Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (422)
Filmový orgasmus vyladěný mistrem Ondřejem. Sice se mi vůbec nelíbí konec, ale atmosféra tohohle filmu a démonické vystupování hlavní postavy v kontrastu s lidovým folklorem a nepojmenovaným sex appealem hlavní ženské postavy mě děsně bavily. Výborná výprava, kostýmy, kamera, hudba, nápad a herci (většina z nich naprosto neokoukaných). Nejlepší český film roku. ()
Takhle dobrý český film jsem dlouho neviděla. Líbil se mi od začátku až do konce. Včetně titulků, plakátu a vůbec všeho. Skvělí herci, krásné prostředí a postava podivína, který se zamiluje do místní holky, co si hraje na to, bůhvíjak není soběstačná a nezávislá na názorech ostatních. Strašně se mi líbily i poslední filmové záběry na Jezeří. Super, super. A teď si musím konečně přečíst ten stejnojmenný Urbanův román! ()
Velmi rozporuplné. Po prvních minutách bych dal pět. Když tam vyřvával na barona nějaký chlapský chraplák, a vyklubala se z toho ženská s vychlastaným chlasem, po které touží snad všichni muži ze vsi - snad proto, že je nezávislá? -, přičemž hned vedle stojí hezká modrooká blondýnečka, říkal jsem si, budiž, dá se to zkousnout. Ale pak došlo na marné čekání na příběh. Klady filmu: vynikající kamera, Diviš kouzlí v české krajině neskutečně, lokace jsou rovněž vybrány moc dobře. Některé herecké výkony, včetně Dobrého a Kolaříka. Velmi dobrá výprava a slušně vybrané kostýmy. A to je asi tak vše ke kladům. Negativa: Chybějící příběh. Rád bych se o hastrmanovi dozvěděl víc. Nechápu, proč Katynce dřív neřekl, kým je, než ho to přemohlo. A zápletka je utopená. Sice celkové vyznění o (sexuálních) běsech v nás svým způsobem zajímavé, až mi přijde divné, že předlohu psal katolický autor, ale budiž. Vadily mi násilím skoro do všech scén vtahované lidové písničky - na vyjížďce lodičkou už to bylo dokonce úsměvně absurdní. Vadilo mi, že vesničané neustále oslavovali. Ze sečí jsem viděl sotva jeden záběr. Mají ve vsi kováře? Pekaře? Pastevce? Pro některé herce nebylo co hrát - Novotný tam skutečně má jen roli blba, který usne po obědě? A proč se všude cpe Lichý, jen díky jejich antistudené asociaci? A Simona Zmrzlá se sice snaží, ale jako osudová dívka fakt nevypadá a nezávislost jí taky moc nejde, Daleko od hlučíčího davu by se mohla učit. Občas vlastně sama neví, jestli má hrát děvku, nebo jen tvrďačku, která seká kohoutům hlavy... Jako, chápu, co se film snaží říct, říká to moc hezkými obrázky, ale jinak zcela unylým a nudným příběhem, jemuž chybí nějaké větší zvraty nebo kolize. Když to porovnám s klasickou pohádkou, s níž má tento příběh velmi, ale velmi společné rysy, o krásce a netvorovi, tak je ta absence zápletek a kolizí ještě patrnější. ()
Atmosféru, kterou jsem nasál z trailerů, a která byla také důvodem přečíst si nejprve knihu, jsem naštěstí našel i ve filmu. Přestože předloha byla místy temnější a k českému venkovu se hodila více, tak i ten rozmáchlý Havelkův romantismus se k příběhu hodil. Je pravda, že bez načtení knihy bych asi hleděl na chování postav ve filmu místy překvapeně, ale není to zde tak dramaturgický malér, jako u převážné většiny českých filmů. A Karel Dobrý společně s kameramanem Divišem Markem mají na svědomí nádherné scény a obrazy. Snad se brzy dočkám dalšího vodníka, Lesapána, nebo Domovoje. ()
