Reklama

Reklama

Karel Vávra

Karel Vávra

nar. 16.05.1884
Praha, Praha, Hlavní město Praha, Rakousko-Uhersko

zem. 11.04.1931 (46 let)
Praha, Československo

Biografie

Karel Vávra se narodil 16. května 1884 v Praze do prastaré mlynářské a vážené bohaté měšťanské pražské a umělecké rodiny. Jeho otec Karel Vávra starší se věnoval mlynářskému řemeslu, ale tři z pěti strýců se stali umělci, tenorista Antonín Vávra (1847 – 1932) a herci Václav Vávra (1854 – 1922) a Jan Vávra (1861 – 1932) byli členové pražského Národního divadla.

Jeho bratrancem (oba synové herce Jana Vávry) byl zpěvák Jan Hilbert Vávra (1888 – 1950) a herec a lékař Miloš Vávra (1894 – 1964). Zatímco Jan Hilbert Vávra byl členem Národního divadla, tak Miloš Vávra zde pouze hostoval a věnoval se převážně práci filmové a lékařské.

Původně se věnoval malířské práci, připravoval se u malíře Václava Brožíka a od roku 1902 studoval na Akademii výtvarných umění (AVU) v Praze. Od roku 1904 se začal zajímat i o divadelní herectví, kterému ho upoutal herec Eduard Vojan a režisér K. H. Hilar. Odjel studovat herectví do Německa a v letech 1904 – 1914 prošel evropskými divadelními scénami v Poznani, Flensburgu, Hannoveru a Amsterdamu.

Nakonec se jako představitel moderních her dramatiků Augusta Strindberga nebo Franka Wedekinda uplatnil v Berlíně (1914 – 1919). Po převratu se vrátil do Čech, usadil se v rodné Praze a stal se jedním z nejpřednějších herců a režisérů pražského Divadla na Vinohradech (1919 – 1931), kde působil až do své předčasné smrti.

Od března do května roku 1930 hostoval také v činohře Národního divadla v Praze („Podivná mezihra“). Karel Vávra byl hercem naturalismu, expresionismu a psychologického realismu, jenž umocňoval všemi svými hereckými a výrazovými prostředky a tělem. Nejlépe se uchytil v inscenacích režisérů Karla Hugo Hilara a též Jaroslava Kvapila, kterým Vávra mohl zdárně vtisknout své umění.

Zahrál si například Julia Caesara ve stejnojmenném dramatu Williema Shakespeara „Julius Caesar“, Macbetha v dalším dramatu Shakespeara „Macbeth“, Jaga v „Othellovi“ opět Williema Shakespeara, Porfirija Petroviče ve „Zločinu a trestu“ Fjodora Michajloviče Dostojevského, Karenina v dramatu „Anna Kareninová“ podle Rusa Lva Nikolajeviče Tolstého a nebo Edmunda Darella v O’Neillově „Podivné mezihře“.

Nejdříve se stal Dr. Vlasákem v dramatu režisérky They Červenkové a jejího Filmového ústavu, podle námětu divadelní hry „Bludička“ Jaroslava Kvapila s názvem TY PETŘÍNSKÉ STRÁNĚ / BLUDIČKA (1922) a s Rudolfem Myzetem, Anči Jelínkovou, Janem W. Speergerem, Sašou Dobrovolnou, Blaženou Částkovou, Hanou Jenčíkovou, Boženou Plecitou, Antonínem Meisnerem, Václavem Wassermanem, Eduardem Blažkem a Annou Brabcovou – Vaicovou. Snímek se ale dokončoval s velkými finančními a jinými potížemi a do českých biografů se dostal až po třech letech dne 28. srpna 1925. A nakonec se ani filmové materiály tohoto díla nedochovaly.

A podruhé byl ve filmu Karel Vávra jako syn Dr. Mortala (Ferenc Futurista) v ojedinělém dramatu herce a režiséra Ference Futuristy ZA OPONOU SMRTI / ZÁZRAČNÝ LÉKAŘ / BYL TO JEN SEN (1923), který připravoval se svým otcem Karlem Fialou a bratrancem Ferdinandem Fialou. I když se v archivech dochovala pouze část tohoto snímku, nejzajímavějším na něm je fakt, že šlo o pokus o avantgardní film s černým pozadím a náznakovými dekoracemi. Objevili se zde například známí i zapomenutí herci, jako je Ferenc Futurista (v titulní úloze), Karel Fiala, Ferdinand Fiala, Dolly Dvořanová – Pospíšilová a nebo Theodor Pištěk. Bohužel, dnes už kvůli technickým nedostatkům nemůžeme posoudit Vávrovo herectví.

S Leopoldou Dostalovou (jako lady Macbeth) si přenesl svého Macbetha v režii Jaroslava Kvapila i do rozhlasových studií („Macbeth“ 1925). S rozhlasem však spolupracoval na sklonku 20. let stále častěji. Karel Vávra zemřel už 11. dubna 1931 v Praze, krátce před svými čtyřicátými sedmými narozeninami.

Přežil pouze svého strýce Václava Vávru, ale strýcové Antonín Vávra a Jan Vávra a bratranci Jan Hilbert Vávra a Miloš Vávra ho přežili. Zemřel přesně devět let po své první a osm let po své poslední filmové příležitosti. Přesto už patří mezi právoplatné filmové herce a dodnes se řadí mezi nejvýznamnější české divadelní tvůrce první poloviny dvacátého století.

Jaroslav "krib" Lopour

Herec

Filmy
1923

Zázračný lékař

1922

Ty petřínské stráně

Dokumentární
1961

Lidé za kamerou

Reklama

Reklama