých kvalit jeho nejslavnějších děl z 20. a 30. let, chybělo jim i humanitní poselství, kterým se režisér často zaštiťoval. Nesporné ambice měl historický film BOŽÍ SOUD (Le jugement du Dieu, 1949), zasazený tentokrát do středověkého Německa, nijak velký úspěch ale nezaznamenal.
Z Bernardovy tvorby 50. let zasluhuje zmínku DÁMA S KAMÉLIEMI (La dame aux camélias, 1953), opětovná sázka na osvědčenou klasiku, větší úspěch ale zaznamenala ve stejném roce uvedená hudební veselohra KRÁSKA Z CÁDIZU (La belle de Cadix, 1953). Tento film se španělskou hvězdou Carmen Sevilla v hlavní roli se natáčel souběžně ve francouzské a španělské verzi a ve francouzských kinech jej viděly více než čtyři milióny diváků. Poslední prací Raymonda Bernarda byla komedie SEDMÉ NEBE (Le septième ciel, 1958) s Danielle Darrieux v hlavní roli, natočená podle režisérova vlastního scénáře.
Raymond Bernard zemřel v Paříži 12. prosince 1977 ve věku 86 let.
Režisér
Filmy | |
---|---|
1958 |
Le Septième Ciel |
1957 |
Le Septième Commandement |
1955 |
Les Fruits de l'été |
1953 |
La Belle de Cadix |
La Dame aux camélias |
|
1952 |
Boží soud |
1951 |
Le Cap de l'espérance |
1949 |
Maya |
1946 |
Adieu chérie |
Večer čekejte přítele |
|
1940 |
Cavalcade d'amour |
1939 |
Les Otages |
1938 |
J'étais une aventurière |
1937 |
Le Coupable |
Marthe Richard au service de la France |
|
1936 |
Anne-Marie |
1935 |
Amants et voleurs |
1934 |
Tartarin de Tarascon |
1932 |
Les Croix de bois |
1931 |
Faubourg Montmartre |
1930 |
Tarakanova |
1927 |
Le Joueur d'échecs |
1924 |
Zázrak vlků |
1923 |
Grandeur et décadence |
L'Homme inusable |
|
Le Costaud des Épinettes |
|
1922 |
Triplepatte |
1921 |
La Maison vide |
1920 |
Le Secret de Rosette Lambert |
1919 |
Kavárnička |
1918 |
Le Gentilhomme commerçant |
Le Traitement du hoquet |
|
1917 |
Le Ravin sans fond |
Seriály | |
---|---|
1934 |
Bídníci |
Liberté, liberté chérie (E03) |
|
Les Thénardier (E02) |
|
Une tempête sous un crâne (E01) |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1958 |
Le Septième Ciel |
1955 |
Les Fruits de l'été |
1953 |
La Belle de Cadix |
1951 |
Le Cap de l'espérance |
1949 |
Maya |
1948 |
Kdyby mládí vědělo |
1946 |
Adieu chérie |
Večer čekejte přítele |
|
1935 |
Amants et voleurs |
1932 |
Les Croix de bois |
1927 |
Le Joueur d'échecs |
1924 |
Zázrak vlků |
1921 |
La Maison vide |
1919 |
Kavárnička |
Seriály | |
---|---|
1934 |
Bídníci |
Liberté, liberté chérie (E03) |
|
Les Thénardier (E02) |
|
Une tempête sous un crâne (E01) |
Herec
Filmy | |
---|---|
1924 |
Zázrak vlků |
1915 |
Jeanne Doré |
Seriály | |
---|---|
1957 |
Cabaret du soir |
Dokumentární | |
---|---|
1974 |
Histoire du cinéma français par ceux qui l'ont fait (seriál) |