Tak už i česká kinematografie má svůj typický divnofilm. Nepříliš umělecky vyvážený příběh hastrmana obšourníka, který si myslí na vilnou Katynku, opravdu strhne grandiózní odvahou natočit něco pramálo konzumního, příslušně mokrosuchého a na české prostředí i mírně kontroverzního. Co nestihl Vorlíček, v tom už Ondřej Havelka tolik nepokračuje. Vydává se totiž vlastní cestou a jeho navození iluze vyzrálé režie je dokonalé a snadno se tomu dá podlehnout. Ovšem je zde jeden podstatný zádrhel - i bez znalosti literární předlohy Miloše Urbana je více než znát, že musela být značně komplikovaná, tudíž na filmové plátno obtížně převeditelná. Dejme tomu, že v Karlovi Dobrém se našel ideální představitel mužíka, pro něhož je vodní živel nezbytně životadárným. Ale co o jeho postavě tak dohromady víme? Fajn, vydává se za barona, patrně je nesmrtelný, proč a hlavně kvůli čemu se ale frekventovaně stěhuje z místa na místo, jak je nám v jedné z replik naznačeno, to zůstane víceméně utajeno, i to, jak ho má vlastně divák vnímat, není příliš jasné. Kladně či záporně? Režisér si ještě vypomáhal vnitřními monology, zdůrazňujícími psychologické pochody ústředního kavalíra. Technickou výtku bych měl i ke scénám, v nichž se potápí. Od hastrmana bych čekal hbitější pohyb pod vodou a určitě se neodboural ani dojem, že herec pod hladinou urputně nezadržuje dech. To objekt jeho touhy byl podstatně smyslnější. Simona Zmrzlá rozmrzne i pyj v ledu, takže o její klín zápolí málem půlka vesnice, a v žádném případě se při styku s ní nedoporučuje mít nenabroušenou sekeru, aby se předešlo nedostatku polen, sloužících k výrobě sex panen (však uvidíte). K tomu se vsadilo na rozdělení vyprávění do kapitol, takže prožijeme různá roční období a tradice s nimi spjaté, přičemž se divák stane svědkem pohanských rituálů. Přišlo mně to příliš nepříjemně strojově přesné, načež každý počátek kapitoly provázela úděsná zpívánka doprovázená poetickým přeletem kamery nad luhy a háji. Havelka nepřišel s filmem, který by svoji atraktivnost dával na odiv. Je to vyloženě dílo velmi specifické, nesoucí v sobě nejeden různorodý žánrový prvek, čekající na své objevení. Zrežírované je příslušně kvalitně, herecká garda je vyhovující, i tak působila ale poněkud druhořadě, celkově se hlavně nedařilo vzbudit můj zájem o hastrmanské vodní hrátky natolik, aniž bych zdárně ignoroval fakt, že Vorlíčkova stařičká vodnická konkurence byla přece jen zábavnější a invenčnější v mnoha ohledech. 5/10 ()
Galerie (49)
Photo © První veřejnoprávní
Zajímavosti (21)
- V závěru filmu vidíme průhled vybydlenými domy obce Janov a pohled do prostor Dolu československé armády, kde před 15 000 lety bylo Komořanské jezero. Jednalo se o největší vodní plochu na území budoucích Čech v rozloze 56 km². (sator)
- Představitelka Katynky (Simona Zmrzlá) nosila po celou dobu natáčení barevné kontaktní čočky. Jedno oko tak má modré a druhé zelené. Bylo to důležité kvůli scéně, kdy se hraje lidové představení Pašije. Herec, který je převlečený za Katynku, má na očích právě dvě různobarevná sklíčka, aby bylo jasné, že jde o ni. (Kamas)
- Všechny písničky zpívané ženským hlasem nazpívala představitelka hlavní ženské role, Simona Zmrzlá. (bearmeedek)
Reklama