Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
Rohn SchmidtHudba:
Mark IshamHrají:
Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones, William Sadler, Jeffrey DeMunn, Frances Sternhagen, Nathan Gamble, Alexa Davalos (více)Obsahy(2)
Režisér a scénárista Frank Darabont, známý především filmovým zpracováním románů Stephena Kinga Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle divákům nyní představí další zpracování povídky Mistra hororů. Výtvarník David Drayton (Thomas Jane) se společně se svým synem Billym (Nathan Gamble) a nepříjemným sousedem Nortonem (Andre Braugher) ráno po neobvykle silné bouři vydávají do nedalekého městečka nakoupit zásoby. Krátce po jejich příjezdu supermarket obklopí hustá a tajuplná mlha, která, jak se zdá, v sobě ukrývá cosi vražedného a děsivého… Ještě větší zlo se ale ukrývá v duších obyčejných lidí, kteří jsou postaveni tváří v tvář zoufalé situaci. Hrůza se pozvolna ale jistě prodírá na povrch... (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (1 901)
Začátek navnadil, pak přijde několik malých a velkých nesmyslů, nějaký to napětí a zase pár otravností, atd. (knihu jsem furt nečetla). Lepší je fanaticky si třít šulínky s bohem a čekat, jestli tě náhodou někdo nezachrání, než se sám srát do neznáma? AHA. HAHA. Pak si film ale stejně trochu protiřečí, protože "záblesky v autě" přišly až moc rychle na to, aby byly uvěřitelné. Škoda, protože těch pár chvil před tím i po tom je vážně trhajících (a jen díky tomu dávám volky nevolky 3,5* nahoru). Chodící ropná plošina byla prostě nádherná, trochu to připomnělo Alien Planet. ()
Kingova skrz naskrz průměrná povídka je zajímavá především svou první třetinou, která se neodehrává v obchoďáku a ve které je mlha jen tušeným zlem. Tato část je ve filmu redukována na prvních plochých deset minut a poté následuje dvouhodinové peklo nudy. Průměrní herci se perou nejen s digitálními potvorami ale i se svými postavami, aby často krutě prohrávali. Ale holt je to Darabont, že? Ani nevím, za co jsem dal tak vysoké hodnocení. Možná za předvídatelný, ale přesto působivý konec. ()
Tenhle film jsem napoprvé brutálně nedal, jsa zhnusen digitálními monstry a nechápajíc, jak si mohli hrdinové nechat přerůst přes hlavu postavu náboženské fanatičky. Na druhé zhlédnutí (a po přečtení knižní předlohy) jsem si už ani jednu z těch věcí tak nebral a užil si solidní horor, byť bych nemluvil o instantní klasice (a že ji Darabont ve spojení s Kingem umí). Výchozí situace se skupinou lidí obležených neznámým zlem v supermarketu má potenciál, který je úspěšně těžen, casting se taky povedl, jen ten konec mi i napodruhé přijde lacině rádobyšokující. ()
Příjemně mrazivé (lidi), roztomile brakové (potvory), překvapivě šokující (přepracovaný závěr). Darabont se sice nemůže opřít o herce nebo rozpočet, ale stejně diváka táhne za nohu chapadlem stísněné atmosféry... z několika málo stránek povídky ždíme maximum a i když mi americká městečka už lezou krkem, tohle bylo veeeelmi sympatické. Víc takových. (70%) ()
Nemám hollywoodské blockbustery právě příliš v lásce, ale Darabontův film prostě neměl chybu. Jeho adaptace povídky jeho dvorního literáta Stephena Kinga je ve své apokalyptické vizi dokonalá... Žánrové vymezení je sporné - rozhodně to není horor, není to ani fantasy, jde spíše o čistokrevný sci-fi thriller s důrazem na mapování iracionální roviny lidského konání a jeho zkoumání v mezních situacích. Výborná psychologická drobnokresba je v Kingových knihách i Darabontových filmech standardem, nejinak je tomu i v The Mist. Možná by se dalo zjednodušeně říci, že celý film je vlastně o tom, jak se chovají lidé pod tlakem stresu a vnějších stresorů, ovlivněni vypětím situace, nedostatkem informací a jak snadno podléhají iracionálnu ve svém uvažování i jednání. Náboženská fanatička, zmanipulovaný dav, pokusy o lynchování...není to spíše variace na Peckinpahovi Strašáky? Vynikající studie toho, co z člověka udělá postupná dekonstrukce kulturních norem a potlačení zažitých vzorců chování... Darabont výborně vytváří a rozvíjí tíživou atmosféru, ze slunečného amerického dvorku se postupně přeneseme do všepohlcující mlhy, která nevěstí nic dobrého. Scénář dobře nakládá i s tím, že postavy mohou využívat jen omezené zdroje a prostředky, to ještě více posiluje psychologickou rovinu a nadřazuje ji akci. Pro katastrofické filmy je charakteristické omezená (většinou velmi malá) skupina postav a od světa odřízlé místo, tohle pravidlo se realizuje i v Darabontově snímku. Umné je zvláště dávkování napětí - divák není vystaven nijak zbytečně extrémně lekacím scénám, napětí se buduje pozvolna a houstne a houstne. Jde o to reflektovat pocit bezmoci, bezvýchodnosti a až nihilistické psychózy. Absolutní hodnocení dávám hlavně za závěr - ten mne svou depresivitou totálně odrovnal a já jen mohu říci, že TOHLE jsem nečekal... Vynikající film... Podobné filmy: Válka světů, Potomci lidí, Monstrum, Znamení ()
Galerie (82)
Photo © Darkwoods Productions
Zajímavosti (31)
- Draytonova (Thomas Jane) pracovna je ve skutečnosti ateliér Drewa Struzana, umělce známého především malbou filmových plakátů. Režiséru Darabontovi kromě Mlhy vytvořil plakáty i k předchozím filmům podle Stephena Kinga - Zelená míle (1999) a Vykoupení z věznice Shawshank (1994). (Fenk)
- Celosvětová premiéra proběhla 12. listopadu 2007 v New Yorku. (Varan)
- Frank Darabont chtěl dodat filmu určitý nádech dokumentárnosti, ale zároveň potřeboval i filmový vzhled. Najal tedy kameramanský štáb ze seriálu Policejní odznak (od r. 2002). Mělo to navíc tu výhodu, že tento tým měl zkušenosti s prací pod tlakem časově neúprosného natáčení pro televizi. (DaViD´82)
Reklama