Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)

(více)

Recenze (93)

Jizni Tlapa 

všechny recenze uživatele

Těšil jsem se na tenhle Pakulův kousek ze třech důvodu. Komentáře a režisérské renomé slibovaly zajímavou podivánou a chamtivě jsem vyhlížel Slye, který je uveden v obsazení (pouze však na ČSFD). Jakého zklamání se mi dostalo, když jsem dostal porci průměrného psychologického thrilleru, který díky Fondové a Sutherlandovi zaslouží poctivé dvě hvězdy. Ano, je to originální dílo, ale pouze tím, že je táhlé a zbytečně přehuštěné dlouhými dialogy směřujícím k vykreslení charakteru postav, nikoliv k ústřední liniy pátrání po zmizelém, na kterém se dal vystavět velmi kvalitní příběh! Další pecku schytalo mé očekávání Stalloneho, na kterého jsem marně čekal až do úplného konce a věřte, skutečně jsem se nedočkal!!! ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Klute je výborný filmík starej školy, ktorý stavia na tajomnosti okolo hlavnej postavy. Dej je pomalý, vťahujúci a napätie rastie priamo úmerne s pribúdajúcim časom a odkrývaním nových skutočností. Prekvapujúco dominantnou postavou nie je samotný Klute, ale výborná Jane Fonda. Záver mohol byť viac "šokujúci", ale inak je to presne typ krimi/trileru, aké mi sedia najviac. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Dech beroucí a unikátně originální film - tedy pokud mu divák dá šanci a ideálně k němu navíc přistoupí bez jakýchkoli očekávání a informací. Což nemusí být nic snadného, protože film už svým názvem stáčí pozornost zavádějícím směrem. John Klute totiž není hlavní postavou, jen klíčovým katalyzátorem dění. Na druhou stranu název pomáhá naznačit, že snímek navazuje na žánr noir, který ale v duchu dalších dobových titulů jako "Dlouhé loučení" či "Noc postupuje" nenaplňuje v klasické podobě, nýbrž ho podvratně dekonstruuje, a tentokrát i přetváří v něco nevídaného. Navzdory původnímu scénáři (který v tradičním duchu pojednával o maloměstském poldovi, jenž zatočí se zločinci v New Yorku) se film namísto detektiva zaměřuje na femme fatale, kterou pojímá ne jako objekt, ale komplexní a komplikovanou figuru. Pakula přiznává, že "Klute" tak porušuje hitchcockovské pravidlo žánrových filmů, když se namísto atrakcí zaměřuje na psychologii ("Klute" mimoděk zpřítomňuje rozdíl opravdové propracovanosti postavy oproti blafující povrchní psychologizaci figur v moderních sofistikovaných žánrovkách a blockbusterech). Ústřední figurou se tak stává Bree Daniels v podání Jane Fonda a snímek se přes žánrové elementy noří do témat sexu coby mocenské hry a svádění jako herectví postaveného na kontrole nad druhými a situací, ale hlavně se stává portrétem této ženy. Herečka, pro kterou to po fenomenálním "Koně se také střílejí" byla druhá role ilustrující její osobní zrání do uvědomělé emancipované ženy, zásadním způsobem přispěla k výsledné podobě snímku. Na své přání trávila čas s reálnými call girls, velkou část kostýmů vzala z vlastního šatníku a dokonce v setu hrdinčina bytu žila několik dní před natáčením, ale také k řadě scén přistoupila improvizačně, aby se do nich plně položila. Proč se tedy film nejmenuje nakonec "Daniels"? Protože detektiv je pro sebevědomou a přesto vnitřně pochybující ženu zrcadlem kontrastu jejího zevnějšku i nitra, její kontroly i bezmoci, nebo prostě jen její mnohoznačnosti, se kterou se ona sama snaží vypořádat. "Klute" tak navzdory názvu představuje milník nejen v Americké kinematografii z hlediska ženských hrdinek, přičemž právě rozkol s tradičními žánrovými schématy a pravidly zpřítomňuje emancipační přelomovost zdejší ženské postavy a verbalizace její perspektivy. Alan J. Pakula vždy vyzdvihoval zásluhy Jane Fonda stejně jako roli dalších členů tvůrčího týmu na výsledné podobě snímku. "Klute" tak zosobňuje ideál filmu coby kolektivního díla, kde si režisér nepodmaňuje ostatní členy štábu pro naplnění své vize, ale naopak se nechává vést inspirací a talentem ostatních. Kameraman Gordon Willis přispěl neskutečně důmyslnými fragmentarizujícími kompozicemi, dramaturgicky motivovanými jízdami i expresivně ponurým svícením a skladatel Michael Small vytvořil zneklidňující paranoidní hudbu mísící se s ruchy scény. Vedle střihu, postaveného na kontrapunktech, a kostýmů s citem pro autenticitu New Yorku i profilování postav si zaslouží vyzdvihnout také Donald Sutherland, který titulního hrdinu pomohl svým zdrženlivým projevem vyprofilovat přesně do oné role, jakou měl v tomto vyprávění mít. "Klute" se narativně i stylově přelévá přes ostří noiru střídavě do thrilleru a romance, přičemž v obou polohách nabízí pohlcující, mrazivou a jedinečnou podívanou (scéna s nakupováním ovoce bere dech svou intimitou a křehkostí ve vyobrazení zamilovanosti, přičemž opět zpřítomňuje úžasnou souhru všech výše uvedených tvůrčích sil). () (méně) (více)

