Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 20 (2020) (série)


Bez výstrahy (S20E08)

(epizoda)

Obsahy(1)

16. srpna 2015. Let společnosti Trigana Air Service 267 na malé indonéské letiště Oksibil byl poslední z pětice regionálních letů toho dne. V okamžiku, kdy turbovrtulový letoun dosáhl cestovní výšky 3500 metrů, posádka již kontaktovala řízení letového provozu v cílové destinaci. Letiště Oksibil je ze všech stran obklopeno horami a není vybaveno pokročilými naváděcími systémy. Piloti tak musejí ranvej identifikovat vizuálně a při přistání řídit ručně. Let 267 tam však vůbec nedorazil. Zpráva o pohřešovaném letadle se rychle rozšířila. Vyšetřovatelé Indonéského národního výboru pro bezpečnost v dopravě se ihned začali obávat nejhoršího. Letadlo se naposled ohlásilo ze vzdálenosti 24 kilometrů. Dým stoupající z nedaleké hory nakonec navedl záchranné týmy k vraku. Ten se nacházel na horském hřebeni ve výšce 2400 metrů a na místo se dalo dopravit pouze pěšky. Po pětihodinovém výstupu hustou vegetací bylo zjevné, že letadlo nalétlo přímo do horského úbočí. Všech 54 osob na palubě zahynulo. Vzhledem k odlehlosti lokality bylo přemístění většiny trosek nemožné. Zásadní bylo zjistit, co se odehrávalo v kokpitu. Vyšetřovatelé však brzy narazili na vážnou překážku. Ukázalo se, že zapisovač letových údajů v době nehody nefungoval. Naštěstí hlasový záznamník obsahoval dvě hodiny dat zahrnující i dva předchozí lety. Už dříve téhož dne se piloti úmyslně odchýlili od oficiální trasy přiblížení do Oksibil. Místo předepsaného okruhu nad letištěm letěli přímo na ranvej. Vyšetřovatelé brzy potvrdili, že stejnou zkratku využili i při osudném letu. Tentokrát to ovšem mělo katastrofální následky. Zatímco zvukový záznam potvrdil, že v kokpitu vládly normální podmínky, vyšetřovatelé postřehli významné pochybení: posádka vypustila brífink před přistáním i kontrolní seznam. Zachycené vrčení motorů naznačovalo, že letadlo bylo po technické stránce v pořádku. Náraz proběhl tak rychle a nenadále, že piloti ani nestihli vykřiknout. Meteorologická data odhalila, že se letadlo pohybovalo oblastí nízké oblačnosti a posádka pravděpodobně neviděla hory pod sebou. Službu konající dispečer ji o podmínkách informoval, piloti však pokračovali v přiblížení, ačkoliv neviděli, kam letí. To ovšem stále zcela nevysvětlovalo, proč došlo k nehodě... (Česká televize)

(více)

Reklama

Reklama