Režie:
Neil JordanScénář:
Anne RiceKamera:
Philippe RousselotHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Thandiwe Newton, Helen McCrory, Roger Lloyd Pack, Marcel Iureș (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Napij se ze mě a budeš žít věčně... Když americká spisovatelka Anne Riceová publikovala svůj první román Interview s upírem (1976, česky 1996), kniha se nesetkala s právě vlídným kritickým ohlasem, ale stala se natolik oblíbenou, že autorka v následujících desetiletích vydala celkem jedenáct pokračování známých pod souborným názvem Upírská kronika. Bylo jen otázkou času, kdy o látku projeví zájem Hollywood. Na začátku devadesátých let filmová práva získala společnost Davida Geffena a pověřila autorku napsáním scénáře. Režie se ujal irský tvůrce Neil Jordan, který dosáhl velkého úspěchu působivým dramatem Hra na pláč. Film Interview s upírem (1994) byl kritikou přijat vesměs kladně a stal se velkým diváckým hitem. Hlavní roli upíra Louise, vyprávějícího svůj více než dvousetletý životní příběh mladému novináři, vytvořil do té doby jen málo známý Brad Pitt, který se rázem stal populární hereckou hvězdou. Jeho partnerem v úloze upíra Lestata byl Tom Cruise, jehož obsazení bylo sice zpočátku předmětem rozporných reakcí (autorka dávala přednost Rutgeru Hauerovi), ale po dokončení filmu byla jeho nezvykle záporná postava přijata s respektem. Ohlas snímku podnítil určitou obrodu upírské tematiky, která byla později úspěšně prezentována především formou televizních seriálů, např. Pravá krev nebo Upíří deníky. Film je věnován předčasně zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát postavu mladého novináře, jehož nakonec ztělesnil Christian Slater. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (738)
Neil Jordan bývá většinou nejméně jednou nohou v artu, nejinak je tomu i v rozhovoru s Louisem. Existenciální snímek se točí okolo života a smrti. Žití, přežívání, utrpení, čekání na smrt, nesmrtelnost, nebytí. Louis ztratil smysl života, a tak dělá vše pro to, aby skončil v náruči smrti. Zatímco hledá konflikty a vstupuje do cesty těm, co by ho mohli zabít, jemu do cesty vstoupí upír. V jedné z nejpůsobivějších scén se Lestat vznese s Louisem vysoko do vzduchu, zatímco mu poprvé prokousne hrdlo. Louis má na vybranou a volí temnou stranu. Až pozdě zjistí, jak ostrá je hranice mezi živými a upíry. A dívka Claudie, která se zdá tím správným pojítkem mezi oběma upíry, přinese nakonec zkázu. Jordan předkládá v nádherných obrazech osobitě zpracovaný příběh podle A.Ricceové. Příběh pulsující vášní, erotikou, zoufalstvím i nadějí. Znovu po letech mě bavilo tentokrát více, tak jsem hodnocení zvednul. ()
Zatím žádnému filmu Neila Jordana jsem nedal nadprůměrné hodnocení a tenhle není výjimkou, ačkoliv k tomu má asi nejblíže. Výborní herci, hutná temná atmosféra, několik přímo vynikajících scén... A tím to tak nějak končilo, protože děj na mě po většinu doby působil spíš prázdně, skoro až nezajímavě a rozvláčně, v příběhu upíra, který si zachoval zbytek lidství, jsem si nevšiml žádné přidané hodnoty, občas se mi zdálo, že se dívám spíš na parodii (třeba přespávání v rakvích mi připadaly spíš jako z Co děláme v temnotách nebo z Drákulovin), a vyloženě mě rozčilovalo, jak se film vymezoval takřka proti všemu, co k žánru patří, jen aby se odlišil a byl zajímavý. ()
