Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 2 (2005) (série)


Mlha nad New Yorkem (S02E06)

(epizoda)
  • Kanada Missing over New York (více)

Obsahy(1)

Špatné počasí na východním pobřeží Spojených států způsobilo koncem ledna 1990 v letecké dopravě chaos. Kolumbijský Boeing 707 v mlze a větru nebyl schopen přistát na mezinárodním letišti J. F. Kennedyho a zřítil se do vilové čtvrti na Long Islandu. Ve slunné Kolumbii odstartoval 25. ledna 1990 v 15.08 z letiště v Medellinu let č. 052 společnosti Avianca. V letounu Boeing 707 cestovalo 149 cestujících a 8 členů posádky. Jejich cílem bylo Kennedyho letiště v New Yorku. Před pasažéry byla zhruba pětihodinová cesta, ale let probíhal hladce. Nikdo z posádky netušil, že toho dne nad newyorským letištěm panovalo velmi špatné počasí. Blížila se mohutná tlaková níže a od velkých jezer se přesouval frontální systém, který se nad New Yorkem spojil s několika dalšími. Povětrnostní podmínky toho dne byly na hranici bezpečnosti. Bylo nezbytné řadu letů zrušit nebo alespoň pozdržet. Terminály byly přeplněné nervózními cestujícími a nad letištěm čekalo na přistání čím dál více letadel. Správa newyorského letiště se ocitla pod silným tlakem. I přes špatné počasí dostali dispečeři z letiště J. F. K. v New Yorku pokyn odklánět nebo rušit co nejméně letů. Vedení žádalo, aby zrychlili tempo přistávání na třiatřicet strojů za hodinu. Během několika hodin se nad letištěm stáhly mraky a hlavní dráhu zahalila mlha. Přijmout třicet letadel za hodinu prostě nebylo možné. V podvečer byly už provozní podmínky na Kennedyho letišti na hranici únosnosti. Letadla, která nešlo přesměrovat, musela neustále kroužit a čekat, až na ně přijde řada. Počasí a vítr vyřadily z provozu i několik přistávacích drah. Nakonec mělo letiště k dispozici jen jednu. Situaci navíc komplikoval fakt, že některá letadla musela přerušit přistávací manévr a čekala na další pokus. Zhruba ve stejný moment se ke svému cíli přiblížil i let č. 052. Posádka o špatném počasí nic netušila a ani o informace ohledně počasí a podmínek přistání nežádala. Když se letoun přiblížil k cílovému letišti, dispečeři jej odklonili na vyčkávací okruh nad Atlantikem, kde měli čekat na další pokyny. Piloty to nijak nerozrušilo, tou dobou měli v zásobě ještě dostatek paliva. Mezitím se dispečeři nadále potýkali s narůstajícím počtem zdržených letů. Řada posádek nezvládala přistání kvůli silnému větru. Letadlo společnosti Avianca už kroužilo nad New Yorkem několik desítek minut a zásoby paliva se rychle tenčily. Po nějaké době bylo nutné přepnout na rezervu. Posádku napadlo, že změní kurs na záložní letiště v Bostonu, vzdáleném přes tři sta kilometrů. Pilot požádal o prověření podmínek na tamním letišti, zaneprázdněný dispečer ale jeho žádost zapomněl vyřídit. Zatímco čekali na odpověď, která stále nepřicházela, palivo docházelo. Nakonec obdrželi informaci, aby očekávali přistání do třiceti minut. Ještě než se rozhodli, zda počkat nebo letět na Boston, byl letoun nasměrován na vyčkávací pozici a od newyorského řídícího střediska přišla konečně zpráva o možnosti přiblížení. Špatné počasí a nulová viditelnost však donutila několik strojů před nimi, aby přerušily přistávací manévr a pokusily se o něj znovu. Dispečeři tak museli Avinacu znovu odklonit se sdělením, že nelze odhadnout délku dalšího zdržení. V tu chvíli již posádka o kritickém stavu paliva dispečery informovala a žádala o přednostní přistání. Dispečeři si letoun předávali, ale ani jeden se nezmínil o nedostatku paliva stoje. Letoun kroužil na vyčkávací pozici už hodinu a sedmnáct minut. Posádka se domnívala, že dispečeři vědí o kritickém stavu jejich paliva a přednostně je navedou na přistání. Po celou dobu letu byl navíc autopilot Boeingu mimo provoz. Jeho porucha byla po předchozím letu ohlášena, ale mechanici Avianky jej nestačili opravit. Kapitán tak řídil stroj více než šest hodin ručně, což mělo za následek jeho psychickou i fyzickou únavu. Když konečně směřovali k letišti, věděli, že mají jen jeden pokus na přistání, stroj letěl už jen na benzínové páry. S palivem na deset minut letu se tři kilometry od přistávací dráhy dostali do silného střihu větru, který jej zpomalil. Přes hustou mlhu neviděli dráhu a přiblížení se nezdařilo. Požádali o druhý pokus. Mezi tím došlo k výměně dispečera na věži, přičemž nově příchozí nebyl o kritickém stavu letadla řádně informován a poslal je zpět na vyčkávací okruh. Netrvalo dlouho a stroji vypnuly motory. (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Bozvav 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Takže je to jasné dámy a pánové, žádné "Jsme v krizi, došlo palivo!", ale "Stav nouze", jinak bum dolů. Co díl, to naprostý šlendrián a zcela zbytečná smrt mnoha lidí. ()

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chudáci, bohužel zase chyba na straně řídící věže a chybné komunikace... JJ když ti v letadle dojde benzín tak prostě spadneš na zem a nepomůžou ti ani všichni svatí :))) Krásné a kvalitní letadlo, ale to prostě nestačí, na zemi můžeš zastavit, ale ze vzduchu jen padáš :/ ()

Reklama

Galerie (1)

Reklama

Reklama