Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejzásadnějších blaxploitation filmů vznikl jako plně nezávislý autorský projekt. Coby historicky druhý titul svého žánru zásadní mírou ovlivnil podobu černošských hrdinů v následujících letech a stal se vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Radikální pamflet pojednávající o odysei černého muže stíhaného policií je koncipovaný jako halucinogenní imprese útěku. V duchu avantgardy dílo upozaďuje příběh. Ze srážky psychedelické hudby se symbolistními obrazy vyvstávají vyhrocené významy. Film byl vysoce ceněn členy militantní organizace Černí panteři a vydělal ve své době závratných 10 miliónů dolarů, což mu zajistilo pozici mezi pěti nejvýdělečnějšími blaxploitation tituly všech dob. (Fresh Film Fest)

(více)

Recenze (35)

Lanark 

všechny recenze uživatele

Absolutní tripová jízda v níž nejdelší záběr trvá 15 vteřin a slovíčko zaostřeno je pro kameramana urážkou. K tomu hypnotický freejazzový soundtrack, který zní téměř po celou dobu dobu, jelikož černočerný hrdina nemluví, ale jedná! A jak: "Jste na cizím pozemku, za to vás trest nemine, hmmm jooo musíte se utkat se šééfem." (Jako šéf přichází severská valkýra s nesmlouvavým pohledem) "Tak jakou zbraň si vyberete...cooo?? Pěsti, nožééé..nebo coo?" "Šukání." Už je mi to jasné..dokud nebudu černochem s 40centimetrovym údem, nikdy se té pravé svobody nedočkám... WATCH OUT!! ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

V rámci exploatace rozhodně zajímavý příspěvek a nezpochybnitelný kult. Celkově avantgardním pojetím a nekomediálním laděním se film ale vymezuje proti takřka všem svým nástupcům sub-žánru blaxploitation. Psychodelirická hudba a zběsilé střihy vytváří hutnou atmosféru, která vrcholí Sweetbackovým útěkem do pouště. Během této scény, kdy téměř uštvaný hlavní hrdina klopýtá pouští, se jako v ozvěně stále vrací hudební motiv zpívaný gospelem „Využívali tvého otce. Využívali tvoji matku.“[LFŠ 2012] ()

Reklama

Cimr odpad!

všechny recenze uživatele

Pokud si představíte, co všechno může být ve filmu špatně, najdete to zde. Film se proviňuje snad všemi hříchy proti dobrému vkusu. Otřesné herecké výkony, mizerný scénář, tristní kamera, nepříjemná vřískající hudba ve stylu "zotročili tvého bratrááááááá, zotročili tvojí mááámuuuuu" (často se dokonce míchají dvě vřískající skladby do sebe), nulová pointa, žádné dramatické napětí, příšerný střih... Ale co je snad nejhorší - velice pochybné morální vyznění, které přináší rasismus naruby (,,Věnováno bratrům a sestrám, kteří už mají dost bílých!" - první věta filmu). Všichni bílí ve filmu jsou agresivní hajzlové, pro něž je největší zábavou ustřelovat černochům uši. Samozřejmě že ve své podstatě jde o dost zábavný, bizarní film, ale problém je, že z černochů nevědomky dělá hovada (ujetý kněz s tygrovanou čepicí v leopardím kožichu, co se modlí "černé Ave Maria" nebo kámoš hlavního hrdiny, co před ním bez skrupulí koná velkou potřebu). Melvin Van Peebles prokázal černochům spíš medvědí službu. Já je měl až do zhlédnutí tohoto filmu rád... ()

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že tohle je dosti šílený film a to jsem viděl již mnoho materiálu. První film, který definoval blaxploitation a poté se začali točit ve velkém stylu až ty následující. Chápu, že si černoši natočili film, jako protest proti útlaku bílé společnosti. Je to takový černý výkřik do bílé mlhy nespravedlnosti. Film je ale natočen velice směšně a zaujatě. Hlavní hrdina, jménem Sweetback, je kanec a už ve věku 11-12 let svým velmi vyspělým penisem uspokojil zralou ženu. Právě proto se jmenuje Sweetback (slangově "velký penis"). Žádná žena mu neodolá a i na útěku musí stále nějakou ženu uspokojovat. Všichni bílí policisté okamžitě mlátí černochy a jsou primitivní a zlí. Jsou to hyeny vypuštěné ze řetězu a hledají Sweetbacka, aby ho mučili a zabili. Šéf celé policejní smečky je největší rasista a je podlý. Černí bratři si ale pomáhají i když se někdy najde krysa. Hudba je do první poloviny ještě poslouchatelná, ale od druhé poloviny tam nasadí hysterický gospel-cajdák o tom, jak musí Sweetback stále utíkat a že bílí vykořisťovali jeho dceru, matku, otce. Cenzura zde neexistuje a černý penis uvidíte vícekrát, než je zdrávo. Ze střihu bolí hlava a zoomování stále někam jinam než na hrdinu, je po čase otravné, slabé náznaky avantgardy. Mrtví psi, uříznutí hlavy živé ještěrce atd. Primitivní prezentace ustrkování podaná jako pro čtyřleté dítě. Shaft (1971) měl styl a lehkost, tohle je téměř humus, ale za průlomovost a dosti odvážné scény hodnotím lépe. ()

Dexter1 

všechny recenze uživatele

Vlajková loď číreho blaxploitationu sa v dnešnej dobe dá oceniť len z historického hľadiska. Vo vtedajšej dobe muselo ísť rozhodne o kontroverznú pecku, no dnes keď sa pomery o niečo zmenili som mal z filmu zmiešané pocity. Oceňujem filmársky zápal, točenie v podmienkach v akých sa točilo a v podstate aj posolstvo filmu. Prvá polhodinka bola skvelá, Sweetbackov origin a aj "zmena" z poslušného černoška na baadasssss sa mi páčila. Potom sa celý film zvrtne do halucinogénneho behu o život a moja pozornosť začala pomaly ale isto upadať. Každopádne, ak sa zaujímate hlbšie o kinematografiu, rozhodne si treba pozrieť aj tento film, ktorý je jedným zo základných kameňov jedného (u nás až tak nie populárneho) exploitačného smeru. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (9)

  • Aby Melvin van Peebles získal peníze pro natočení svého filmu, bylo jednodušší vydávat jej za "černošské porno". (thestral)
  • Režisér Melvin van Peebles je zároveň autorem scénáře, hudby, film sám produkoval a ztvárnil také hlavní roli - Sweetbacka. (thestral)
  • Ve filmu si zahrál také van Peeblesův syn Mario, a to malého černošského chlapce v úvodní sexuální scéně. (thestral)

Reklama

Reklama