Režie:
Luis BuñuelObsahy(1)
Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (409)
Při nemalé pověsti a věhlasu Andaluského Psa jsem doufal že v něm bude těch bizarních surealismů a makabrózních perverzí ještě víc. Nicméně i tak je to nadmíru zajímavá podívaná, a dílo hodné uznání, za tak milé vymezování se konvencím a podřadným měřítkům myšlenkové prostoduchosti a dobrého vkusu už v samotných počátcích kinematografie. ()
Tak toto opravdu není můj šálek kávy (jde o přesný opak). Marně přemýšlím, kdy mě naposled něco tak moc minulo. Nechápal jsem to a po celou dobu filmu se nudil (luštit nastražená a v některých momentech spíš domnělá podobenství mě po chvíli přestalo bavit a tvůrce podezřívám z toho, že si k realizaci svých snových výjevů přizvali i nějaké ty halucinogenní pomocníky). Profkláklé záběry s řezáním oka a mravenci mě nechaly chladným, to mě spíš z apatie probudilo „tahání klavíru“ a pak držení „částí ženského těla“ (to mělo svoji myšlenku, ehm), avšak 2 momenty na celý snímek jsou „poněkud“ málo. Pravděpodobně neumím docenit skutečné umělecké dílo, ale…nikdy jsem netvrdil, že ano, takže po zhruba 2 a půl letech hodnotím odpadem (a po takové době z toho mám skoro až dětinskou radost). ()
Tak jsem se konečně podíval na onen skvost (?) před kterým do prachu padá každý správný intelektuál vybavený koleny (i když někdy nejsou vlastní, zdravíme loupeživou chobotnici sektoru Vhůůrl), jako správný ignorant a kulturní prabastard samozřejmě hodnotím i bez jakékoliv znalosti dobového filmu, natož filmu dobového Surrealistického, jenže... Je mi to úplně jedno, rozhodně neupírám Psu jistou zábavnost (obzvlášť ve dvou scénách, kterou jsou tak legendární, že je v alespoň deseti podobách viděl i takový člověk, který si myslí, že Dalí je jen exotická odrůda švestky), jenže to nějak nestačí, samozřejmě, ve své době to bylo nejspíš převratné a hluboce rozporuplné, ale odmítám tomu dávat pět hvědiček jen kvůli významu, svítiplyn byl totiž svého času taky brutálně nezbytný a dokonalý a stejně každý dáme přednost blbé žárovce. ()
Dneska se dá tenhle film občas koupit v Levných knihách. Když jsem ho viděl prvně, tak jsem očekával, že to bude dobrý film, ale musel jsem se nad jeho amatérismem usmívat. Co ti dva pěkně napsali, to na plátno už tolik nepřenesli. Ale určitě je dobře, že i tyhle pokusy od lidí, kteří se v kumštu prosadili až podzěji, tak jsou k dispozici. Jsou dokladem o jejich vývoji, kdy a kde byli právě třeba v roce 1929. ()
(LFŠ 2022) Po dvanácti letech jsem se opět dostal ke zhlédnutí Buñuelova ikonického surrealistického filmu a pocity ze zobrazovaných výjevů zůstaly nadále rozpačité. Na jednu stranu je Andaluský pes morbidní a zvrhlý, na tu druhou - možná i neúmyslně - vcelku humorný. Nařízlá bulva, mrtvoly zvířat tažené na klavíru, všudypřítomný chtíč a ono "stigmatické mravenčení" - jako by divák sledoval nějaký zvracený sen, který ho děsí (a možná i podvědomě fascinuje). ()
Galerie (45)
Photo © Asociace českých filmových klubů
Zajímavosti (24)
- V roce 1966 režisér Luis Buňuel odmítl návrh Salvadora Dalího natočit pokračování. (JayZak)
- Film se promítal osm měsíců. Na policii se během této doby dostavilo 40 až 50 lidí, kteří si stěžovali, že film je obscénní a krutý a že se musí zakázat. (raininface)
- Když režisér publikoval scénář v Revue du Cinema, byl surrealisty nařčen s paktování se s "buržoazním plátkem" a po této výtce byl nucen kladivy rozbít sazbu. Přišel však pozdě a časopis už byl vytištěn. (Hwaelos)
Reklama