Reklama

Reklama

Místo

  • Itálie Il posto (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Domenico (Sandro Panseri), mladík z malého města, přijíždí do Milána hledat práci. Je sice přijat u jednoho velkého severoitalského koncernu, ale musí se spokojit podle obecného mínění podřadnou prací poslíčka. předtím se ještě musí podrobit celé řadě směšných a nesmyslných přijímacích testů, které vlastně tvoří jádro této frašky kolem jeho nástupu do práce. Jde o druhý hranný film režiséra Ermanna Olmiho, pojatý téměř dokumentárním stylem se značným satiristickým ostřím.. (Karlos80)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (18)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Zajímavý film, do kterého jsem se spočátku obtížněji dostával. Hlavní mladý (ne)hrdina tehdejší současnosti v průmyslném koncernu působí jako ňouma, který navzdory jasně určenému nevyhnutnému cílu (získat pracovní místo) zatím neví, co od života chtít nebo čekat a nejedna scéna (např. v poloprázdném sálu daleko od lidí za stolem) tu ještě více podtrhuje jeho vnitřní ztracenost uprostřed tohoto velkého světa. Nesleduje se to zrovna nejsnadněji, v souladu s realistickým ztvárněním onoho odosobněného života v kapitalistickém velkoměstě s bezejmenní firmou, v níž si jde běžný den spříjemnit o pauze kdyžtak jen chováním akváriové rybičky v sáčku u umývadla, působí takhle odtažitě a odosobněně i téměř celý film. Domenico je jeden z mnoha mladých lidí onoho dneška, které Ermanno Olmi ve svém raném filmu zachycuje, o minulosti, rodině i pracovních kolezích Domenica se nejspíš schválně dozvídáme velmi málo, jsou mnohdy jeden jako druhý, navzdory případným osobním problémům (zhoršující se zrak postaršího úředníka u zadního stolu s lampou) tu většina z nich snadno splývá dohromady. Přesto musím říct, že ta dusivost, zdánlivá prázdnota a monotónnost dýchající z precizně nasnímaných dlouhých scén mě tu postupně neskutečně pohltila, až jsem v některých částech, zejména během dlouhého monotónního čekání na zkoušky, na výsledek, u napětí během pohovoru skoro nedýchal. Přestože pár jiných scén u mě naopak vyvolalo pocit zdlouhavosti, realistické ztvárnění dobového prostředí v nadčasových konotacích spolu s autentickou atmosférou a působivých kamerových záběrů dělá své a nejen závěr si pro celý film vysloužil z mé strany poctivé 4 hvězdičky. [75%] ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Viem, ze reziser ERmanno Olmi natocil Strom na drevaky roku 1978, no ale toto ma nejak extra nechyatilo. On isliel v Taliansku z mesta A do B, v meste B /Milano/ si nasiel pracu. No a o tom sa toci cely film. Jo ako som artovy hnedopich, ale tuna je tempo uspavajuce,m dialogy tvoria len vatovo plane plky a nedialo sa nic. Proste nic pre mna ako laika nedouka, toto dokazu nadhodnotit fuckt len vystudovane filmove teoretiky -elitari : 60 % ()

Reklama

Kmotr76 

všechny recenze uživatele

Prostý, a přitom tak silný film. Zatímco Černý Petr mi přišel takový (po česku) třeskutější a vlastně nikam moc nespěje, Místo je o poznání vážnější. Dospívání hlavních hrdinů je sice plné úsměvných detailů (např. nejistota z první návštěvy kavárny), celkově ale působí docela tísnivě. Už jenom to prostředí odlidštěné kancelářské mašinérie. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Příjemný závan tradic neorealismu, který Olmi tímhle a dalšími dvěma filmy na přelomu padesátých a šedesátých let v Itálii obstaral, může být pro českého diváka zajímavý i tím, že právě zde se ve svých začátcích hodně inspiroval pozdější velikán Miloš Forman. Místo navazuje na neorealismus hlavně využitím neherců, natáčením ve skutečných exteriérech a polodokumentárním přístupem, jenž vytváří autentický obraz tehdejší italské pracující třídy. Nejedná se o sociální kritiku, ale o pouhou reflexi nových možností vyvinutější byrokratické společnosti, a v tom ohledu mě trochu mrzí absence nosnější zápletky, do které bych se mohl ponořit, a společně s hlavní postavou tak příběh zúčastněně prožít. Formálně se jedná o špičkově sladěné dílo, ale dnešnímu publiku už zkrátka, na rozdíl od neorealistické bašty jako jsou Zloději kol, nic moc přínosného nesdělí. 75% ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Dokonale zachycený vstup do života jednoho řadového chlapce. Vedle sebe a zároveň dohromady jak neskutečně prostě a lidsky natočené scény sbližování dvou mladých lidí a první kontakty mladíka s prací a odpovědností, tak chladné a objektivní scény administrativní mašinérie, pracovní hierarchie, odcizení výměnou za živobytí. K tomu s neradostným reflektováním reality, v níž se lidé snaží žít své naděje, očekávání, radosti a strasti na pozadí a pod taktovkou cizího vnějšího světa, který nemají ani zdaleka ve své moci (např. vliv prvotního pracovního zařazení dvou potenciálních mlienců na jejich pozdější vztah; osobní životy kolegů z kanceláře nehrají samy o sobě žádnou roli - důležitost nabývají právě jen ve vztahu k fungování pracoviště: aneb uprázdněný stůl...). Střízlivý, neokázalý a přesto pohlcující a až na dřeň působící jednoduchý styl. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Čo sa týka inšpirácie režiséra Olmiho, okrem vlastného života zmieňuje poviedku Kalkstein Adalberta Stiftera. Podobnosť so Zámkom Franza Kafku popiera, hoci nemožno prehliadnuť podobnosť hlavného herca Sandra Panseriho a svetoznámeho spisovateľa. Taktiež téma uväznenia mladej mysle v absurdnosti byrokracie obe diela prepája. Pri pohovore so šéfom Domenico ešte zmieňuje, že nedokončil štúdia na zememerača. (classic)
  • Nespochybniteľným (a romantickým) faktom na záver je zoznámenie režiséra Ermanna Olmiho so svojou životnou láskou behom nakrúcania tohto snímku. Jeho vyvolenou pre cestu životom sa totiž stala Loredana Detto, alias Magali. (classic)

Reklama

Reklama