Režie:
Desmond DavisScénář:
Beverley CrossKamera:
Ted MooreHudba:
Laurence RosenthalHrají:
Harry Hamlin, Burgess Meredith, Laurence Olivier, Claire Bloom, Maggie Smith, Ursula Andress, Jack Gwillim, Susan Fleetwood, Siân Phillips, Judi Bowker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mocný bůh Zeus zničí království krále Acrisia jako trest za to, že dal vlastní dceru a jejího právě narozeného syna Persea svrhnout do moře. Zatímco poslední z titánů Kraken ničí království, Perseus, který je ve skutečnosti Diovým potomkem, i jeho matka, jsou bezpečně dopraveni na ostrov Serifos. Kalibos, syn bohyně Thetis, už takové štěstí nemá, protože ho Zeus změní v netvora jako trest za to, že vyhubil Diovo stádo létajících koní. O princeznu Andromedu, kterou si měl vzít za ženu, se tak sice mohl ucházet každý, jenže všichni zatím skončili na hranici, protože nedokázali uhádnout její hádanku a tím zlomit prokletí. Perseus, kterého Thetis z pomsty přenesla do fénického města Džopy, je okouzlen krásou Andromedy a rozhodne se ji získat. Využije magických zbraní, kterými ho vybavili bohové na příkaz Dia, a v nebezpečné noční výpravě se mu podaří odhalit odpověď na novou hádanku. Radost však netrvá dlouho, protože marnivá královna Kasiopeia urazí Thetis a bohyně žádá jako odplatu smrt pro Andromedu. Kasiopeia ji musí za třicet dnů na mořském břehu obětovat Krakenovi. Pouhých třicet dnů má tak Perseus na to, aby své milované zachránil život. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (820)
Ne všechno v tomhle filmu je ideální. Představitel Persea Harry Hamlin patrně vytvořil nejlepší filmovou postavu ve své kariéře a vtiskl jí silácké charisma, neohroženost, ale i určitou lidskost. Ani ostatní postavy jako je Kalibos nebo Kraken si nevedou špatně a dají se zapamatovat A co teprve taková jedovatá Medusa. Jenže triky z dílny Ray Harryhausena jsou tak žalostné, že film dost strhávají a ubírají filmu na jeho propracovanosti, ačkoliv nedá se jim upřít jistý půvab. Režie Desmonda Davise nabízí studnici nápadů, která ovšem vlivem špatných triků nepříjemně časem vyschla. Slušná podívaná, ale hlavně pro ty, co jsou schopni tolerovat naivní triky, kterých je nepočítaně a mírně naivní pojetí filmu. Hlavně o mém hodnocení rozhodlo to, že po letech mě už film tolik nebral jako v dětství. Kouzlo se úplně vytratilo. 60% ()
Ještě mám v živé paměti filmové plakáty zvoucí na tento film. Když jsem v dětských letech četl antické báje a pověsti, příběhy bohů, tolik připomínajících lidi, a lidí, do nichž antičtí lidé vložili tolik božského, vždy jsem toužil po tom, aby to, co slova mohou jenom naznačit, bylo převedeno na stříbrné plátno. Aby zázraky ožily, zpozemštily se, aby antická vize nabyla na předmětnosti a jsoucnosti. Stejně tak si vybavuji pochyby, které mnou procházely, protože řadě filmových tvůrců se zdá, že tyto látky snesou všechno a nejsou dostatečně imunní vůči prvoplánovým komerčním kasovním úspěchům. O to sladší byl rezultující pocit ulehčení, neboť v tomto případě se tvůrci opravdu snažili dodržet půdorys antické báje, tragédii i povznesení protagonistů a někde v pozadí skutečná jádra těchto plnokrevných předchůdců fantastiky. Vykopal-li posléze Schliemann Tróju, protože důsledně, stíhán posměchem tehdejší badatelské komunity, respektoval Homéra a jeho dílo, vykopali jeho nástupci postupně hradiska a města mykénského věku. Doby, která předchází vpádu drsných Dórů, posledního grechického kmene antické doby. Základy Evropy, první krůčky evropského lidstva, chetitské Acchijavy, jsou v každém případě jedinečné. A naivita triků tvůrců filmu, který dokázal tak důsledně přiblížit jednu z klíčových bájí tohoto pozoruhodného kulturního dědictví, tuto fasnicinující krásu obohacuje o další nezapomenutelný rozměr. Skutečná kvalita nestárne. ()
Už takový kult, který patřil k tomu nejlepšímu, co jsem v mládí viděl. Z čeho jsem měl vždycky největší hrůzu byla Medúza, která byla neuvěřitelně strašidelná a její vzhled totálně odpudivý, takže vlastně dokonalý, né jako tomu bylo v remaku, kde to totálně pohnojili. Vždy se na to rád podívám. Lepší průměr. ()
Na to, že jde o film o pár let novější než například Hvězdné Války, vypadá o mnoho starší - výpravou, zpracováním i dějovým schématem - spíš bych ho zařadila dobově někam k Ben Hurovi, kdybych neviděla jeho rok vzniku. Leccos sice zachraňují dobří herci, ale i tak jsem zklamaná, protože řecké mýty mám moc ráda a tohle není takové zpracování, jaké bych ráda viděla. ()
Fantazia. Rydzi obrodruzny pribeh, tak ako ho vsetci spravny chalani maju radi. Stara legenda, udatny hrdina, hnusny zaporak a hromada bestii v skvelom prevedeni od Raya Harryhausena. Zaujimava zapletka o tom ako sa bohovia s ludmi bavia doslova ako s hrackami ma vzdy zarucene dostane a pobavi. A Calibosova maska jedna znajlepsich ake som mal moznost doteraz vo filmoch vidiet. Uvodna destrukcia mesta a krasna povodna scena ked Poseidon vypusta krakena...to su sceny na ktore este teraz sledujem s uzasom. Nadherna zanrova klasika a jeden z najlepsich (ak nie najlepsi) filmov z tvorby Raya Harryhausena. Jeden bodik strhavam za trochu toporny vykon hlavneho hrdinu, ktoremu prilis nejdu emocie...ale to je vec ktora na tomto filme vobec nieje podstatna... (9/10) ()
Galerie (95)
Zajímavosti (39)
- Scenárista filmu Beverley Cross a producent Charles H. Schneer spolu již pracovali na podobném filmu Jáson a Argonauti (1963). (SeanBean)
- Natáčení probíhalo ve Španělsku, Anglii, Itálii a na Maltě. (Varan)
- Podle mytologie by měl být ve filmu tříhlavý Kerberos, a ne dvouhlavý Dioskilos. Když se ptali Raye Harryhausena, proč nepoužil tříhlavého psa, tak odpověděl, že pookénková animace tří hlav by byla časově mnohem náročnější. (c.tucker)
Reklama