Režie:
William K.L. DicksonScénář:
William K.L. DicksonKamera:
G.W. BitzerHrají:
Joseph JeffersonRecenze (7)
Príbeh muža, ktorý príde do hôr, dá sa zlákať do pelechu trpaslíkov na druhej strane kopca, kde po vypití čarovného nápoja zaspí na dvadsať rokov. Ide o chronologické pospájanie ôsmich dvadsaťsekundových filmov z r. 1896, ktoré sú jedným z prvých filmových pokusov o vyrozprávanie príbehu. Pokus veľmi jednoduchučký, zaujímavý azda jeho prioritou, nakrúcaním priamo v exteriéroch divokej prírody a využitím literárnej predlohy Washnigtona Irvinga, z ktorej ale bol vybratý len základ, použiteľný pre nemý film bez tituliek. Jednotlivé samostatné filmíky, z ktorých je celok zložený, sami osebe príliš neobstoja, ich pospájaním do súvislého celku, sedem rokov po ich vzniku vzniklo ako-tak usledovateľné dielo. ()
Konečně se podařilo panu Dicksonovi poskládat pohádku, kterou pár let točil. ()
Krátkometrážní snímek. Jedna z mnoha krátkých filmových abstrakcí, natočena Williamem K.L. Dicksonem. Aneb zde se píše historie filmu! Prakticky jeho počátek. ()
Jedinou novinkou je slepení seriálu do jednoho filmu a byť premiéra přichází v době zdařilejší konkurence, vůbec to nevadí. Dicksonovi se v závěru jeho filmování podařil sic naivní, přesto hraný film, a možná i ten ze všech nejstarší. ()
Dickson si pravděpodobně uvědomoval, že točit cokoliv prostě vynášet neustále nebude. Navíc konkurence z Evropy ho převyšovala a brala mu zákazníky. Tak se pokus o první svůj hraný film a dopadl bídně jak jen to šlo. Dickson bude pouze technikem, jehož odkaz je pouze technologický, nikoliv umělecký. Ale i přes svoji rozpolcenost si jisté uznání zaslouží. ()
Pěkný příběh na mě to ale působilo průměrně ()
Rip Van Winkle byl prvním pokusem o hraný příběh v režii W.K.L. Dicksona, který dosud točil pouze dokumentární dílka. Zajímavostí je historie vzniku snímku, který byl natočen již v roce 1896 v celkem 8 dílech po 30 vteřinách a byl distribuován tak, že promítači mohli pustit jen některé díly, nebo dokonce pustit části v jiném pořadí. Druhou zajímavostí je účast G.W. Bitzera, pozdějšího dvorního kameramana D. W. Griffitha. ()
Reklama