Režie:
Ryan MurphyScénář:
Larry KramerKamera:
Daniel ModerHudba:
Cliff MartinezHrají:
Mark Ruffalo, Frank De Julio, Taylor Kitsch, Julia Roberts, Matt Bomer, Jim Parsons, Jonathan Groff, Denis O'Hare, Finn Wittrock, Joe Zaso, Alfred Molina (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Hvězdně obsazené americké drama z produkce HBO zpracovává kontroverzní téma, související s výskytem zhoubného onemocnění zvaného AIDS. Odehrává se v New Yorku počátkem osmdesátých let minulého století a nabízí kritický pohled na nedostatek osvěty od oficiálních institucí. Na opačné straně stojí aktivisté z řadu gayů, kteří se společně s příznivci z řad osvícených lékařů pokoušejí o hrozící epidemii odhalit drsnou pravdu. V adaptaci divadelní hry Larryho Kramera se představí mimo jiné Mark Ruffalo, Alfred Molina, či Julia Roberts... Otevřený průhled do jedné z nejvarovnějších kapitol novodobých dějin režíroval Ryan Murphy. (HBO Europe)
(více)Videa (18)
Recenze (164)
Neveselá sonda do doby, kdy se začalo šířit AIDS, sleduje především osudy skupinky lidí, kteří se rozhodnou s tím něco udělat, ale neustále jsou jim házeny klacky pod nohy, respektive většinová populace nemoc ignoruje, protože má dojem, že se jí to netýká. Moralizování je tak akorát, aby to nebylo otravné, atmosféra je hodně sugestivní, některé momenty jsou srdceryvné, hudba působivá a herecké výkony skvělé. HBO se opět vytáhlo. ()
Film nabízí zajímavé téma - gay aktivismus v počátcích AIDS líčený z pohledu vztahů zasažených virem. Není to tak zábavná jízda jako byl nedávno klub Conaugheye a dost možná ani nebudete nikomu fandit, protože každých dvacet minut musí mít nějaká postava hysterický monolog - kvůli tomu jsem trochu váhal s vyšším hodnocením. Mark Ruffalo mě podruhé po Foxcatcher zaskočil solidním herectvím, kde se vrhá i do otevřeně sexuálních scén, ujde i Julia Roberts a většina herců představujících gay aktivisty. Určitě už jsme všichni viděli filmy o gay páru, kde někdo umírá, ale jako epizoda o lhostejnosti vlády to zajímavé je. ()
Nie som žiadny obdivovateľ a ani zástanca práv homosexuálov, no to čo sa začalo diať pred 30 rokmi, to bola naozaj tragédia, ktorá sa týmto svetom vlečie dodnes. Miestami až príliš prehnané tou homosexuálnou vizualizáciou, no aspoň to pôsobilo autentickejšie. Ale je to pravda: Na to aby, sme vyhrali vojnu, musíme ju najprv začať... A o tomto je práve tento film. O snahe bojovať proti rastúcemu výskytu záhadného vírusu, ktorý nadobro zničí celú imunitu. Ale táto snaha sa stretla s absolútnou ľahostajnosťou v politických a medicínskych kruhoch. Však prečo by ich mala zaujímať nejaká "homosexuálna smrteľná epidémia"? Kým sa to netýka aj "normálnych" ľudí, tak dovtedy to predsa nie je spoločenský problém, no hotová "humanita" v praxi. A tak to aj dopadlo... No a nedá mi ešte nevyzdvihnúť perfektný herecký výkon Marka Ruffala, opäť raz zažiaril. ()
