Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jugoslávské filmové drama z druhé světové války. Dva srbští sedláci, Stojan a llija, se stranili všech, kdo byli ve spojení s partyzány a snažili se jen o jediné, aby se svými rodinami šťastně a bez pohromy přežili okupaci. Když však Stojanův syn-partyzán přivedl domů raněného velitele, splnil Stojan, i když nerad, svou povinnost. Přechovával raněného v podzemní skrýši a pečlivě ho ošetřoval. Nikdo o tom neměl tušení, ani Ilija, který se pak jen náhodou dohmátl pravdy. Nesouhlasil se Stojanem a po prudkém sporu se tito dva nerozluční přátelé rozešli. Četníci zjistili, že Stojan ukrýval raněného partyzána. Vypálili proto jeho dům, ženu s dětmi odvezli do koncentračního tábora a jeho samotného zastřelili. Raněného však nenašli ani potom. A nenašli ho ani vesničané, kteří v noci prohledávali spáleniště a usilovně hledali skrýš. Po dlouhém pátráni ji konečně objevili, avšak prázdnou. Raněného mezitím odvedl llija, který se osvobodil od strachu o svůj život a majetek a pochopil, co je jeho povinností. (FILMOVÝ PŘEHLED 33 / 1957) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

ripo

všechny recenze uživatele

I když z jugoslávské produkce známe v současnosti pouze část, přesto si můžeme i z tohoto kusého výčtu ověřit, že převážná část jugoslávských filmů čerpá svůj námět z období druhé světové války, t. j. z doby fašistické okupace Jugoslavie a hrdinných bojů jugoslávských partyzánů. I dva festivalové filmy vyprávěly o životě lidí v této temné době. Byly to „Prokleté peníze" a „Velcí a malí". Film „Oni dva" má s nimi mnoho společného, i když vznikl už v r. 1955. Hlavní důraz v těchto filmech je položen ne na vnější dramatické okolnosti, ale na psychologii lidí, kteří jsou těmito okolnostmi ovlivněni a musí se s nimi v nesmírně těžkých podmínkách vyrovnat. Hrdina „Velkých a malých" a dva rolníci z filmu „Oni dva" se octnou ve stejné situaci poskytnout pomoc partyzánu, illegálnímu pracovníku, a tím vystavit sebe i rodinu velkému nebezpečí, nebo se zatvrdit, nepomoci. V obou filmech je upřena pozornost především na jednání a myšlení těchto hrdinů. Skriginův film „Oni dva" je zajímavý tím, že vznikl v době, kdy ještě zájem tvůrčích pracovníků byl především věnován co nejnapínavějšímu rozvoji děje. Této snaze ostatně podlehl Skrigin ve svém druhém filmu „Pátrání" (1956). Film „Oni dva" byl první Skriginovou samostatnou režijní prací. Předtím natáčel krátké filmy a jako kameraman pracoval ve Štábu prvního uměleckého jugoslávského filmu „Slavica". Kameraman Velibor Andrejevič patří k téže generaci filmových tvůrčích pracovníků jako režisér Skrigin. Se Skriginem spolupracoval nejen v krátkém filmu, ale natočil s ním i jeho dlouhé filmy „Oni dva" a „Pátrání". Milivoje Živanoviče, představitele Stojana, znají naši diváci z jugoslávsko-norského koprodukčního filmu "Krvavá cesta", kde hrál partyzánského velitele Miljana. Film „Oni dva" získal při příležitosti oslav desátého výročí jugoslávské kinematografie v r. 1955 tři první ceny: Milivoj Živanović a Laza Lazarović za herecké výkony a Miomir Denić za stavby. Filmový Přehled 33/1957 ()

Reklama

Reklama