Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejzásadnějších blaxploitation filmů vznikl jako plně nezávislý autorský projekt. Coby historicky druhý titul svého žánru zásadní mírou ovlivnil podobu černošských hrdinů v následujících letech a stal se vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Radikální pamflet pojednávající o odysei černého muže stíhaného policií je koncipovaný jako halucinogenní imprese útěku. V duchu avantgardy dílo upozaďuje příběh. Ze srážky psychedelické hudby se symbolistními obrazy vyvstávají vyhrocené významy. Film byl vysoce ceněn členy militantní organizace Černí panteři a vydělal ve své době závratných 10 miliónů dolarů, což mu zajistilo pozici mezi pěti nejvýdělečnějšími blaxploitation tituly všech dob. (Fresh Film Fest)

(více)

Recenze (36)

JFL 

všechny recenze uživatele

Ačkoli film náleží mezi blaxploitation, nelze k němu přistupovat jako k typické exploataci. Není to totiž žánrový film, nýbrž čirý underground. "Sweetback" je historicky druhý blaxploitation (po studiovém "Cotton Comes to Harlem") a zásadně ovlivnil podobu černošských hrdinů a konfliktů v černošských filmech nadcházející dekády (ostatně scénář "Detektiva Shafta" byl v reakci na enormní úspěch filmu na poslední chvíli přepsán). Dnes tato psychedelická imprese vyčerpávajícího útěku černého hrdiny před "spravedlností" představuje především historický dokument, pro jehož docenění je potřeba zohledňovat jeho kontext. Ve své době se jednalo o zásadní dílo, které svými tržbami náleží mezi pětici nejvýdělečnějších blaxploitation filmů a bylo vysoce ceněno militantními Černými pantery. [Fresh Film Fest 2009] ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

V rámci exploatace rozhodně zajímavý příspěvek a nezpochybnitelný kult. Celkově avantgardním pojetím a nekomediálním laděním se film ale vymezuje proti takřka všem svým nástupcům sub-žánru blaxploitation. Psychodelirická hudba a zběsilé střihy vytváří hutnou atmosféru, která vrcholí Sweetbackovým útěkem do pouště. Během této scény, kdy téměř uštvaný hlavní hrdina klopýtá pouští, se jako v ozvěně stále vrací hudební motiv zpívaný gospelem „Využívali tvého otce. Využívali tvoji matku.“[LFŠ 2012] ()

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Experimentální divnost která krom dojmu z prvního "macho-negerského" filmu vůbec vpálí do mozku hlavně závěrečnou nekonečně dlouhou pasáž se Sweetbackovým úprkem za doprovodu šíleně vlezlého, šíleně repetivního a šíleně otextovaného zpěvu. Avantgarda, kterou je doporučeno sledovat pod vlivem velkého množství tvrdého alkoholu, nebo malého množství tvrdých drog. 5/10 ()

Beckett51 odpad!

všechny recenze uživatele

Když Vám jednoho dne nadupe do domu sedm trpaslíků s mačetama, vodníma pistolema a s košíkem exotickýho ovoce a ve jménu Satana budou chtít análně zprznit vašeho psa ananasem, bude to pořád o něco přijatelnější než tenhle film, kterej si hraje na jakýsi umění, ale ve svém nitru je to silná...průjem (abych nebyl za rasistu). ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je rozhodně film, který není pro každého, ale musí se mu nechat, že v něm jsou scény, které si budete snadno pamatovat. Třeba hned tu v úvodu. Melvin Van Peebles však přišel i se zajímavým střihem a návazností scén, že jen ukazuje, že tohle opravdu není jen kontroverze a plivání ohně, ale je v tom vidět i filmařské umění. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (9)

  • Aby Melvin van Peebles získal peníze pro natočení svého filmu, bylo jednodušší vydávat jej za "černošské porno". (thestral)
  • Melvin Van Peebles dostal od jedné z hereček sexuálních scén kapavku, a poté vyžadoval kompenzaci u odborové organizace Director's Guild, protože se „zranil v pracovní době“. Peníze použil na koupi více filmového materiálu. (JayZak)
  • Aby režisér Melvin Van Peebles mohl dokončit tento film, půjčil si 50 000 dolarů od herce Billa Cosbyho. (DellEthing)

Reklama

Reklama