"Plachetnice vystřídaly parníky, které chrlily nekonečné menu chutných cizinců." Bledý jsem, špičáky mám ostře nabroušené, jakmile vidím dámský krk, tak koušu, takže jsem … upír? Tady něco nesedí. Mám totiž rád česnek, sluneční světlo mi nevadí a ženil jsem se v kostele. Takže asi nejsem upír, žádný mi ani nikdy nevysál krev a filmům o upírech se vyhýbám jako Lestat de Lioncourt svěcené vodě. Nicméně jedna poměrně vnadná okolnost mě kdysi donutila pokecat si s upírem a já musím uznat, že to bylo o moc lepší, než dostat dřevěným kůlem do srdce nebo lodičkou do koulí. ()
Nemohu si pomoci, nudilo mě to. Interview řadím mezi lepší z těch upírských filmů, které znám, ale zase taková pochvala to díky všem těm Bladeům a Draculům 2000 není. A upřímně mě to mrzí. Mrzí mě to kvůli nápadu ukázat upíry jako živé (brát s rezervou) a cítící bytosti, který vůbec není marný. Mrzí mě to kvůli nesporné atmosféře celého filmového zážitku. A mrzí mě to kvůli hercům. Rozhodně se nemodlím a nepálím kadidlo před plakátem Toma Cruise, ale jeho kreace mefistofelského Lestata s tvářičkou zlatovlasého cherubína opravdu vyvolává příjemné zastuzení v zátylku. Kirsten Dunstová předvedla jako další anděl s podobou panenky a duší nepoměrně starší a ďábelštější jeden z nejlepších dětských hereckých výkonů, jaké znám. Trochu jim to kazí Brad Pitt, ale dost možná je to dané patetismem jeho role. Naproti tomu Banderas a Rea předvedli na malém prostoru velké divadlo. Doslova, Théatre des vampires z vás...řekněme vysaje všechny síly. Naneštěstí nic z toho neuchrání snímek před dilematem, s nímž si Jordan ani Riceová nedokázali poradit, totiž směstnat všechna témata a příběhy na plochu celovečerního filmu srozumitelným způsobem. Výsledkem je dojem neskutečné rozvleklosti (opravdu jen dojem, spousta filmů je podstatně delší než dvě hodiny), nemožnosti pochopení hrdinů a jejich pohnutek (Pittův Louis v tom obzvlášť vyniká a divák má nejednou chuť na něj zahulákat: "Tak co vlastně chceš?") a povrchnosti, protože vecpat do dvou hodin příběh odehrávající se od svůdné frankofonní dekadence neworléanské smetánky přes pokryteckou střízlivost 19. století k přemodernizované současnosti, příběh tápající, váhající a nerozhodné lidské duše, příběh o hledání cesty mezi životem, smrtí, zatracením a spasením, příběh lidství a zrůdnosti, lásky a zabíjení, požitkářství a zapomnění, děsivé síle smrti a mnohem děsivějším prokletí nesmrtelnosti, to snad ani není úkol pro smrtelníky. Takhle zůstává divák navnaděný a neuspokojený, protože se mu lahůdkou svůdnou jako pro upíra tepenná krev panny z vyšších kruhů jen zamává před nosem a bez ohledu na to, že triu Cruise, Pitt a Banderas by asi leckterá nastavovala krk dobrovolně, z nás Interview nic moc nevysaje. Měla bych pro potenciální scénáristy a režiséry podobných témat, případně dalších knih Riceové, jeden mírně heretický návrh - co to příště zkusit s televizním seriálem? ()
Nečekala jsem to, ale fakt se mi to líbilo. Kde v tom byl Horor? Něják jsem si ho nevšimla. Po přečtení knížky musím konstatovat, že je tenhle film mnohem lepší. Brad Pitt hraje úžasně frustrovaného upíra (kam se na něj hrabe Edward Cullen se svýma sebevražednýma sklonama) a Tom Cruise alias Lestaite má hodně velký charisma. A navíc je to jeden z mála filmů kde mi nevadí ani Kristen Dunst (a musím uznat, že hrála dost dobře). 4* ()
Galerie (30)
Zajímavosti (43)
- Stephen Rea (Santiago) se pravidelně objevuje ve filmech režiséra Neila Jordana. (Morien)
- Snímek je věnován zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát novináře Malloye (Christian Slater). (Nancy...)
- V jedné fázi vývoje filmu byla role Louise (Brad Pitt) přepsána na ženskou postavu a uvažovalo se o obsazení Cher nebo Anjelicy Huston. (Morien)
Reklama