Biografie
Režisér Alberto Cavalcanti točil filmy různých žánrů i kvalit přes půl století v Evropě i v rodné Brazílii a jeho jméno dnes neodmyslitelně patří do dějin světové kinematografie. Pocházel z Brazílie (jeho celé jméno bylo Alberto de Almeida Cavalcanti), narodil se v Rio de Janeiro, jeho otec byl v Brazílii známým matematikem. Mládí ale strávil ve Švýcarsku, kde studoval práva a architekturu. Poté odešel do Paříže, kde navázal kontakty s filmovou avantgardou a jako výtvarník se podílel na dvou filmech Marcela L’Herbiera. Jako režisér se uvedl dvěma snímky, které spadají do filmového poetického realismu (JEN HODINY – Rien que les heures, 1926; V REJDĚ – En rade, 1928), komerčního úspěchu dosáhl až adaptací oblíbené románové předlohy KAPITÁN FRACASSE (Le capitain Fracasse, 1928).
Jako mnozí jiní filmaři, tak i Cavalcanti se potýkal s problémy po příchodu zvukového filmu, počátkem 30. let nicméně realizoval několik nenáročných titulů, od r. 1934 působil delší dobu ve Velké Británii, kde točil dokumenty a stal se také producentem, k režii celovečerních filmů se vrátil až s koncem druhé světové války (CHAMPAGNE CHARLIE, 1944; DŮM NA KŘIŽOVATCE – The Halfway House, 1944; PŘÍZRAKY NOCI – Dead of Night, 1945). Za poslední jmenovaný film byl spolu s dalšími tvůrci oceněn za scénář na festivalu v Locarnu. V Británii pak režíroval několik poválečných let, v roce 1949 se vrátil do rodné Brazílie, kde svými zkušenostmi pomáhal podpořit rozvoj národní brazilské kinematografie. V mezinárodním měřítku triumfoval s nostalgickým příběhem prostých lidí ZPĚV MOŘE (O canto do mar, 1953), který mu vynesl cenu za režii na festivalu v Karlových Varech (neúspěšná zůstala nominace na Velkou cenu festivalu v Cannes). Své zkušenosti z celovečerní i dokumentární tvorby mezitím vtělil do knihy Film a skutečnost, která vyšla v roce 1953 v Brazílii.
Po úspěchu v Karlových Varech setrval Alberto Cavalcanti v Evropě, v Rakousku například dotočil adaptaci Brechtovy divadelní předlohy PAN PUNTILA A JEHO ČELEDÍN (Herr Puntila und sein Knecht Matti, 1960), v Británii realizoval kombinovaný dobrodružný dětský snímek NESTVŮRA Z RYBNÍKU HIGHATE (The Monster of Highate Ponds, 1960), z jeho další filmografie stojí za zmínku dva dokumenty natočené v Izraeli (STORY OF ISRAEL, 1967; THUS SPOKE THEODOR HERZL, 1967). Retrospektivní přehlídky své tvorby se dočkal v roce 1962 na šestém ročníku Mezinárodního týdne dokumentárního filmu v Lipsku.
Nakonec se znovu trvale usadil ve Francii, kde mimo jiné pracoval pro televizi, v sedmdesátých letech se ale začal stahovat do soukromí. Kromě výše zmíněné knihy publikoval také řadu článků v časopisech, jeho filmová tvorba přesahující přes půl století v různých žánrech a zemích však dodnes zůstává pro odborníky těžko zařaditelná. Alberto Cavalcanti zemřel v Paříži 23. srpna 1982 ve věku 85 let.
Režisér
Filmy | |
---|---|
1971 |
La Visite de la vieille dame (TV film) |
1969 |
Les Empaillés (TV film) |
1962 |
Yerma |
1961 |
The Monster of Highgate Ponds |
1960 |
Herr Puntila und sein Knecht Matti |
1959 |
La Prima notte |
1957 |
Větrná růžice |
1954 |
Mulher de Verdade |
1952 |
Canto do Mar, O |
Simão o Caolho |
|
1949 |
For Them That Trespass |
1948 |
The First Gentleman |
1947 |
Kvůli nim jsem uprchl |
Mikuláš Nickleby |
|
1945 |
Přízraky noci |
1944 |
Champagne Charlie |
Dům na křižovatce |
|
1942 |
Vítězové či poražení? |
1933 |
Coralie et Cie |
Le Mari garçon |
|
1932 |
Le Truc du Brésilien |
1931 |
A Canção do Berço |
Halfway Up the Sky |
|
Les Vacances du diable |
|
1930 |
Dans une île perdue |
Toute sa vie |
|
1929 |
La Jalousie du barbouillé |
Le Capitaine Fracasse |
|
Le Petit Chaperon rouge |
|
Le Train sans yeux |
|
1928 |
Yvette |
1927 |
En rade |
Dokumentární | |
---|---|
1977 |
Um Homem e o Cinema |
1967 |
Story of Israel |
1943 |
Waterlight |
1942 |
Alice in Switzerland |
Film a skutečnost |
|
1941 |
Žlutý César |
1940 |
Young Veteran |
1939 |
A Midsummer Day's Work |
Men of the Alps |
|
1938 |
Four Barriers |
1937 |
Line to Tschierva Hut, The |
Who Writes to Switzerland |
|
1936 |
Zpráva ze Ženevy |
1935 |
Uhelná tvář |
1934 |
New Rates |
1933 |
Plaisirs défendus |
1932 |
En lisant le journal |
Le Jour du frotteur |
|
Nous ne ferons jamais le cinéma |
|
Revue montmartroise |
|
Tour de chant |
|
1930 |
Vous verrez la semaine prochaine |
1926 |
Jen hodiny |
Krátkometrážní | |
---|---|
1940 |
Nadvláda nad mořem |
1938 |
Korunka ke korunce |
1934 |
Pett and Pott: A Fairy Story of the Suburbs |
1927 |
La P'tite Lili |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1960 |
Herr Puntila und sein Knecht Matti |
1957 |
Větrná růžice |
1952 |
Canto do Mar, O |
Simão o Caolho |
|
1951 |
Ângela |
1945 |
Přízraky noci |
1931 |
Les Vacances du diable |
1929 |
La Jalousie du barbouillé |
Le Capitaine Fracasse |
|
1927 |
En rade |
Krátkometrážní | |
---|---|
1934 |
Pett and Pott: A Fairy Story of the Suburbs |
Herec
Filmy | |
---|---|
1969 |
Lettres de Stalingrad |
Dokumentární | |
---|---|
1986 |
He Stands in the Desert Counting the Seconds of His Life - a.z. |
1977 |
Um Homem e o Cinema |
1974 |
Histoire du cinéma français par ceux qui l'ont fait (seriál) |
1973 |
Grierson |
1929 |
Paris-Cinéma |
Krátkometrážní | |
---|---|
1934 |
Pett and Pott: A Fairy Story of the Suburbs |
Producent
Dokumentární | |
---|---|
1940 |
Young Veteran |
1939 |
The City |
Střihač
Filmy | |
---|---|
1929 |
Le Train sans yeux |