Topco 

všechny recenze uživatele

Výborná práca s kamerou a svetlom evokujúca film noir (hľadanie voyera/páchateľa na streche a povale obytného domu či samotné finále), v rámci „žánru“ nevídaná psychologizácia prebíjajúca kriminálnu rovinu (čo nehodnotím ako negatívum) a s ňou súvisiaca bezchybná Jane Fondová. Erotickým dusnom blízke inej neo-noirovej klasike Body Heat.Veľká spokojnosť: 9/10. ()

Pavlínka9 

všechny recenze uživatele

Hmmm..pro mě je období 70tých let dost nepopulární - to období je pro mě i ve filmu dost zvláštní a tento film není výjimkou. Ano, vím, čím si Jane Fonda prošla, je to krásná ženská a může si dovolit se takto svlékat a ukazovat se, protože je to nádherný kus ženské a do toho ještě umí hrát..ale ten film...něčím je výjimečný, něčím je obyčejný..má něco v sobě...Jsem ráda, jak to dopadlo, ale jsem trošku zmatená z toho, že jsem tam vlastně nezjistila to hlavní... :D Jo - a hudba - ta v tomto filmu má velikou roli a dlouho jsem neslyšela něco tak skvělého :) ()

Galerie (66)

Zajímavosti (12)

  • Jane Fonda šla v rámci přípravy na film několikrát s některou z dívek do nočního klubu, kde se scházely se svými pasáky a kam přicházela nová děvčata. O ni se ani jednou žádný z nich nezajímal, což si vyložila jako jasný důkaz toho, že není na roli Bree Daniel ten správný typ. Šla tedy za režisérem Alanem Pakulou se slovy: „Alane, myslím si, že jsi udělal chybu, já se na tu roli vůbec nehodím.“ Nabídla mu celý seznam hereček, o kterých byla přesvědčena, že roli zvládnou mnohem lépe, počínaje její přítelkyní Faye Dunaway. Alan Pakula se jen zasmál a prohlásil, že se zbláznila. Celá léta pak tuhle příhodu vyprávěl svým studentům – asi aby jim dokázal, jak může pocit nejisoty herce ochromit. [Zdroj: Jane Fonda – kniha Tak šel můj život] (Pavlínka9)
  • Breeino příjmení je ve filmu nekonzistentní, střídá se mezi Daniel a Daniels. V závěrečných titulcích je však napsáno Daniel. (anezzik)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Reklama

Reklama