Režie:
Ridley ScottScénář:
Steven ZaillianKamera:
Harris SavidesHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Lymari Nadal, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Yul Vazquez (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Franka Lucase (Denzel Washington), nenápadného řidiče jednoho z předních černošských zločineckých bossů, si dříve nikdo nevšímal. Když však jeho šéf náhle zemře, Frank využije vzniklé díry v mocenské struktuře k vybudování vlastního impéria a stvoření vlastní verze amerického snu. Díky své odvaze, vynalézavosti a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Richie Roberts (Russell Crowe) je bílou vránou mezi policisty, který má k ulicím dostatečně blízko na to, aby zaznamenal změnu ve zdejších mafiánských strukturách ovládajících drogové podsvětí. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace však může vyjít jako vítěz jenom jeden. (Cinemax)
(více)Videa (4)
Recenze (1 210)
Filmařsky precizní sloučení rise-to-power gangsterky a stylového krimi procedurálu. Zatímco do Lucasova soukromí nahlížíme od začátku, Robertsův osobní život pouze zdržuje vyšetřování a vyprávění. Scott suverénně kombinuje styly a témata filmů, které byly ve Státech v dané době v kurzu (blaxploitation, realistické krimi jako Serpico, Drsný Harry, Francouzská spojka) a zároveň nás provádí dějinami gangsterského žánru od jeho prvopočátků. Na to, jak je film dlouhý a málo akční (zvlášť v režisérském sestřihu, faktograficky ještě výrazně hutnějším než kinoverze), je zároveň překvapivě svižný, neboť nás nepřetržitě zásobuje novými informacemi a informace již známé zasazuje do širších souvislostí. Právě díky neustále upozorňování na dobový kontext a existenci mnohem rozsáhlejší sítě je tohle koncentrovaně odvyprávěné, nezjednodušující drama nejen o jednom ctižádostivém mafiánovi a jednom zarputilém poldovi, ale o Americe jako takové. Takhle se má učit dějepis. 90% Zajímavé komentáře: kleopatra, Renton, Marius, mm13, Texas, Crawler-D ()
Nebudu popírat, že Amerického gangstera si užijí nejvíc cinefilové, kteří mají opravdu nakoukáno a rádi si doma kreslí schémata a při projekci dělají poznámky, ale říct o Scottově mistrovském díle, že je "chlapsky chladné a dokonalé, bez zapamatováníhodné scény" či "že konfrontace obou hlavních postav není dostatečně vytěžena a závěr je neuspokojivý", není na místě._____ Americký gangster pracuje s divákovou žánrovou pamětí z jiných filmů, kdy důmyslně užívá scén ze známějších, žánrově spřízněných opusů (gangstersko-mafiánských) a zasazuje je do zcela jiného kontextuálního rámce, nedovolí se nám jimi opájet a vytrhávat z díla, posunují většinou vyprávění dopředu. (Osobně si cením víc filmů, u nichž nemůžete pustit kamarádům jednu scénu a ukázat jim na ní, jak je kousek geniální, ale nutné je k doceněńí zhlédnout celý film.) Proč tomu tak je? Scottův první gangstersko-mafiánský opus po Černém dešti je totiž progresivní v uchopení postav, které nejsou chronicky známými tvářemi zločinu (žádný Carlito Brigante, Al Capone a jim podobní) a ze žánrové škatulky se vymaňují a jsou skutečně dýchající a živelné._____ Uchopení postav slouží i k podvratnosti vůči žánru, kdy ústřední postavy se musí maskovat anebo za maskování-podobání se jiné filmové postavě, populární v té době, někoho jiného peskovat, protože film vypadající jako natočený v 70. letech nenabízí modelové postavy v žánrových filmech, ale modelové žánrové scény, v nichž se ocitnou reálné postavy. Pokud by ve filmových 70. postava policajta proti někomu vedla vyšetřování a věděla by, že její sbor je prohnilý, vyřídila by si to se všemi po "dirtyharryovsku" a rozhodně by nevracela nalezené peníze z drog. To platí i o té záporné, netypicky černé, která by ráda byla šedou eminencí v pozadí, ale nemůže, protože "zlo" je ve Scottově genialitě zpřitomňováno (doporučuji vyčkat do konce závěrečných titulků). V tomhle bijáku nejsou žádní uhlazení skautíkové ala Serpico a pokud jste negr libující si v blaxploitationech, tak se podle nich neoblíkejte, protože na sebe strháváte moc pozornosti a rozhodně se neinspirujte kultem jako Superfly (pro nezasvěcené: obskurně kýčovité blaxploitation o vzestupu a pádu mafiánského dealera drog)!_____ Abych to zkrátil: takhle precizní podívaná (kterou si v kině určitě ještě několikrát zopakuji) tady nebyla od Fincherova Zodiaca či Spielbergova Mnichovu a připojuji se k těm, kteří Amerického gangstera řadí k vrcholům tvorby Ridleyho Scotta a vrcholům mafiánsko-gangsterského žánru spolu se Scorseseho a De Palmovými pastiši. (Lidem vyčítajícím "chlapskou chladnost": emocemi prodchnuté epické díla o vzestupu a pádu mafiána si hledejte u Scorseseho, kdy se femme fatale ukážou být ženami-vamp, ale ne v příběhu, kde vše ovlivňují média a z nich se dozvídáme informace.) Dospělý projekt, který ve své neokázalosti a vychytralé podvratnosti má nejblíže k Tarantinově Jackii Brownové... P.S. Chci osouložit Gimpa, jsem zvrhlý. ()
