Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 16 (2016) (série)


Kolize na Tenerife (S16E03)

(epizoda)
  • Česko Srážka na Tenerife (více)

Obsahy(1)

27. března 1977. Po teroristickém útoku v Las Palmas na Kanárských ostrovech byly desítky letů přesměrovány na letiště Los Rodeos na ostrově Tenerife. To má však pouze jednu ranvej a letadla musela stát na pojezdové dráze. Stroje na odletu tak byly nuceny pojíždět po vzletové dráze. Byly mezi nimi i dva Boeingy 747, z nichž let KLM 4805 doplňoval palivo a blokoval dráhu. Hned za ním stál let Pan Am 1736. Obří jumba na Los Rodeos běžně nepřistávají, letiště není uzpůsobeno jejich velikosti a nemá pozemní radar, který dispečerům umožňuje sledovat pohyb letadel. Na dráhu se navíc snesla mlha a viditelnost byla téměř nulová. Když byl Boeing KLM konečně na vzletové pozici, dispečer požádal posádku Pan Am, aby oznámila, až bude ranvej volná. Ještě předtím se však proti nim rozjel letoun KLM. Kapitán letu Pan Am se mu pokusil uhnout z cesty, ale kolizi již nešlo odvrátit. Přežilo ji pouze 61 osob z letu Pan Am. Celkem si srážka vyžádala 583 životů a zůstává nejtragičtější leteckou nehodou všech dob. Druhého dne na místo dorazili vyšetřovatelé ze Španělska, Nizozemska a Spojených států a začali rozplétat řetězec událostí, které vedly ke katastrofě. Nikdo nepochyboval o tom, že se malé letiště potýkalo s nezvykle velkým objemem provozu a dispečeři museli pozměnit zavedené postupy. Brzy se však prokázalo, že svou práci zvládali a žádných chyb se nedopustili. Protože kvůli mlze neviděli na dráhu, spoléhali se na hlášení pilotů. V takových případech musí být instrukce z věže naprosto jasné. Vyšetřovatelé pečlivě prozkoumali záznamy komunikace řízení letového provozu. Silný akcent dispečerů mohl pilotům na neznámém letišti situaci komplikovat, ale sám o sobě nehodu nezavinil. Posádka Pan Am dostala pokyn opustit dráhu třetím výjezdem. Protože by to vyžadovalo provedení dvou obtížných obratů, rozhodla se použít výjezd číslo 4. Piloti KLM letoun Pan Am v mlze neviděli. Zvukové záznamy řízení provozu potvrdily, že let KLM byl na prahu dráhy a čekal na povolení ke vzletu. Nahrávka neobsahovala nic, co by vysvětlovalo, proč se kapitán KLM rozjel dřív, než byla dráha volná... (Česká televize)

(více)

Recenze (4)

Bozvav 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V tomto vzácném případě se jeví hrozba teroristického útoku na druhém letišti, jako ta méně nebezpečná varianta. "Kdo je víc, pilot nebo Pánbůh - Pánbůh si nemyslí, že je pilot" - asi tak nějak k jednání pilota KLM. ()

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Njn když si někdo myslí, že je Bůh a navíc má i takové postavení tak holt se stane neštěstí velmi lehce... 😀😉 Jak už ukázáno několikrát v tomto seriálu je chyba pilota či člověka fatální při nehodách a lze jí těžko odstranit 😢😢 Njn kombinace mlhy, chybné komunikace, chybějí pozemní radar, debil na místě pilota...😉😉😉 To je zatraceně špatná kombinace a lze se divit, že se to stalo "jen" jednou... No na obranu se musí uznat, že se jednalo o rok 1977 což byl skoro "pravěk" létání... 😅😅😅 ()

Reklama

Galerie (10)

Reklama

Reklama