poster

Kyôfu kikei ningen: Edogawa Rampo zenshû

  • japonský

    江戸川乱歩全集 恐怖奇形人間

  • anglický

    Horrors of Malformed Men

  • anglický

    Horror of a Deformed Man

Mysteriózní / Horor

Japonsko, 1969, 99 min

Režie:

Teruo Išii

Předloha:

Rampo Edogawa (kniha)

Hrají:

Tošio Oida
  • darkrobyk
    ***

    Typicky japonský snímek se nese v lehce bizarním tónu a předkládá divákovi příběh s tajemstvím. Působivá hudba doprovází kameru, která místy předkládá poetické obrazy (scény nahých žen pod vodou), místy pak dekadentní a hororové (laboratoř, kde jsou oddělována siamská dvojčata, jakoby přímo vypadla z klipů M.Mansona..., pojídání krabů hodujících na mrtvole asi nesedne každému). Rozhodně část na ostrově je fantazijní, plná barev a zvuků. Mysteriozní obřady, nahá těla natřená stříbrnou barvou (v Goldfingerovi to byla zlatá), znetvoření lidé, voda a rituál. Ostatně na Bonda jsem si vzpomněl ještě jednou, když měl být hlavní hrdina otráven (jako Bond v Žiješ jenom dvakrát, 1967). Išii byl zřejmě fanoušek agenta 007. Byť se mi film líbil, tak jsem čekal něco šílenějšího. Pro okrajové publikum a fanoušky žánru.(22.3.2017)

  • JAn
    *****

    Edogawa Rampo ovlivnil řadu japonských režisérů, zejména pak Shinya Tsukamotu a Teruo Ishiiho. Kyôfu kikei ningen: Edogawa Rampo zenshû v sobě nese mnohé z Rampovy zvrhlé imaginace a prolíná v sobě hned několik jeho povídek - Strange Tale of Panorama Island, znepokojivého Watcher in the Attic, výborné The Human Chair a The Twins (které později volně adaptoval i Tsukamoto). Teruo Ishii se očividně snažil vytvořit co možná nejkomplexnější adaptaci Rampova světa, což se bohužel podepsalo i na samotném scénáři. Poměrně komplikovaný příběh totiž místy ztrácí logiku a překvapuje svou naivitou a zcela zbytečnými humornými vsuvkami. Ishii z toho ovšem vybruslil poměrně elegantním způsobem a chytře odlehčil onu ilogičnost rozdělením filmu na dvě části. Ta první (Watcher, Twins) se tváří jako klasická detektivka, v níž divák tápe společně s hlavním hrdinou, a veškerá atmosféra je budována pomalu a opatrně, rozmělněná již zmíněnou naivitou a humorem, aby o to víc vynikla část druhá. Tady (Panorama Island, Human Chair) Ishii vyvíjí už tradičně silný nátlak na diváka. Sice upustil od explicitního zobrazování násilí, ale paralyzuje doslova sugestivní zvrhlostí a neotřelou tělesností, která je ještě podtržena podmanivou formou a barvami. Snová a bizarní psychedelie, která je neuvěřitelně působivá i čtyřicet let po svém vzniku. Horrors of Malformed Men je Ishiiho mistrovským dílem!(26.2.2012)

  • Flipnic
    *****

    Absolutní skvost pro milovníky japonské kinematografie a šílených filmových dílek mistra Terua Ishiiho!!! Film v první části působí hodně Lynchovky a Nikolaidovsky. Nic nedává smysl, děj je totálně absurdní, hraje se hodně na formu a nepochopitelnost děje. Pak se děj odebere na ostrov, kde tvůrci rozpoutají naprosto šílené vizuální peklo!!! Člověka to naprosto vtáhne, uchopí, přiškrtí a nepustí! S vytřeštěnýma očima jsem koukal na tu bizardně estetickou hru barev, herců, kamerových záběrů ... čistá hrůza!! Ve finále se pak vše tak dokonale logicky vysvětlí, že člověk pochopí naprosto všechno a sedne z toho na prdel!! Naprosto unikátní záležitost a zážitek. Teruo tentokrát nehraje tolik na exploitaci, ale zejména na úžasný vizual, stále se stupňující tlak na postavy a na diváka, ve finále pak vše uvolní v podobě "giallo-kriminálního" rozuzlení. Další geniální dílo geniálního japonského režiséra!! Rozhodně pro okrajové publikum, které má aspoň tušení, do čeho jde, nebo čeho byl tento režisér schopen!! (každopádně na to, co zříte, vás nepřipraví nic!) ...(24.2.2011)

  • inutihar
    *****

    Psychedelické obrazy z ostrova i šílený závěr nejdou popsat, je nutné vidět! Rozhodně není vhodné pro běžné diváky, zkušenému a poučenému fanouškovi podobných japonských žánrových experimentů ale nabídne maximální zážitek.(9.3.2016)

  • seeker23
    ****

    Psychedelická detektivka s hororovými prvky, jejíž bizarní atmosféra osciluje někde mezi nadsázkou a parodií, změny nálad a zvraty se střídají stejně rychle jako barevné kamerové filtry a výsledek je téměř neuvěřitelný.(4.5.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace