Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)

Recenze (219)

Flakotaso

Natěšen Rebelem bez příčiny a dalšími skvělými americkými klasikami z 50. a 60.let, jsem čekal od tak slavného filmu o dost víc. Docela mě mrzí, že ten film musím kritizovat, ale v porovnání s již zmíněným Rebelem, nebo nedávno viděným Dlouhým horkým létem s Newmanem v hlavní roli, mi Na východ od ráje přišlo mnohem méně komplexní a nadčasové. Naopak se neodbytně dostavovaly pocity přílišného zestárnutí filmu, roztahanosti a i jakési teatrálnosti ve scénáři a hereckých výkonech. Ani s Deanem jsem se zde nemohl příliš ztotožnit - neustálé podivné pohnutky a výčitky jeho postavy jsem příliš nechápal, snad kdybych četl předlohu...Tedy, je to určitě dobrý snímek, ale z tohoto období existuje mnoho filmů, jež jsou kvalitativně o parník výše. ()

Cubinho

James Dean v roli nezkrotného živla, jenž si snaží najít cestu k vlastnímu otci, bratru, matce, okolí... Je až neuvěřitelné, s jakou lehkostí JD hraje postavu Cala. Možná je to také trochu tím, že si jsou jejich životy trošku podobné. Steinbeckovu předlohu jsem nečetl, ale zajímalo by mě, jak velký rozdíl v té "zkaženosti" mezi oběma synymi měl být. Dean a jeho postava na mě působí totiž hodně sympaticky (snaha zavděčit se otci, odpuštění na závěr...) a vůbec ten jeho nevinný obličej, na kterém byste mu ani řasu nezkřivili, si mě touto rolí hodně získal. 8,5/10 ()

Marek1991

James Dean takmer neustále na kamere hrá rolu, ktorá mu vzhľadom na jeho detstvo bola veľmi blízka a tak jeho herecký výkon je v podstate na daný scenár bravúrny. Samotný scenár je však podľa mňa v prvých dvoch tretinách filmu jalový. Tretia gradovala od minúty k minúte a našiel som tam niečo akoby aj zo svojho života a tak mi to zachránilo film. Inak hlavná postava má podľa mňa na časy, ktoré zobrazuje, dosť neobvyklé oblečenie. Škoda toho Deana, talent zjavne mal a fešák bol taký, že sa mohol stať väčšou ikonou svojej doby než bol Elvis Presley a dnes by skôr Pitta neprirovnávali až tak k Redfordovi, ale skôr k nemu. ()

PetrPan

Adaptace Steinbeckova  biblického románu, respektive  jeho druhé části. Příběh dvou bratrů, nýmanda Arona a labila Caleba, kteří si v závěru své role  de facto prohodí, založený na strašlivém rodinném tajemství o žijící matce, toho času vedoucí penzionu pro pány,  se mi pod kůži nedostal.  Filmařsky zdařilé, leč téma zde opravdu trochu zastaralé. Na druhou stranu "Cesta do pekla jest lemována dobrými úmysly", pravda a závěrečné odpuštění na první pohled neodpustitelného dojemné.  Takže tři. ()

Flego

Po dlhých rokoch som si opäť pozrel tento film a musím mu pridať hviezdičku. James Dean v úlohe rebela túžiaci po otcovskej láske a uznaní je strhujúci. Žiadni z hercov za ním nezaostáva, skúsený Kazan takto vytvoril vynikajúcu drámu, keď dokázal obnažiť ľudskú dušu, túžby a dal im až biblický rozmer. ()

Zajímavosti (18)

• Oscarová nominace Jamese Deana na sošku pro nejlepší mužský herecký výkon byla první posmrtná nominace v historii Oscarů. (Ruuzha)