Reklama

Reklama

Liverpool

(festivalový název)
  • Argentina Liverpool (více)
Argentina / Francie / Nizozemsko / Německo, 2008, 84 min

Obsahy(1)

Puristická road-movie o námořníkovi, jehož loď krátce zakotví ve městě Ushuaia na nejjižnějším cípu Argentiny. Nemluvný, rezignovaný muž se vydává skrz zasněžené hory na návštěvu rodiny. Nalézá matku, která jej nepoznává, a dceru, která chce peníze. Snímek má zcela vyprázdněnou dějovou strukturu. Jeho síla spočívá v důsledně pomalém rytmu a uhrančivých obrazech snímaných chladně distancovanou, převážně statickou kamerou. Místo slov k nám promlouvají brilantní barevné i prostorové kompozice, precizní zvuková stopa a autentické tváře představitelů. Jak říká režisér: „Polovinu života trávíme uprostřed rutiny, které si nikdo ani nevšimne. Chtěl jsem zachytit právě tyto minimalistické momenty, aby si divák uvědomil, co dělá se svým vlastním životem.“ (FEBIOFEST 2009) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (16)

analog 

všechny recenze uživatele

1-tento film urobil reziser sposobom,ktory mu bol blizky. 2-rukopis tohto filmu mi nie je blizky 3-na projekciu by ste si mali vziat niekoho,kto je vam blizky 4-ak nemate nikoho po ruke,sadnite si k vychodu,ktory je vam blizky ja som si,bohuzial,sadol do stredu:-) ale podarilo sa mi splynut pripojit so skupinkou rusiacich ludi svojim odchodom...a odisiel som na net,ktory mi bol blizky a napisal tento komentar.o par minut odchadzam na balkov film pokoj v dusi.hadam ho tam najdem:-) ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nejzajímavější a nejsilnější to je ve chvíli, kdy hlavní postava dojede do cíle své cesty. Klidně bych napsal kam, když už to zdejší obsah vykecal, ale je to spíš ke škoda, protože první polovina se právě snaží sázet na to, že divák neví, kam ten chlap přesně míří. Každopádně od téhle části to má něco do sebe a dokáže to i docela dobře vyprávět pouze skrze obraz. Škoda jen, že Alonso nešel v těch postavách o něco víc do hloubky, protože pak by to na mě určitě fungovalo o něco víc. A čím víc skrze obraz než slovy, tím líp. Blbé ale je, že se Alonso ani nesnažil v tom něco budovat a je to na tom dost znát. Jako ano, to svoje vyobrazení životní rutiny se tam snaží nějak budovat, ale jen ji zobrazuje a ani se nesnaží s ní nějak víc pracovat, i když by to tam šlo úplně krásně. Ono je to vůbec hodně založené na vlastní interpretaci každého diváka, jak si to jen tak plyne a přitom se to každou scénou tváří jako těžký art. Jenže já tohle nemám rád. Od (uměleckého) filmu čekám více či méně jasnou výpověď, vizi či pocit, který tím chce zprostředkovat, ale tohle je dost založené na domýšlení si okolností a pozadí. Největší fandové slow-cinema filmů ale budou právoplatně nadšení, protože i když nejeden záběr trvá déle než by měl, má to přesně tu atmosférou, jakou to má mít. Jen je škoda, že to stojí skoro jenom na tomhle. Btw, dlouhou dobu jsem vůbec netušil, proč se to jmenuje Liverpool, napadla mě jen určitá paralela s tím, že je to průmyslové město a tady každá postava pracuje rukama, ale konec mi to poměrně dostatečně a zajímavě objasnil, ačkoli opět tomu pozadí za tím moc nerozumím. Chtělo na tom prostě ještě zamakat, ale to by o to muselo někomu jít... Teď když nad tím přemýšlím, dochází mi, že z toho mám úplně stejné pocity, jako kdysi když jsem začínal s tvorbou Pedra Costy, takže si budu muset určitě od Alonsa ještě něco pustit. 3* ()

