Reklama

Reklama

Český žurnál - Série 2 (2014) (série)


Já, horník! (S02E04)

(epizoda)
TV spot

Obsahy(1)

Dokument reflektuje vzrušenou atmosféru dění kolem ostravského dolu Paskov, na němž jako na jednom z posledních fungujících dolů hrozí ukončení těžby. Černá Ostrava už dávno není černá – tahle část Slezska je ve skutečnosti docela hezký kus země s malebně rozmístěnými pozůstatky industriální éry, kde města mají upravená historická centra a kde už se skoro netěží. Přesto médii několik měsíců kolovaly vzrušené reportáže o plánovaném zavření dolu Paskov, vrcholícím divokou hornickou demonstrací ze 17. září. Hodilo se téma Paskova stranám jako laciné gesto v předvolebním boji, jak si myslí zdejší horníci? Zač s takovou nesmiřitelností ještě bojují, když se o definitivním ukončení těžby na Ostravsku mluví docela veřejně a když z bývalé stotisícové havířské armády zbyla dnes jen desetitisícová hrstka? Nebylo by lepší, kdyby na svůj někdejší hrdý status včas rezignovali a prostě se odebrali do nedaleké Hyundai montovat dveře k autům? Byly snad nedávné události jednou z posledních křečí, než se i zbytkové šachty změní ve skanzeny a živý havíř se stane pouhou atrakcí pro školní výlety? (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (25)

Katullka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ono je to cely dost sci-fi. Ostrava, haviri, tezky prumysl a i tento dokument. Jedna velka zahledenost v sebe sama. Absolutni nereflektovani potreby jinych. Stejnym zpusobem vytvoreny dokument. Kutani ve scifi s prevrsenim sobeckosti. Nekdy je to vice nez unavne, koukat na nekoho, kdo se v tom placa a doufa, ze z toho neco bude ... no a neni. Jeden z nejbizardnejsich ceskych zurnalu. ()

ghatos 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Bezobsažný a hlavně nic neříkající slet náhodných obrázků o hornickém povolání, kde se vzalo pár osob a ty něco říkali... . Pan Žalud zvolil diletantský přístup a evidentně se mu nepodařil záměr vyprovokovat či pobavit. Ostravsko a zdejší hornická tradice by si zasloužila výpravnější a hlubší analýzu. 30%. ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dost dobře nechápu, proč tvůrci naroubovali do začátku filmu tolik scén, které s tématem dokumentu mají společného asi tolik, jako vodíková puma a kávová lžička při pokusu KLDR vybombardovat půlku Evropy, aneb vážně je nutný koukat na to, kterak se banda filmařů baví o čemsi při cestě autem do dolu? To se sakra nenašlo dost zajímavých záběrů k tématu? Navíc je tu pětiminutovka, ve které se někdo rozhodl ukrást auto s plošinou a udělat co nejvíc záběrů, kdy kamera vyjede od země a udělá záběr z výšky, po té co se během dvaceti sekund takové záběry zjeví tři, je to jednak otravné, jednak blbé. Co se týče toho, jak tvůrci vytěžili (ha, humor!) téma... No, mohlo to bejt rozhodně lepší, pár rozhovorů fajn, ale nic, co by bylo nějak obohacující, nebo co by dávalo do problematiky nějak zvlášť nahlédnout. PS navíc by havířům měl někdo říct, že i když dělají fakt těžkou práci, je prostě dementnost udržovat něco, co nemá šanci na sebe vydělat, fakt nejsou filharmonie ani národní divadlo, alespoň některým, co perlí na záběrech z demonstrací. ()

Radko 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Režisér postupoval ako baníci: na 20 minút zaujímavého materiálu nabalil zvyšných 32 minút hlušiny. Z hľadiska umeleckého zámeru zaznamenania hodné, no z hľadiska prístupu k divákovi zákerné. Vnútorné problémy štábu, prestrihy vstupu do fungujúcej šachty s exkurziami škôl a kopec iných záberov boli tou úplne zbytočnou hlušinou. Zaujala návšteva podzemia, výpovede baníkov a ich návšteva otrockej mechanizovanej fabriky na autodielce ako možnej náhrady ich práce po zavretí bane. No ani v súvislosti s ňou si režisér neodpustil poznámky typu: "No ale to je Vaše budoucnost!" akoby iná možnosť pre prepustených neexistovala. Domnievam sa, že tvorca zrejme v detstve dosť trpel nejakým šikanóznym spôsobom a dnes toto utrpenie vracia späť. Štábu, baníkom a čo je najhoršie aj divákom. ()

Mairiel 

všechny recenze uživatele

Havíři jako námořníci dnešní doby, boj člověka proti přírodě, lpění podzemních dobrodruhů na jejich práci, pocit smyslu v práci jako luxus, který si málokdo může dovolit a kterého se ten, kdo ho má, nechce vzdát. Tohle jsem z filmu cítila a proto mi to přišlo dobré. Srovnání exkurze filmařů z Prahy se školním výletem na Landeku mi přišel trefný, obracení kamery proti sobě je taky v pořádku - sebereflexe je přece poznávacím znakem Českého žurnálu, ne? Ukázat záměrně svou pozici fyzickou prací nepolíbeného intelektuála, který se ptá hloupě jako dítě, což trochu omlouvá ty debilní otázky. Taky nápad vzít horníky do fabriky byl skvělý, já jsem si na začátku toho filmu říkala, proč by měl být pro horníka problém pracovat někde jinde - tak už to chápu. (Navzdory předchozí chvále mi divácké potěšení snižuje ten pocit trapnosti z filmařů, tak nějak celkově to pro mě nefungovalo.) ()

Galerie (8)

Reklama

Reklama