Od Ryana Murphyho, který léta bořil na televizních obrazovkách společenská tabu (Nip / Tuck) a experimentoval s filmovou formou a stylem v žánrově rozličných seriálových projektech (AHS, Glee, The New Normal), bych tak konvenční a vykalkulovaný kus nečekal. Film obsahuje několik explicitně působivých scén průběhu nemoci a následné smrti na druhé straně otevírá několik témat najednou (nemoc sama, politické machinace, homofobie, morální vina ad.) ale zpracovává je povrchově leckdy bez jasného autorského stanoviska. V rámci mizanscény je film navíc úsměvně ahistorický (především co se týká kostýmovaní, masek či účesů), což sice dělá film módnějším a mužská těla atraktivnějšími avšak ne zcela to souzní s agitačním a sociálně kritickým zaměřením filmu. Po herecké stránce je film bravurní, vyjma hlavního hrdiny jsou ale ostatní postavy až trestuhodně jednorozměrné a přesně typově vykonstruované. Díky obsazení zásadních gay ikon současnosti lze film vnímat jako generačně důležitý (HBO ho tak vlastně i propaguje), nicméně jaký je jeho skutečný osvětový charakter a do jaké míry povzbuzuje / vyvrací předsudky proti LGBT lidem by vydalo na širší studii. ()
Trochu jsem se bála, aby nešlo o přeslazené, cukrovatové drama plné afektovaných dialogů a chňapání po penisech. V tomto směru jsem byla překvapená mile. Námět silný, scénář výborný, herci se mohli přetrhnout. Sledovat historii nástupu a rozvoje AIDS mě bavilo moc. Ono samozřejmě není pro žádnou bytost příjemné trpět, bez ohledu na preferenci děr. A tahle nemoc sebou nic jiného nenese. Potud měla gay komunita ve filmu i v životě můj soucit a drama to bylo každým coulem. Ale čím víc se hlavní postava Ned Weeks urputně a nediplomaticky rval za to, že musí svět začít řešit jejich právo na léčbu a výzkum AIDS, tím víc mi začalo vadit, jak mnozí z nich samotných vzdorovali tomu, že by se měli ve svém životě vzdát promiskuity. Raději svoboda sexu, než život. Máme tedy plakat nad osudem kuřáka, který strašně trpí v pokročilém stadiu rakoviny, ale cigára se nevzdá, protože je to prostě jeho vášeň? I narkoman a alkoholik je k politování, když si s nefunkčními játry musí odepřít to jediné, pro co žije a dýchá? No prostě to chvílemi působilo, že než by se homo v osmdesátkách vzdal olézání druhých bez gumy, raději bude riskovat léze. A tady pak nejde nesouhlasit s tím, co nad přehlížením jejich zoufalé situace prohlásil Sheldon (ano, Jim Parsons opravdu zapomněl změnit svůj Big bangový herecký výraz, případně jiným nedisponuje): "Prostě nás nemají rádi!" Je to tak, jeden z důvodů, proč se zřejmě vláda ne a ne rozhoupat začít nastupující epidemii AIDS řešit byl, že se to nejprve jevilo jako problém homosexuální komunity a jejich promiskuity. Vaše smrt nás nezajímá, buzeranti. To samozřejmě smrdí diskriminací. Pravdou ale také je, že virus HIV je nesympaticky výchovný virus. Stavění sexu a užívání si nade vše ostatní, chybějící pokora a zodpovědnost ve vztazích si vybírala největší daň právě na lidech, kteří jí pohrdali nejvíc. Herecky za pět, příběh za čtyři, ale citově to tlačilo a manipulovalo až moc. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (7)
- Jméno divadelní předlohy i filmu je založeno na básni "September 1,1939" od W. H. Audena. Veršem z této básně: "We must love one another or die" je pojmenována biografie Larryho Kramera, který předlohu napsal. (KidWithGun)
- Co se týče českého znění, jde o další dílo postihnuté "dabingovou krizí". Julii Roberts nepropůjčila hlas její "dvorní dabérka" Nela Boudová, jak bývá zvykem, ale Irena Máchová. (funhouse)
- Jim Parsons a Matt Bomer jsou gayové i v reálném životě. Po seriálu Úplně normální (od r. 2012) se jedná již o druhý projekt režiséra Ryana Murphyho, kde Bomer ztvárňuje gaye. Kvůli roli navíc musel Bomer výrazně ubrat na váze. Stejně tak i Finn Wittrock (Albert). Poté si na natáčení porovnávali svá vystouplá žebra. (funhouse)
Reklama