Reklama

Jansen 

všechny recenze uživatele

Film dlouhých záběrů a interpretační svobody. Alonsovi patrně šlo spíše podání obrazu jakéhosi místa kdesi hluboko v zasněžené pustině a obyvatel, kteří zde žijí, než o to vyprávět příběh, a tudíž sdělit nějakou konkrétní explicitně vyložitelnou myšlenku. I přesto, že takový styl pojetí filmu mám rád a nedělá mi problém nechat se strhnout pomalým tempem a táhlými záběry, u Liverpoolu jsem byl pořád nějak na pochybách, jestli to pan režisér tak úplně zvládá. Jestli do těch obrazů dokázal vtisknout duši dotyčného místa a jeho obyvatel. Alonso v diskuzi po filmu říkal, že jeho film možná plně oceníme, až si za několik dnů vzpomeneme na to zvláštní místo hluboko v horách a na obyvatele, kteří tam žijí. Ale já si na ně po pár dnes už skoro vůbec nevzpomínám. [LFŠ 2010] ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

předně upoutá velmi pomalé plynutí a absence znatelného tempa. střihů je v Liverpoolu naprosté minimum, přitom kamera bývá nejčastěji statická. Alonso nechává záběry znít v porovnání s nejrozšířenějšími postupy neobvykle dlouho. osobně jsem měl pocit, že tímto otevírá každý záběr do nových souvislostí a posunuje jeho vnímání pro nás diváky blíže bytí uvnitř okamžiku, kterého bývá obraz pouhým simulakrem. je to podle mě cesta k jinému druhu filmového realismu. je znát, že o kameru se staral někdo jiný, než v případě filmu Mrtví, přesto se ukazuje, že režie obrazu podléhá téže osobnosti. kameraman Lucio Bonelli odvedl mistrovskou práci a ohromujícím způsobem překlenul propast mezi realismem obrazu a jeho vysokou estetickou hodnotou. největší Alonsův vliv na obraz je zdůraznění odstupu od vyprávění, respektive neusilování o vyprávění, uvolněná a výrazně osekaná narace. Alonsovo vyprávění se ani v nejmenším nesnaží být vyčerpávající. naopak, podání příběhu je minimalistické tak, jak jsem doposud neviděl. nemá potřebu triviálně odhalit každou motivaci, která, je-li opravdu významná, jako náznak vyplyne ze souvislostí do sebe skládaných obrazů. divák se proto celou dobu potýká s nedostatkem informací, možná otravným, možná vzrušujícím. z toho důvodu odhaduji, že Liverpool je filmem, jaký patrně ocení jen ti nejtužší cinefilové, protože namísto automatického odečítání důmyslně rozložených informací nutí k velmi zevrubnému aktivnímu zaznamenání každého pohybu, a to jak pohybu dění na ose fabule, tak pohybu filmu samotného (filmové formy). zdůrazňuje hodnotu každého záběru pro vyprávění a rovněž hodnotu jeho postavení mezi ostatními, a proto svádí diváky důsledně si všímat i montáže. spíše než jiné filmy nás ponouká tázat se, proč v této chvíli přenesl pozornost jinam, jaký význam má ona dlouhá jízda kamery zachycující lesík v zasněžené krajině atp. tímto způsobem zaplétá diváka hlouběji do filmu, do jeho struktury a poetiky, a dosahuje (nadneseně řečeno) nejčistšího mně známého filmového realismu. zatímco od vyprávěného zůstává divák spolu s tvůrcem v nejistém odstupu, film ponouká k rozdmýchání unikátního modu diváctví, z něhož se filmová struktura jeví takřka hmatatelnou. ()

pijavica 

všechny recenze uživatele

7,0/10 Režisér to vystihol presne - rutina. Vo svojej prvotine La libertad sa snažil poukázať, ako je abstraktný ideál akejsi absolútnej slobody limitovaný prácou/živobytím, či základnými biologickými a sociálnymi potrebami (teda prvky, ktoré sú podľa jeho názoru v kinematografii trochu ignorované). [SPOILER] Liverpool môžeme brať ako rozvinutie tejto témy nielen vo sfére každodennej rutiny, ale aj na určité výnimočné situácie - v tomto prípade návrat domov po dlhých rokoch. Aj ten je predsa sprevádzaný množstvom všedných starostí (jedlo, spánok, alkohol,..). Rovnako nikde nie je napísané, že po návrate na vás budú čakať výlučne šťastné úsmevy, objatia, smiech a slzy (skvelé momenty (zhruba preložiteľné ako) "Daj mi nejaké peniaze" a lakonické konštatovanie "Je lepšie, že odišiel") [/SPOILER]. V porovnaní s debutom je toto voľné pokračovanie menej zviazané režisérovým manifestačným programom, avšak je rovnako neúprosné v zobrazení bezútešnosti života ľudí zo spoločenského okraja. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Cena: MFF Gijón 2008: Velká cena. [LFŠ 2010] (Krouťák)

Reklama

Reklama