Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Had Plissken se vrací. Velký divácký úspěch akčního sci-fi thrilleru Útěk z New Yorku z roku 1981 (který se u nás v kinech nehrál, ale záhy po revoluci patřil k oblíbeným videohitům) inspiroval jeho režiséra Johna Carpentera, aby o patnáct let později natočil Útěk z L.A. Použil velmi podobný syžet a pouze se přesunul z východního na západní pobřeží Spojených států. V roce 2013 je po velkém zemětřesení Los Angeles ostrovem, který není součástí nových Spojených států. Slouží jako obrovské vězení pro všechna individua, jež byla vyhoštěna ze země, která se v reakci proti rostoucímu násilí a úpadku morálky stala policejním státem. Jednooký hrdina prvního snímku Had Plissken (Kurt Russell) je tu znovu poslán na téměř beznadějnou misi. Má získat černý kufřík, kontrolující satelitní rozvody elektrické energie, který na ostrov zavlekla rebelantská prezidentova dcera. Jako zvláštní pobídku dostane do krve virus, který jej bez protilátky do deseti hodin zabije… Carpenter dostal k dispozici značný rozpočet 50 milionů dolarů (skoro desetkrát tolik než stál Útěk z New Yorku) a využil ho k pochmurné evokaci zdevastovaného města, v jehož rozpadlých ruinách se pohybují bizarní postavy nejrůznějších zločinců a zkrachovalých existencí. Kurt Russell (který se tentokrát podílel na scénáři i na produkci) hraje Plisskena jako znechuceného cynika, jemuž na budoucnosti nových Spojených států pramálo záleží a hodlá si pouze zachránit vlastní kůži. Zručně natočený snímek plný akčních scén je jen lehce zahalenou parodií na temné postkatastrofické filmy, jež především v devadesátých letech vznikaly jako na běžícím pásu pro potřeby nenasytného videotrhu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (295)

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Hodně nedoceněný film. Blockbusterovou estetikou zmlsaní teenageři nemají smysl pro černý politický-anarchistický humor. Navíc, z formálního hlediska jde o velmi zajímavé propojení sequelu a remaku. A ty divné triky a celková lacinost ke Carpenterovi tak nějak patří. On je v zásadě minimalista, a když dostane malinko vyšší rozpočet, tak na minimalistickou kostru navěší pár nesednoucích cingrlátek. Každopádně, Kurt Russell je cool a finále tohoto přiznaného a hravého béčka připomíná pozdější Klub rváčů. Je to staromódní a zároveň pořád progresivní věc. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Kurt Russell se po letech vrátil k postavě drsného Pliskera, bývalého vojáka a zločince s páskou přes oko, kterého už ztvárnil v osmdesátých letech ve filmu Útěk z New Yorku. Je zajímavé, jak si tvůrci v roce 1996 představovali rok 2013 a ještě zajímavější je, co tento letopočet představoval pro USA. Podle režiséra a scenáristy Johna Carpentera nevěstil nic dobrého, a tak se rozhodl do něj implantovat apokalyptickou vizi, ve které se vše bude odvíjet na akční vlně a bude se pracovat, pokud možno, s originalitou sobě vlastní. Carpenter svého oblíbence Russella pověřil, aby se tvářil maximálně drsně a dovolil mu ze staré známosti si v průběhu filmu v akčních pasážích zasurfovat anebo si zalétat. Veterán Carpenter je král "béček" a nikdy neusiloval o proniknutí do vyšších pater, protože se ve svojí "mateřské" kategorii cítí dobře a má ji skvěle zvládnutou. Pokárat by ovšem zasloužily triky, anebo častá zadní projekce v některých akčních scénách, ale jinak film od počátku nasadí dobré tempo, které mu vydrží až do konce. A konec je ze všeho nejlepší a hlavně, jak u Carpentera bývá dobrým zvykem, není odhadnutelný. A rozhodně to není žádný povinný "happy end". 80% ()

Reklama

Gary 

všechny recenze uživatele

Tak co k tomuhle. Jelikož jsem zatím neviděl Útěk z NY, nevím, jaký je. Ale tohle jé béčkové a laciné, jak už Carpenterovi filmy bývají. (I když Věc byla super). Je to velice zmatený a přeplácaný film. Je do toho vražené všechno, co scénáristu napadlo. Turnaje, virusy, bomby... Byly tam dvě ucházející scény. A to kreaturní scéna s plastickým chirurgem - vážně povedené a nechutné, a scéna na vlně. Kurt Russell je celkem cool a uhraje to, ale kdo mě zklamal je Steve Buscemi. Ten se do tohohle filmu vůbec nehodil a přehrál (jako všichni ostatní). Ale pořád to bylo dobré poté, co jsem se dodíval na Soudce Dredda. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě, pokud vás na tom filmu zaujmou jen strašlivé digitální triky (obzvláště plavba ponorkou je horší jak grafika Duke Nukem 3D z téhož roku), pak neváhejte a pošlete jej do horoucích pekel jako většina zdejších respondentů. ... Jestliže však hledáte ultimátní béčkovou nálož s přehršlí dokonale obsazených herců (Russell, Buscemi, Grierová, Fonda, Campbell, Robertson), cheesy hlášky a hlavně neskonale nemainstreamový konec, tak neváhejte - lepší kousek těžko pohledáte. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Ultrabéčko, ale fakt zábava. Kurt Russell je celej film fakt hustej (když teda zrovna nelítá na rogalu) a snaží se ukrást jakousi skříňku co ovládá satelity ve vesmíru revolucionářovi co vypadá jak Che Guevara. Líbilo se mi, že je Kurt Russell i docela nemorální. Některý scény jsou tak debilní až jsou geniální (např. když Russell surfuje na tsunami a vedle něj jede Steve Buscemi v káře). Útěk z L.A. je film se snad nejshitovnějšíma efektama co jsem kdy viděl, a proto je taky tak hustej :-) Navíc tam je super hudba, taková jakoby westernová. Jo a zmutovanej Bruce Cambell. ()

Galerie (91)

Zajímavosti (13)

  • Podraz s vírusom Plutoxin 7 mal byť súčasťou pôvodného filmu, ale nakoniec nebol použitý. (Abiosis)
  • V úvode filmu má Kurt Russell oblečený kostým z pôvodného filmu, ktorý mu aj po 15 rokoch dokonale sedí. (Abiosis)
  • Film byl ve vývoji přes deset let. Psaním scénáře začal Luck Coleman již v roce 1986. (Terva)

Související novinky

Kdo uteče z New Yorku?

Kdo uteče z New Yorku?

30.08.2014

Hollywood se snaží Snakea Plisskena vzkřísit už nějaký ten pátek. Slavný tvrďák z Útěku z New Yorku a Útěku z L.A. by ale nadále neměl disponovat tváří Kurta Russella. Na scénu nastoupí mladá tvář,… (více)

Návrat Johna Carpentera

Návrat Johna Carpentera

22.01.2008

Seriál Masters of Horror vytáhl z hrobů několik žánrových mistrů a ukázal jim, že fanoušci na ně nejenže nezapomněli, ale pořád stojí i o jejich novou tvorbu. Minulý týden jsme psali, že na vlně… (více)

Reklama

Reklama