Tak zjišťuji, že z tvorby bratrů Scottových mě oslovuje více tvorba Tonyho Scotta. Samozřejmě, Ridleyho snímky jsou na vysoké úrovni, excelentně zpracované, obsahově i s potřebným vizuálem, ale... často mi v nich chybí to "Něco." To něco, kdy bych mohla říct něco jako "páni, tak to byl vážně nářez!", nebo bych měla pocit, že jsem právě zhlédla strhující dílo s výkony, které mě dokázaly "vypleskat." Nějak mi v Americkém gangsterovi chyběla hloubka, ztvárnění celého příběhu na mě působilo docela chladně, s odstupem. Je to skvěle natočený film, i zahraný, nebylo zde jediné místo, kde bych měla pocit nudy. Vše je propracované, scénář výborný, samotné scény působivé a efektní. Jen to "něco..." Je zajímavé, že film může mít všechno k tomu, aby byl téměř dokonalým, může se Vám i líbit, a přesto máte dojem, že mu něco chybí. ()
Jen stavme pomníky mafiánům a drogovým bosům a ukažme, že jsou to vlastně jen obyčejní lidé, kteří se chtějí mít dobře, že to dělají proto, aby se měla dobře jejich nade vše milovaná rodina, aby feťáci dostávali kvalitní materiál za výhodné ceny. Budiž jim země lehká. Těch pár mrtvých - čert je vem. Ovšem z filmařského hlediska precizní práce. ()
Řeknu to takhle. Ridley Scott je můj nejoblíbenější režisér. Dvojici Ridley Scott & Russell Crowe mám spojenou s filmem, který byl roky můj Top 1. Ze všech filmových žánrů mám nejraději gangsterky a žádné období dějin nemám tak zmáknuté jako šedesátá až sedmdesátá léta v USA. A pak všechny ty superlativy kolem. "Fenomenální gangsterský film, který bezpečně zasídlí na předních stupních žebříčků jako jeden z nejlepších filmů roku 2007." -Renton "Excelentní podívaná bez jediné chyby." -Djkoma. Možná nejlepší film poslední pětiletky -Indiana. Člověk se až pomalu začne bát na podobný film zajít. Co když mě to zklame jako loni Skrytá identita? Co když to bude nuda? Co když...? Dlouho jsem tedy Amerického gangstera odkládala. A světě div se. Ono si to skutečně jiné než nadpůrměrné hodnocení nezaslouží! Amatér žánru Ridley Scott dokázal natočit možná nejzajímavější gangserku od dob Scorseseho Casina v '95. Jeho film není přehnaně brutální (narozdíl od Zjizvené tváře), nemá vrchol, jeden moment, který by vám po dvaceti letech utkvěl v hlavě (narozdíl od Carlitovy cesty), není plný Sicilanů (narozdíl od Kmotra), nikdo tam nikoho neumlátí basebalkou (narozdíl od Mafiánů). Americký gangster si jde od počátku vlastní cestou. Už dlouho se mi to u novějších filmů nestalo, ale i přes extrémní délku jsem se ani minutu nenudila. Dvou-a-půl-hodinový příběh nám Ridley servíruje s jistostí Mistra, který neudělá jediný přešlap, stejně jako jeho dvě hlavní hvězdy, které jsou si až ukázkově nepodobné (třeba scéna s krocanem u Lucasů a sendvičem u Robertse), přesto byste jejich charaktery hledali někde v odstínu šedé; ne bílé a černé, kam by scénář (i filmový plakát :-) mohl svádět. Za největšího machra Amerického gangstera ale stejně považuji Joshe Brolina v roli detektiva Trupa, který vystihl tak slizkého a odporného manipulátora, že vám i po několika měsících zůstane v hlavě. Kde je pro něj Oscarová nominace za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli? Kde je nominace pro kameramana? A hlavně: Kde je nominace pro Ridleyho za režii?! Páni akademici si to u mě - po loňském ocenění naprosto nesrovnavatelně horší Skryté identity - jednoduše letos zkurvili ještě víc. "Soudci, právnící, poldové, politici. Když zabráníme dovozu drog, bude 100 000 lidí bez práce." ()
Galerie (121)
Zajímavosti (55)
- Ted Levine (Lou Toback) byl obsazen na doporučení Denzela Washingtona, který je velkým fanouškem jeho práce v seriálu Můj přítel Monk (2002–2009). (Specs)
- Za spolupráci s policií a soudem byl Frankovi trest snížen na 15 let, v roce 1991 byl z vězení propuštěn. (Rodriguez)
Reklama